ارگ بم-موزه باستان‌شناسی بم

ارگ بم، نماد صبر و صلابت

در حاشیه کویر لوت و در سرزمینی که مردمانش زندگی سختی با طبیعت پیرامون خود دارند، بنای کهن و با عظمت ارگ بم قرار گرفته است که نماد بزرگی و افتخار این دیار محسوب می‌شود.

ارگ تاریخی بم به عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان با معماری شگفت‌انگیز و با قدمتی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله در حاشیه کویر لوت و نزدیکی شهر بم و در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار گرفته که جزء مشهورترین بناها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگی کرمان و دنیا به شمار می رود.

ارگ بم، به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار مترمربع از گونه‌های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه‌های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله‌های مسکونی با خانه‌های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیده بانی تشکیل شده است.

شهر بم و ارگ آن از جمله قلعه‌های نظامی بسیار مهم و تاریخی محسوب می شوند که در میان قلعه عمارت حاکم نشین روی صخره‌ای طبیعی بنا شده که دارای پنج طبقه است و همگی از جنس خشت و گل؛ ستون‌ها و قوس‌های باقی‌مانده در قلعه بم، مغازه‌های نانوایی، روغن‌گیری و قفسه‌های خشتی در بازار قلعه، نشان از رونق گذشته آن دارد. سازه ارگ بم نمونه کاملی از شیوه‌های معماری ایران است.

شهسوار پور، فرماندار بم در گفت و گویی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در بم بیان کرد: با توجه به اینکه نوروزگاه در پنج شهرستان کشور برگزار شده باید این برنامه به نحو احسن اجرا شود همچنین باید تلاش کنیم تا نمود بسیار خوبی در کشور داشته باشد.

وی افزود: کمبود خانه‌های بوم‌گردی در شهرستان وجود دارد و میراث فرهنگی باید در راستای راه‌اندازی خانه بوم‌گردی کمک کند تا این خلأ را در شهرستان پر کنیم.

شهسوار پور ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از پر درآمد ترین مشاغل محسوب می‌شود که باید اداره میراث فرهنگی در این راستا سرمایه‌گذار جذب کند.

فرماندار بم  اضافه کرد: بازدید گردشگران در ۲۹اسفند تا ۲فرودین ۱۴۰۱ از مجموعه ارگ قدیم ۷۸۷ نفر، اقامت در هتل‌ها و مهمانپذیر وبوم گردی‌ها ۳۳۶ نفر و اسکان در آموزش و پرورش ۵۲۷ نفر بوده است.

در ادامه با گردشگران و مهمانان نوروزی در خصوص بازدید از شهرستان بم و ارگ تاریخی بم صحبتی داشتم.

خانمی که تمایل نداشت خود را معرفی کند گفت: از شیراز برای اولین بار به شهرستان بم سفر کرده و از جاذبه‌های آن بازدید کردم؛ بم شهرنخل و نارنج است که بوی بهارش انسان را سرمست کرده و دیدن این ارگ با عظمت تاریخی انسان را به وجد می‌آورد. مردمش هم خونگرم و شهرش بسیار زیبا است.

آقای احمدی یکی دیگر از گردشگران گفت: خیلی دلم می‌خواست  قبل از زلزله ۸۲ به بم سفر کنم ولی فرصت نشد؛ تصور می‌کردم الان با یک شهر زلزله‌زده و مردمی غمزده مواجه شوم ولی برعکس امروز می‌بینم شهر بم زنده و سر پا با مردمی شاد و همانند نخل‌هایش با صبر و استقامت است؛ ارگش هم که تاریخ بم را گویا است. راهنمایان گردشگری تاریخ را به زیبای بیان می‌کنند و شهر را بسیار زیبا دیدم.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *