مقبره شیخ کلینی

آشنایی با مقبره شیخ کلینی

در مقبره شیخ کلینی اتاقی ۳۰ تا ۴۰ متری با گنبدی خشتی است که در وسط آن سنگ مزار شیخ کلینی از جنس مرمر سفید قرار دارد که با حصاری از صندوق آلمینیومی و شیشه محصور شده تا به سنگ ضربه ای وارد نشود.

کف بقعه را چندین قالیچه کوچک هم شکل پوشانده و قفسه های فرسوده مهر و سجاده و قرآن در آن وجود دارد. امکانات گرمایشی و سرمایشی در بقعه وجود ندارد و برخلاف سایر بقاع فاقد دوربین مدار بسته است.

به دلیل حفاری غیرقانونی به بهانه یافتن گنج توسط سودجویان، شبانه بخشی از بنای مقبره تخریب شده است، بنایی که قدمت آن به دوره صفویه می رسد.

مقبره شیخ کلینی

روستای کُلین به عنوان هدف گردشگری ثبت شده ولی تا کنون اقداماتی برای زیر ساخت آن انجام نگرفته است. در مقبره شیخ کُلینی هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی برای رفاه گردشگران و مسافران وجود ندارد. تپه ‌های باستانی نیز مدام در حال تخریب و سرقت هستند.

دهیاری کلین در سال ۹۱ دو هزار متر زمین در اختیار میراث فرهنگی استان تهران قرار داد تا اقامتگاهی برای گردشگران ساخته شود ولی بدلیل عدم امکان برق و گاز و آب رسانی این امر میسر نشده است. این مقبره در حال حاضر بصورت مردمی اداره می شود.

مقبره شیخ کلینی

مسیر دسترسی
این مقبره در روستای کلین واقع شده که در فاصلهٔ پنج کیلومتری از جادهٔ قدیم تهران به قم (در سمت چپ این مسیر) قرار دارد. بعد از عبور از شهر ری، باقرشهر، کهریزک و شورآباد وارد بخش حسن آباد فشافویه می شویم. از آنجا باید به روستای کلین برویم که لازم است سه روستای دیگر را پشت سر بگذاریم. متاسفانه در این مسیر هیچ تابلویی شما را به سمت بقعه شیخ کلینی راهنمایی نمی کند. در روستای کلین با راهنمایی اهالی به مسیری جلوتر از روستا هدایت میشویم که مقبره واقع شده است. اطراف مقبره را گورستان تشکیل میدهد.

مرتبط:

با ترین های نقاط مختلف جهان آشنا شوید

مقبره کمبوجیه یکی از بناهای زیبای مجموعه پاسارگاد

گشت و گذاری در مقبره مولانا جلال الدین بلخی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *