آبشار پتاس

آبشار پتاس _تنها آبشار نمکی جهان

آبشار نمکی پتاس یکی از جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن آن به ایران می آیند.

ایران ما در هر نقطه خود شگفتی‌هایی برای جهانیان دارد. یکی از این جاذبه‌ها آبشار پتاس، تنها آبشار نمکی جهان است.

آبشار پتاس با ارتفاعی بالغ بر ۲۵ متر در شمال مجتمع معدنی پتاس واقع در شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان قرار گرفته است و در نوع خود منحصر به فرد است.

آبشار پتاس بخشی از برنامه کوتاه‌مدت با نام طرح جامع دهکده نمکی پتاس است. عملیات عمرانی این طرح از آذرماه ۱۳۹۴ شروع شد و  آغاز سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید.

از جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار پتاس می‌توان به دریاچه نمک خور، روستای عروسان (یکی از زیباترین نخلستان‌های روستا‌های ناحیه خور و بیابانک)، کویر مصر و روستای گرمه اشاره کرد.

مجتمع پتاس خور اولین تولید کننده پتاس در ایران و دارای بزرگترین ذخایر پتاس در خاورمیانه است. این مجتمع در کویر مرکزی ایران و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان اصفهان و حد فاصل ۳۰ کیلومتری شهرستان خوروبیابانک واقع شده است و با هدف توليد سالانه پنجاه هزار تن كلرید پتاسيم بعنوان كود شيميايي و سیصد هزار تن كلرید سديم جهت مصارف پتروشيمي، خوراكي و داروئي و سی هزار تن هيدروكسيد منيزيم به بهره برداری رسیده است.

آبشار پتاس

این معدن بزرگ شورابه کشور از جمله جاذبه‌های مورد علاقه گردشگران ایرانی و خارجی است که نوروز امسال حدود دو هزار نفر از آن بازدید کردند.

مجموعه  گردشگری  مجتمع  پتاس داری جاذبه‌های گردشگری فراوان جهت جذب تورهای گردشگری معدنی، ژئوتوریسم و توریسم سلامت و همچنین پذیرای علاقمندان سفر به کویر مرکزی ایران است. این مجموعه شامل دهکده نمکی، بوستان ﭘﺘﺎس، مزرعه تشتاب، مزرعه بهشتی و مزرعه کمال آباد است.

این مجتمع گردشگری مشتمل بر ۶ بخش و گستره‌ای افزون بر ۲ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر خور و بیانک آغاز به کار کرد. هدف از راه اندازی این منطقه، توسعه گردشگری در معادن کشور عنوان شده است. این طرح با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) و با هزینه‌ای حدود ۵۰۰ میلیون تومان احداث و افتتاح شده است.

آبشار نمکی به طول ۳۰ متر، مجموعه تفریحی، نمایشگاه آثار صنایع دستی، آب انبار، آلاچیق و سوئیت‌های اقامتی از جمله بخش‌های دیگر این مجتمع گردشگری است. همچنین مزارع کشاورزی و نخلستان، حوضچه شن، رستوران و کافی شاپ، پیست موتورسواری، آفرود و فضاهای ورزشی از دیگر بخش‌های طرح جامع گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک است.

در کنار دهکده نمکی «پلایا» به عنوان یکی از بخش‌های این مجتمع گردشگری، رصد خانه، حمام نمک و همچنین مجموعه استخر شنا تعبیه شده است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران قصد دارد در راستای تکمیل و توسعه این مجموعه، آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

آبشار پتاس

دهکده گردشگری پتاس

در اطراف این آبشار، یک دهکده توریستی و تفریحی در ۴۰ کیلومتری آن و با فاصله از دو شهر خور و بیابانک شکل گرفته که موجبات آرامش و رفاه کسانی که به این منطقه زیبا سفر می کنند را فراهم می آورد.

ساخت این دهکده گردشگری و اختصاص امکانات رفاهی برای مسافرینی که برای دیدن این آبشار به آن سفر می کنند، از جمله عواملی است که باعث شده خیلی ها سفر به این آبشار نمکی را در برنامه سفرهای ایرانگردی خود بگنجانند. البته، نورپردازی آبشار در هنگام شب و تصویری از امتداد نورانی آن باعث می شود که زیبایی های بصری این آبشار بیش از پیش به چشم هر بیننده ای جلوه گری کند. به همین خاطر یکی از محبوب ترین پاتوق های عکاسان طبیعت برای پیدا کردن سوژه های جدید عکاسی، آبشار نمکی پتاس است.

در این دهکده تقریبا بسیاری از چیزهایی که می بینید، سفید و درخشان است. از سوئیت ها گرفته تا حتی طراحی داخلی بسیاری از رستوران ها و کافی شاپ ها، به رنگ سفید است و یادآور درخشانی از نمک می باشند.

زمان بازدید از آبشار پتاس هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب است.

آبشار پتاس

راه های دسترسی به آبشار نمکی پتاس

برای رفتن به این روستا، بهترین راه سفر به اصفهان و شروع مسیر از این استان است. از آن جایی که این آبشار در نزدیکی مجتمع معدنی پتاس قرار گرفته، می توانید تا با استفاده از اتوبوس و یا ماشین شخصی به ۴۰ کیلومتری خور و بیابانک بروید.

پیشنهاد ما به شما این است که در شرایط فعلی با توجه به اهمیت قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، از سفر کردن خودداری کنید و با استفاده مناسب از فناوری‌های جدید و فضای مجازی، میزان شناخت خود نسبت به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری کشورمان را افزایش دهید.

مرتبط:

خور و بیابانک،رقص خورشید روی شن

۱۰ منطقه ی زیبای کویر ایران

نمک آبرود _همیشه جاذبه سفر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *