اشتبین

اشتبین؛ نگینی سرسبز و زیبا در میان سه کوه

اشتبین نام روستایی است که در میان سه کوه بلند قرار گرفته و همچون نگینی سرسبز و زیبا در میان این کوه‌ها می‌درخشد. خانه‌های این روستا به دلیل شیب تند کوه با استفاده از معماری پلکانی ساخته شده‌اند به طوری که حیاط یک خانه سقف خانه‌ای دیگر است.
خانه‌های قدیمی روستای اشتبین به سبک معماری دوره صفویه و قاجاریه ساخته شده‌اند.در ساخت این خانه‌ها از نرده‌های زیبا،سرستون‌های منقش،ارسی‌ها و پنجره‌هایی استفاده شده که نمادی از هنر و تمدن والای اهالی این روستا به حساب می‌آیند.
شایان ذکر است قدمت روستای اشتبین به دوره صفوی برمی‌گردد. این روستا در شهرستان جلفا و کنار رودخانه ارس واقع شده است.
گفتنی است روستای اشتبین که هم‌اکنون در لیست روستاهای هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته، از مجموعه سه آبادی «هراس»، «سیاوشان» و «جعفرآباد» تشکیل شده است.
یادآور می‌شود از بناهای دیدنی روستای اشتبین می‌توان به خانه سلمان‌زاده اشاره کرد.این خانه تاریخی متعلق به دوره صفوی بوده و ۳۵۰ متر مربع مساحت دارد. این خانه در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است.
 خاطرنشان می‌شود از دیدنی‌های دیگر روستای اشتبین می‌توان از چندین کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی، گورستان قدیمی، کتیبه‌های مرمرین مربوط به قرن‌های نهم و دهم هجری و مقبره حکیم ابولقاسم نباتی نام برد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *