از تعطیلی موزه تا فرسودگی قلعه‌های داودختر و امیرمجاهد رامهرمز

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز می‌گوید نزدیک به شش سال است که موزه رامهرمز تعطیل است.

منصور معتمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: این موزه از سال ۸۶ در محل ساختمان عمارت این شهرستان تاسیس شد و به طور میانگین سالانه ۱۵۰۰۰ نفر از این موزه دیدن می‌کردند و بازدید کنندگان این موزه علاوه بر آشنایی با پیشینه تاریخی و آداب و رسوم این شهرستان با صنایع دستی و بومی و محلی نیز آشنا می‌شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با وجود گذاشتن ویترین‌های نو در این موزه و کارهای جزیی مسؤولان همچنان این موزه بسته است.

موزه رامهرمز در سال ۱۳۸۶ در محل ساختمان عمارت صمیمی این شهرستان تاسیس شد. این بنا که مربوط به دوره اواخر قاجار است توسط امیرحسین خان سپهدار بختیاری از خوانین قدیم رامهرمز ساخته شد و ساختمان آن بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

معتمدی همچنین با اشاره به قلعه داودختر در رامهرمز گفت: این قلعه آن چنان فرسوده شده که دیگر جزو میراث فرهنگی محسوب نمی‌شود.

blank

قلعه دا و دختر قلعه‌ای در سه کیلومتری شمال شهر رامهرمز، از آثار فرهنگی ـ تاریخی استان خوزستان است که به دوران ساسانیان تعلق دارد. این قلعه در شمال رامهرمز در دامنه‌های میانی کوهی گچی بر روی ۲ تپه در امتداد هم واقع شده‌ است. شکل گرد و دایره مانند هر دو واحد قلعه چنان است که معماری قلعه‌سازی رومی را می‌رساند و مانند آثاری است که از قلاع رومی در جنوب مدیترانه کمابیش بر جای مانده‌اند. این قلعه شبیه دژی است که در روزگار ساسانیان برای حفاظت راه تجاری و نظامی شوش، واجار، اصفهان یا برای نگهبانی کاخ و خزائن رامهرمز یا نظارت بر جلگه زراعی، باغها، مزارع و انبارهای غله ساخته شده باشد و رومی‌ها در ساختن یا در طرح و نقشه آن دخالت داشته باشند

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی رامهرمز همچنین خاطرنشان کرد: قلعه امیرمجاهد با وجود معماری بی‌نظیر و با این که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده متاسفانه در حال فرسودگی است و اقدام جدی برای مرمت این قلعه صورت نگرفته است.

blank

قلعه امیر مجاهد یا باغ امیر مجاهد یکی از بناهای تاریخی رامهرمز است. این قلعه در زمان استقرار و سلطه خوانین بختیاری (امیر مجاهد بختیاری) در منطقه رامهرمز در اواخر قاجار ساخته شده است و به شماره ثبت ۳۷۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا توسط یکی از خوانین پرنفوذ ایل بختیاری به نام امیرمجاهد بختیاری که کوچکترین فرزند حسینقلی خان و برادر علیقلی خان سردار اسعد بود، احداث شد و به همین دلیل قلعه امیرمجاهد نامیده می‌شود. این بنا در شهریور ۱۳۲۰ توسط طاهر بهبهانی جهت سکونت خریداری شد و به همین دلیل که مالک کنونی آن آقای بهبهانی است به این نام نیز شهرت دارد. قلعه امیرمجاهد در انتهای باغی ساخته شده که از انواع درختان از قبیل نخل، پرتقال و گل و گیاه پوشیده شده است. از ویژگی‌های قلعه امیر مجاهد نوع معماری آن است که منحصر به دوره قاجار است.

معتمدی گفت: طرح مرمت و بازسازی قلعه‌ها و نیز بازگشایی مجدد موزه خواسته بسیاری از مردم رامهرمز است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *