کاروانسرای گمرک

آغاز عملیات مرمت تزئینات کاروانسرای گمرک بازار کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز عملیات اجرایی مرمت تزئینات کاروانسرای گمرک بازار بزرگ کاشان خبر داد.

مهران سرمدیان اظهار کرد: کاروانسرای گمرک یا شریف خان یکی از آثار ارزشمند مجموعه تاریخی بازار شهر کاشان است که پیشینه آن از نظر معماری و تزئینات وابسته شامل گچبری، کاشیکاری، آجرکاری و نقاشی به دوره صفویه تا قاجار می رسد.

وی افزود: این کاروانسرا به صورت گودال باغچه است که با سه طبقه در زمینی به مساحت تقریبی دو هزار متر مربع در امتداد راسته اصلی بازار کاشان ساخته شده است و به میدان سنگ متصل می شود و به شماره  ۳۶۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، تصریح کرد: ساخت کاروانسرای گمرک را به یکی از دولتمردان متمول کاشان به نام شریف خان نسبت داده اند و گویا تا اواخر دوره صفویه با عنوان سرای شریف خان شهرت داشته و پس از آن به جهت خرید و فروش فرش به عنوان کاروانسرای گمرک نام گرفته  است.

وی گفت: بیشتر تزئینات و نقاشی های این بنا در راهروی متصل به راسته بازار قرار دارد که شامل نقوش ختایی و اسلیمی، شمسه و ترنج است که با رنگ‌های متنوعی همچون طلایی، اخرا، سبز زنگاری و لاجوردی اجرا شده اند. همچنین در برخی نقاط نیز تصاویری همچون معرکه گیر و خرس به چشم می خورد.

سرمدیان افزود: مرحله اول مرمت تزئینات نقاشی های راهروی ورودی کاروانسرای گمرک بازار بزرگ کاشان شامل پاکسازی، تثبیت، استحکام بخشی و موزون سازی ترنج و لچکی های بخش ورودی است که توسط استاد مرتضی شبانی انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: سرای شریف‌خان یا گمرک در ضلع غربی میدان فیض قرار دارد که  ورودی اصلی آن، به وسیله دالان بلندی به بازار بزرگ نزدیک به ضرابخانه قدیم کاشان باز می شود.

وی خاطرنشان کرد: کاروانسرای گمرک، از بناهای شریف ضرابی و دارای سه طبقه ساختمان است. طبقه اول شامل زیرزمین‌های تابستانی، حجره ها و انبارها است و طبقه دوم که یک متر از کف صحن کاروان‌سرا بالاتر است شامل حجره های تاجرنشین با صندوق‌خانه و راهرو و یک ایوان بلند سرتاسری جلو حجره ها در چهار طرف ساخته شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازار کاشان _تمثیلی از معماری سنتی ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *