دروازه قرآن

آشنايي با دروازه قرآن شیراز

شاید در سفر به شیراز در نگاه اول دروازه قرآن در مقابل دیگر جاهای دیدنی شیراز چندان به چشم نیاید، اما بازدید از این بنای کوچک اما دلنشین و فضای اطراف آن، می‌تواند لذت سفر شما را چند برابر کند، چرا که شیراز این شهر دلربا و زیبا، جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است که تماشا و لذت بردن از هر کدام از آنها به زمان زیادی نیاز دارد.

این شهر در قدیم ۶ دروازه داشته که اکنون همه آن‌ها به جز دروازه قرآن از بین رفته‌اند. اگر چه امروزه اثری از این دروازه‌ها که با نام‌های دروازه اصفهان، دروازه سعدی، دروازه قصابخانه، دروازه کازرون و دروازه شاه داعی الی اله نامیده می‌شدند، نیست اما هنوز شیرازی‌ها مناطقی که قبلا این دروازه‌ها در آن قرار داشتند را با این نام‌ها می‌شناسند.

دروازه قرآن نیز بارها ویران و دوباره ساخته شده است. بنای کنونی در سال ۱۳۲۸ توسط فردی نیکوکار به نام حسین ایگار تجدید بنا شد. روزهای اول هرماه، مردم شیراز از زیر طاق قرآن عبور می‌کردند. به فرمان کریم خان زند، دو قرآن بالای دروازه قرار داده شده بود تا مردم با عبور از زیر آن از بلایا و خطرها بیمه باشند، این رسم تا ۴۰ سال پیش نیز انجام می‌شد.

دو قرآنی که در بالای دروازه قرآن قرار داشتند و به دلیل وزن زیادی که داشتند به قرآن‌های هفده منی مشهور است که اکنون در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شوند. در معماری بنای طاقی شکل دروازه قرآن آیاتی از قرآن به خط نسخ و ثلت نوشته شده است.

پیشانی نماهای این دروازه با کاشی های هفت رنگ تزئین یافته‌اند و اکنون در ورودی شهر شیراز مسافران را با دعای خیر، راهی سفر می‌کند. این دروازه در شب به دلیل چراغانی‌های رنگارنگش بسیار تماشایی و باصفاست به طوری که این بنا در سال ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۰۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خوب است بدانید که دروازه قرآن بعدها با افزایش رفت و آمدها، دره عمیق تنگه را که در کنار این مکان قرار داشت، پر کردند و بلواری بزرگ و دو طرفه بر سطح آن ساختند که هم چنان گذرگاه اصلی خودروهاست. دروازه قرآن اکنون به عنوان یکی از نمادهای کهن شیراز، آوازه ای جهانی دارد و در اطراف دروازه بناهای با شکوه و پر عظمتی همچون حافظیه شیراز، باغ گیاه شناسی ارم، مقبره خواجوی کرمانی و پارک کوهپایه به چشم می‌خورند که بازدید از آنها علاقه‌مندان و طرفداران زیادی را از نقاط مختلف ایران و جهان به سوی خود می‌کشاند.

شما در کنار دروازه قرآن شیراز، می‌توانید از مقبره خواجوی کرمانی که از شاعران خوش ذوق ایرانی است نیز دیدن کنید. جالب است که بدانید در قسمت بالاتر از مقبره خواجوی کرمانی، سه غار وجود دارد که یکی از آن‌ها محل خلوت کردن عرفا و زاهدان به خدا بوده، غار بعدی دهانه‌ای بلند با طاق ضربی دارد و قبر خواجه عمادالدین محمود، وزیر معروف شاه شیخ ابواسحاق اینجو، در آنجا قرار دارد.

گردشگران در بازدید از دروازه قرآن می‌توانند به گرفتن عکس یادگاری از این دروازه باشکوه و زیبایی های اطراف آن بپردازند. کمتر کسی است که به شیراز، شهر عشاق سفر کرده باشد اما عکسی با دروازه قرآن نداشته باشد.

مرتبط:عمارت کلاه فرنگی شیراز _آرامگاه کریمخان زند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *