مبنای-گردشگری-توس

آسیب ساخت‌وساز غیر مجاز به ثبت جهانی توس

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس با بیان این که ساخت‌وسازهای غیر مجاز به ثبت جهانی توس آسیب می‌زند، گفت: در نظر داریم برنامه‌های خود را برای روز ملی فردوسی پس از متعادل شدن اوضاع، در تیرماه در قالب یک هفته فرهنگی برگزار کنیم.

احسان زهره‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های بزرگداشت روز ملی فردوسی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی که اجازه تجمع وجود ندارد، تلاش داریم تا برنامه‌های خود را به صورت مجازی برگزار کنیم و یا برنامه‌هایی را در آرامگاه ضبط کرده تا سپس از طریق صداوسیما پخش شود.

وی افزود: برنامه اصلی خود را برای زمانی تدارک دیده‌ایم که وضعیت متعادل شود و در حال حاضر پیش‌بینی ما تیرماه است تا در این زمان با همکاری شهرداری مشهد، هفته فرهنگی فردوسی را در سطح شهر و آرامگاه داشته باشیم. لذا در نظر داریم یک برنامه بسیار بزرگ را تدارک ببینیم تا در حد و اندازه شخصیت فردوسی باشد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس درباره جزئیات برنامه هفته فرهنگی فردوسی بیان کرد: در حال حاضر جزئیات برنامه‌ها مشخص نشده و تنها مقدمات آن فراهم شده است.

با ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی توس، به ثبت جهانی نزدیک خواهیم شد

زهره‌وندی در رابطه با وضعیت طرح راهبردی و تفصیلی توس خاطرنشان کرد: این طرح در وزارت میراث فرهنگی کشور مصوب و تایید شده و برای ابلاغ و تایید نهایی به وزارت شهرسازی و معماری ارسال شده که به محض ابلاغ، اجرایی خواهد شد.

وی درباره پرونده ثبت جهانی توس اضافه کرد: در حال حاضر شماره موقت ثبت جهانی گرفته شده و پیش‌بینی شده تا یک برنامه مدیریتی را برای سال آینده تهیه و بازنگری‌هایی در ضوابط حفظ حریم داشته باشیم تا بتوانیم پرونده ثبت جهانی را تکمیل کنیم؛ زیرا این پرونده دارای استانداردهای خاص خود است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس تصریح کرد: به لحاظ کاربری و فیزیکی روی عرصه تاریخی، ساخت و سازهایی غیر مجازی انجام شده است. این اتفاق با وجود تذکرات ما به شهرداری و مردم مبنی بر ممنوعیت ساخت‌وساز بر عرصه‌های تاریخی صورت گرفته است.

زهره‌وندی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی توس دارای برنامه‌های خاصی است و ممکن است تمامی ساخت‌وسازها پس از اجرایی شدن طرح نتیجه خود را از دست بدهد؛ اما متاسفانه این ساخت‌وسازها وجود دارد بنابراین چنین مواردی ممکن است به ثبت جهانی ضربه وارد کند؛ اما اگر طرح تفصیلی ابلاغ و اجرا شود، به پرونده ثبت جهانی نزدیک خواهیم شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:توسعه گردشگری ، زمینه‌ساز رونق اقتصاد ملی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *