آلاشت

آلاشت _ زیبایی درون مه

آلاشت یکی از شهرهای زیبای مازندران است. طبیعت بکر و چشم نواز، چشمه ها، درختان سر به فلک کشیده، معماری بی نظیر مساجد و رصدخانه، این روستا را مبدل به مقصدی دلنشین برای گردشگران و طبیعت دوستان کرده است.

تمام طول مسیریی که برای رسیدن به آلاشت باید طی کنید سرسبز و لذت بخش است و سرسبزی مسیر هنگامی بیشتر می شود که به پل ورسک و سوادکوه نزدیک می شوید.

این منطقه در ۲۳۷ کیلومتری تهران و در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و به عنوان بهشت تاریخی مازندران در ایران شناخته می شود.

وجه تسمیه

درباره ی نام آلاشت اهالی این منطقه چنین می گویند که نام این منطقه را به سه شکل” آلاشت” ،” اِلاشت” و ” اَلاشت” تلفظ می کنند. در مراوده و گفتگو با اهالی این روستا از زبان آن ها ” اِلاشت” را بیشتر می شنوید.

اما مامورین ثبت احوال در شناسنامه های مردم نام آلاشت را ثبت کردند به همین دلیل این نام رواج بیشتری پیدا کرد.

در زبان مازندرانی آلاشت به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه این اسم به خاطر عقاب‌ های زیاد که در کوه‌های بلندش آشیانه دارند، آلاشت نامگذاری شده است.

یکی دیگر از نکات جذابی که در این منطقه وجود دارد این است که اهالی آلاشت پسوند فامیلی خود را از نام محله ای که در آن زندگی می کنند انتخاب کرده اند.

آلاشت

ویژگی های آلاشت

آلاشت  را به خاطر ارتفاع، آسمان پاک و بدون غبار و آلودگی و وجود رصدخانه، بهشت ستاره شناسان می دانند.

طبیعت آلاشت به ارتفاعات و مه جدایی ناپذیر آن خلاصه نمی شود بلکه درختان سیب، آلو، گیلاس، فندق و گردو نیز جزو جدایی ‌ناپذیر طبیعت آلاشت هستند.

رودخانه چرات یا روآر، آب این منطقه را تامین می کند که از انتهای دره این منطقه می گذرد و از کوه های خوزنک پرخیان و خوز سرچشمه می گیرد.

آلاشت مازندران دارای یک هتل نیز می باشد که امروز نیمه مخروبه است اما در زمان پهلوی دوم برای اقامت موقتی دربار و خانواده ساخته شده بود اما امروز قسمتی از آن در اختیار کارکنان پمپ بنزین و شرکت نفت می باشد.

غذاهای محلی این منطقه متنوع هستند که هر کدام از این غذاها دارای طعمی عالی و لذیذ می باشند. سبزی پلو با مغز گردو و پنیر خیکی، شیش انداز، دیس کباب، کئی پلا، خورش آلو بخارا، ورساق (شیرینی)، کنس نون و … چند نوع از غذاهای این منطقه به شمار می روند.

برای اقامت در آلاشت گزینه‌های هتل آپارتمان، اقامتگاه بومگردی، ویلاهای اجاره‌ای، خانه‌های روستایی، کلبه‌های چوبی و کمپینگ در مکان‌های مجاز پیش روی شماست.

آب و هوای آلاشت

منطقه ی آلاشت سواد کوهی دارای آب و هوایی خنک و مرطوب است به طوری که در ورودی این شهر شما با هوایی مه آلود و زیبا مواجه می شوید که هر چه به  شهر نزدیک تر شوید مه بیش از قبل می شود و باید مه شکن خودروی خود را روشن کنید تا بتوانید به راحتی مسیر خود را پیدا کنید. ممکن است زمانی که به این منطقه رسیدید، مشاهده کنید که پاهای شما تا زانو در مه قرار گرفته است. اگر به سمت ارتفاعات آلاشت بروید مه را مانند آسمان در بالای سر خود می بینید.

آلاشت

جاذبه های دیدنی آلاشت

گوشه به  گوشه ی این شهر مملو از جاذبه های گردشگریی است که چشم همگان را به خود خیره نگه می دارد.

در ابتدای ورودی روستای آلاشت دو راهیی وجود دارد که در یکی از آن ها امامزاده حسن یا سر کوه و در دیگری به روستاهای سواد رودبار و هلی چهل، چرات و… منتهی می شود.

جاده سرکوه، جاده‌ای جنگلی‌ ست که هرچه باه ارتفاعات بالاتر نزدیک شوید زیباییش هم بیشتر می ‌شود. این منطقه به پارک جنگلی هم معروف است و به دلیل بکر بودنش گردشگران، حداقل یک روز را در آن جا توقف دارند.

بافت تاریخی شهر

آلاشت تاریخی اثرگذار دارد. همگان این شهر خاستگاه خانواده پهلوی می نامند ،محله پاهلونی خیل یا پهلوان خیل همان جایی‌ است که خانه پدر رضا شاه در آن واقع شده و رضا شاه در این خانه به دنیا آمده بود. البته خانه ‌ای که رضاشاه در آن متولد شده و کودکی‌ اش را در آن گذرانده، اکنون به موزه مردم شناسی آلاشت تبدیل شده است. در این عمارت خشتی دو طبقه، اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم آلاشت به نمایش گذاشته شده است.

کوچه‌های تنگ و باریک با مصالح بومی، سقف‌های تخته پوش، جداره‌های ارزشمند همه و همه نشانی از اصالت این بافت تاریخی می‌باشد.

مسجد امام حسین

تنها طبیعت بکر آلاشت نیست که مورد توجه گردشگران است، لکه آلاشت مازندران از داشتن آثار تاریخی و مذهبی نیز بی نصیب نیست.

از آثار مذهبی این روستا می توان به مسجد امام حسین اشاره کرد، این مسجد جنگلی با معماری متفاوتش به دستور محمدرضا پهلوی، در زادگاه پدرش ساخته شد. مسجد امام حسین با معماری منحصربه ‌فرد، طاق ‌نماهای جناغی، پلان درون‌گرا و کشیدگی باسیلیکایی و گنبد ۱۲ وجهی یکی از زیباترین مساجد شمال ایران بوده که با مصالح مختص به اقلیم سرد و کوهستانی (عمدتاً سنگ) چشم هر بیننده‌ ای را به خود جذب می ‌نماید.

رصدخانه آلاشت

این رصد خانه در سال ۱۳۸۵ با کمک دو شرکت اصفهانی و شیرازی بنا شده است و به عنوان اولین رصدخانه مازندران شناخته شده است که به نام رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی یا همان رصدخانه آلاشت شهرت یافته است. این رصدخانه که در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار دارد که سه طرفش پرتگاه و یک طرفش کوه است. این رصدخانه تنها رصدخانه استان‌ های شمالی کشور و مرتفع‌ ترین رصدخانه ایران به حساب می‌آید.

امکاناتی که این رصدخانه دارد شامل ۲ تلسکوپ، اتاق آسمان نما، بانک نرم افزاری و کتابخانه تخصصی، نمایشگاه دائمی عکس هایی از نجوم و فضا می باشد.

روزهای پنج ‌شنبه تلسکوپ های رصدخانه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و قطعاً تماشای آسمان و ستارگان در آن تجربه ‌ای بی ‌نظیر خواهد بود.

آلاشت

معبد دختر پاک

ساختمان خاص دیگری در جنوب شرقی شهر آلاشت و در جوار روستای گلیان به نام دختر پاک وجود دارد، این ساختمان مقبره یک دختر معصوم بوده که آلاشتی‌ها از زمان‌های قدیم معتقد بوده‌اند تنها زنان می‌توانند از این آرامگاه بازدید نمایند و مردان حق ندارند وارد این مزار شوند و  اگر مردی وارد این مکان شود، مار او را نیش می‌زند. گفته می ‌شود که دو خواهر در زمان ساسانیان مقام دینی بالایی داشته‌اند که پس از مرگ یکی از آنها در اینجا دفن می‌شود و برخی این بنا را بقایای معبد آناهیتا می‌دانند که نزد مردم قداست خاصی داشته است.

طبق مستندات و مطالعات انجام شده این مقبره از قبل معبد آناهیتا (الهه آب) بوده‌است و سه مشخصه معابد آناهیتا (بالای تپه بودن، نزدیک رودخانه بودن و پلان مربع مستطیل) را داراست.

بهترین زمان سفر

از آنجایی که آلاشت کوهستانی‌ ست و بهترین زمان سفر به آن اواسط بهار تا اواخر تابستان است. به خصوص مرداد ماه است که شاه توت ‌ها هم رسیده‌ باشد. اگرچه در اوایل پاییز هم اگر علاقمند به ترکیبی از جنگل، کوه، برف و هوای سرد باشید می شود به آن جا رفت.

دسترسی به آلاشت

استان مازندارن، بین سوادکوه و پل ورسک

اگر از تهران سفر می کنید پس از طی مسافتی ۴ ساعته به آلاشت می رسید.

در جاده فیروزکوه بعد از شهر پل سفید به دو راهی آلاشت می‌رسید که در سمت چپ جاده قرار دارد. از این دو راهی تا خود آلاشت حدود ۳۷ کیلومتر را باید در جاده فرعی و پیچ و خم‌هایش برانید تا بعد از ۴۵ دقیقه به آلاشت برسید. از تهران تا این منطقه حدود ۴ ساعت راه است.

مرتبط: آلاشت از جاذبه های طبیعی مازندران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *