آبشار نیاگارا

اطلاعات جالب درباره آبشار نیاگارا

نیاگارا نام جمعی سه آبشار است که بخشی از مرز میان کانادا و ایالات‌متحده به‌ویژه میان استان اونتاریو و ایالت نیویورک را می‌سازد. این سه آبشار از بزرگ به کوچک به ترتیب شامل آبشار نعل اسبی که بیشتر آن در بخش کانادایی قرار دارد و آبشارهای آمریکایی و آبشار نقاب عروس در بخش آمریکایی می‌شوند.

آبشار نیاگارا کجاست؟

آبشارهای نیاگارا (به انگلیسی: Niagara Falls) به مجموعهٔ سه آبشار گفته می‌شود که در مرز آمریکا و کانادا در استان انتاریو از قلمروی کانادا و در ایالت نیویورک از قلمرو آمریکا جای دارد. این آبشارها در سر جنوبی گلوگاه رود نیاگارا قرار دارد.

این آبشارها از بزرگ به کوچک به ترتیب عبارتند از: آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس. آبشار نعل اسب در بخش کانادایی و آبشار آمریکایی در بخش آمریکایی جای دارند که بوسیلهٔ جزیرهٔ بز یا گوت آیلند از هم جدا شده‌اند. آبشار کوچکتر یا همان نقاب عروس هم در سوی آمریکایی این مجموعه آبشار است که از دیگر آبشارها بوسیلهٔ جزیرهٔ لونا جدا شده‌است. مرز بین‌المللی دو کشور در اصل از سال ۱۸۱۹ از میان آبشار نعل اسبی می‌گذرد اما این مرز به دلیل فرسایش زمین و ساخت و سازها مورد مناقشه است.

این آبشار بر روی رود نیاگارا جای دارد و آب دریاچهٔ ایری را زهکشی می‌کند و به دریاچهٔ انتاریو می‌ریزد. این آبشارها روی هم رفته بالاترین سرعت جریان در میان تمام آبشارهای جهان را دارند. بلندی این آبشار بیش از ۵۰ متر (۱۶۵ پا) است. آبشار نعل اسبی با توجه به ارتفاع سقوط آب و شدت جریان، قوی‌ترین آبشار در آمریکای شمالی است. در زمان پُرآبی بیش از ۱۶۸ هزار مترمکعب و در حالت عادی نزدیک به ۱۱۰ هزار مترمکعب آب در دقیقه از این آبشار سرازیر می‌شود.

این مجموعه آبشار در ۲۷ کیلومتری (۱۷ مایلی) شمال و شمال غرب بوفالو و ۱۲۱ کیلومتری (۷۵ مایلی) جنوب و جنوب شرق تورنتو، میان دو شهر دوقلوی نیاگارا فالز (انتاریو) و نیاگارا فالز (نیویورک) قرار دارد.

ویژگی‌های آبشار نیاگارا:

بلندی آبشار نعل اسبی ۵۳ متر است درحالی که بلندی آبشار آمریکایی میان ۲۱ تا ۳۰ متر تغییر می‌کند. این به دلیل وجود صخره‌های بزرگ در بستر آن است. پهنای آبشار نعل اسبی نزدیک ۷۹۰ متر و پهنای آبشار آمریکایی ۳۲۰ متر است. روی هم رفته مسافت میان دورترین بخش آمریکایی تا دورترین بخش کانادایی آبشار ۱۰۳۹ متر است.

حجم آب سرازیر شده در فصل‌های پرآب می‌تواند تا ۵۷۰۰ مترمکعب در ثانیه هم برسد. شدت جریان آب با تراز آب در دریاچه ایری نسبت مستقیم دارد و این مقدار معمولاً در پایان بهار و آغاز تابستان در اوج خود قرار دارد. در طول تابستان ۲۸۰۰ مترمکعب در ثانیه، آب از آبشار سرازیر می‌شود که نزدیک به ۹۰ درصد آن از آبشار نعل اسبی می‌گذرد که آب این آبشار با کمک یک سرریز قابل جابجایی به سوی دستگاه‌های تولید برق هدایت می‌شود.

شدت آب سرآزیری از این آبشار در هنگام شب و در فصل زمستان که شمار گردشگران کمتر است، به نیم کاهش می‌یابد و به ۱۴۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد. از سال ۱۹۵۰ بر پایهٔ عهدنامهٔ نیاگارا، میزان آب نیاگارا مدیریت می‌شود، که این مدیریت از سوی انجمن بین‌المللی نظارت نیاگارا (International Niagara Board of Control) یا (IJC) صورت می‌گیرد.

اطلاعات جالب درباره آبشار نیاگارا

رنگ سبز آب آبشار محصول حل شدن نزدیک به ۶۰ تن بر دقیقه از خاک بسیار ریز و نمک در آب است که در اثر نیروی فرسایشی رودخانهٔ نیاگارا تولید می‌شود. نرخ فرسایش در این منطقه نزدیک به ۳۰ سانتیمتر در سال است که البته در دوره‌ای به میانگین ۹۱ سانتیمتر در سال هم رسیده بود. برآورد می‌شود که تا ۵۰۰۰۰ هزار سال دیگر حتی اگر با همین نرخ کاهش یافته، فرسایش ادامه داشته باشد ۳۲ کیلومتر باقی‌مانده تا دریاچهٔ ایری از بین برود و دیگر اثری از آبشار باقی نماند.

نکاتی جالب درباره آبشار نیاگارا:

۱- آبشار نیاگارا اسم جمعی برای سه آبشار است که در مرزهای بین‌المللی کانادا و نیویورک به هم می‌پیوندند.

۲- رنگین کمان نیاگارا: اگر در طرفِ کانادایی آبشار قرار داشته باشید تقریبا می‌توانید همیشه از دیدن رنگین‌کمان مطمئن باشید. برای ثبت این پدیده‌ی زیبا مطمئن شوید که دوربین عکاسی‌تان را برداشته‌اید و از حدود ظهر تا غروب آفتاب از آن‌جا دیدن کنید.

۳- سفر ماهی ها: ماهی‌ها در واقع در آبشارها سفر می‌کنند. باور نمی‌کنید؟ با هزینه‌ی ۱۰ دلار سری به غار بادها بزنید. این مکان این واقعیت را به اثبات خواهد رساند و ممکن است حتی کسی را ببینید که در سفر خود به پایین آبشار بدنش با یک ماهی برخورد کرده باشد.

۴- حدودا ۹۰% از ماهی‌هایی که به پایین آبشار نیاگارا سفر می‌کنند زنده می‌مانند. معتقدند که کف سفید حاصل از آب‌های خروشان برای ماهی‌هایی که به پایین آبشار سفر می‌کنند مثل یک کوسن عمل می‌کند.

۵- در دهه‌ی ۱۸۰۰ و ۲۰۱۷ آبشار نیاگارا تقریبا یخ‌زده بود. آب آن‌قدر یخ زده بود که فقط یک باریکه‌ی کوچک به پایین آبشار جاری می‌شد.

۶- در هر ثانیه حدود ۲۸۰۰۰۰۰۰(۲۸ میلیون! ) لیتر آب از آبشار نیاگارا سرازیر می‌شود.

۷- نخستین کسی که از این آبشار عبور کرد یک معلم شجاع ۶۳ ساله بود. او داخل یک بشکه به پایین آبشار رهسپار شد.

۸- حدود ۲۰% از آب آشامیدنی ایالات متحده از دل و از روی آبشار نیاگار می‌گذرد. بله، به احتمال فراوان ممکن است هر آمریکایی از آبی خورده باشد که از این آبشار آمده است.

اطلاعات جالب درباره آبشار نیاگارا
۹- آبشار نیاگارا مرتفع‌ترین آبشار جهان نیست. در واقع، حدود ۵۰۰ آبشار وجود دارند که از نیاگارا بلندتر هستند. در واقع ترکیبی از ارتفاع و حجم زیاد آب است که نیاگارا را به یک مقصد گردشگری بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

۱۰- هرچند آبشار نیاگارا بلندترین آبشار جهان نیست، ممکن است سریع‌الحرکت‌ترین آبشار این سیاره باشد.

۱۱- آبشار نیاگارا از یخ‌رودها به وجود آمده است.

۱۲- بخش‌هایی از فیلم دزدان دریایی کارائیب در این آبشار فیلمبرداری شده است. فیلم‌های سوپرمن و نیاگارا با بازی مریلین مونرو نیز در این مکان ساخته شده‌اند.

۱۳- آبشار نیاگارا ۱۲۰۰۰ سال عمر دارد و از ۲۰۰ سال پیش به عنوان یکی از مقاصد گردشگری آمریکا و کانادا و به خصوص مکانی برای گذراندن ماه عسل زوج ها انتخاب شده است.

۱۴- در آبشار نیاگارا غاری وجود دارد که هر ساله به دلیل ویرانی بازسازی می شود. نام این غار ویندز است.

۱۵- جریمه ده هزار دلاری برای کسانی که از آبشار پایین می روند وجود دارد.

۱۶- آبی که در هر ثانیه از آبشار نیاگارا پایین می آید برای مصرف ۷ ساله یک خانواده کافی است.

۱۷- یکی از تفریحات آبشار نیاگارا زیپ لاین است که برای کسانی که به ماجراجویی علاقه دارند بسیار مهیج است. قایق سواری نیز در اینجا صورت می گیرد. خوردن شام و نهار در اطراف محوطه نیاگارا از دیگر تفریحات آن محسوب می شود.

 

مرتبط:

آبشارهای ایگواسو از زیباترین آبشارهای جهان

آبشار آنجل _ مرتفع ترین آبشار دنیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *