تکیه معاون الملک

اتمام عملیات مرمت در تکیه “معاون الملک” کرمانشاه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از اتمام عملیات مرمت و آسیب شناسی بخش هایی از تکیه معاون الملک خبر داد.

کیومرث اعظمی بااشاره به ارزشمندی بنای تاریخی تکیه معاون الملک، اظهارکرد: باتوجه به اهمیت این بنای تاریخی، هرساله اعتباراتی را برای مرمت، آسیب شناسی و رطوبت زدایی آن اختصاص پیدا می کند.

وی تصریح کرد: براین اساس، سال گذشته حدود دو میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و آسیب شناسی بخش هایی از تکیه معاون الملک اختصاص پیدا کرد.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان اینکه عملیات مرمت و آسیب شناسی بخش هایی از این بنا از حدود دو ماه پیش آغاز شده، گفت: با اعتبار اختصاص یافته،  علاوه بر مرمت بخشی از دیوارها، دفع رطوبت از پنجره های چوبی و دیوارها و کاشی های آسیب دیده انجام شد. همچنین در بحث تاسیسات روشنایی و حفاظتی نیز اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

وی در ادامه در خصوص آخرین روند اقدامات انجام شده برای دفع رطوبت از تکیه معاون الملک هم گفت: سال گذشته فاز مطالعاتی طرح نجات بخشی تکیه معاون الملک از نفوذ آبهای زیرزمینی انجام گرفت و قرار است با همکاری آب منطقه ای بتوانیم این مشکل را بصورت ریشه ای حل کنیم.

تکیه “معاون الملک” از زیباترین بناهای مذهبی کشور است که سال ۱۳۸۲ توسط حسین خان معینی(معین الرعایا) در محله قدیمی آبشوران کرمانشاه بنا شد. بنای اولیه تکیه پس از احداث به محلی برای برگزاری آیین ها و مراسم مذهبی و نیز رفع اختلافات قومی و عشایری تبدیل شد، اما تنها پنج سال پس از تاسیس آن گروهی از مخالفان مشروطه به این بهانه که تکیه به محلی برای تجمع مشروطه خواهان تبدیل شده با توپ آن را به آتش کشیدند.

سال ۱۳۲۰ حسن خان معاون الملک برادر حسین خان معینی این بنا را توسعه داد و بخش های عباسیه و زینبیه را به بخش حسینیه بنا اضافه کرد.

آنچه بنای تاریخی معاون الملک را در میان بناهای مذهبی کشور به عنوان یک شاهکار مطرح کرده و هرساله گردشگران بسیاری را به سوی آن می کشاند، نوع معماری و کاشیکاری بی نظیر آن است که نمونه مشابهی ندارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گلیم ۶۰۰۰ ساله کرمانشاه!

“قلعه منیژه” سالم‌ترین بنای بازمانده از ساسانیان در کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *