مزار شیخ احمد جام-میراث ‌فرهنگی

افتتاح صدمین پایگاه میراث ‌فرهنگی کشور در مزار شیخ احمد جام

مدیر کل پایگاه‌های میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از افتتاح صدمین پایگاه میراث ‌فرهنگی کشور در مزار شیخ‌احمد جام در شهر تربت‌ جام با حضور مدیر کل پایگاه‌های میراث‌ فرهنگی کشور و مسئولان استانی خبر داد.

فرهاد عزیزی با اشاره به اهداف ایجاد این پایگاه میراث ‌فرهنگی اظهار کرد: مجموعه فرهنگی و تاریخی مزار شیخ احمد جام مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که در لیست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و با اقدامات کارشناسی، میراث ملموس بسیار ارزشمند معنوی و تاریخی این مجموعه باید به دنیا معرفی شود.

وی افزود: مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی پایگاه میراث ‌فرهنگی این است که با مدیریت منسجم نیازهای این مجموعه را در سایت ثبت کند و محافظت خوبی از مجموعه انجام شود.

مدیر کل پایگاه‌های میراث‌ فرهنگی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بر ضرورت انسجام در برنامه‌ها و معرفی هدفمند مجموعه به جامعه تاکید کرد و گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که یک اثر ملی برای جهانی شدن لازم دارد، باید در مجموعه آماده‌سازی لازم انجام و تمام دستگاهای اجرایی که در میراث فرهنگی نقش دارند نقش خودشان را ایفا کند تا اقداماتی در شان این مجموعه انجام‌ شود.

عزیزی یادآور شد: در دوره‌های مختلف تاریخی، این مکان رونق داشته و خطرات، آسیبی به مزار نرسانده است به همین دلیل اکنون و در مرحله اول وظیفه داریم این مجموعه را در چارچوب مقررات هدفمند حفظ، حراست و نگهداری کنیم‌ و در مرحله دوم دستگاه‌های ذی‌نفع در اجرای برنامه هدفمند باید نقش داشته باشند تا اتفاقات خوبی در راستای توسعه و احیای این مجموعه رقم بخورد.

وی با اشاره به نقش اساسی مردم در نگهداری این مجموعه گفت: تمام فعالیت‌ها و اقدامات باید در شأن مجموعه تاریخی و فرهنگی مزار شیخ جام و منطقه باشد و باید نقش کلیدی مردم را پررنگ‌تر و موثرتر کنیم.

مدیر کل پایگاه‌های میراث ‌فرهنگی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تاکید کرد: میراث ‌فرهنگی در کنار تولیت مجموعه مزار شیخ‌احمد جام قرار دارد و برنامه‌های در دست اقدام در گام‌ اول استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی در گام‌های بعدی استفاده از ظرفیت‌های استان و در سطح ملی در خصوص تامین اعتبارات و ثبت جهانی است.

عزیزی یادآور شد: اجرای برنامه‌های زیربنایی و موثر در این مجموعه ۲ سال زمان می‌برد تا تحول اساسی و ظرفیت‌شناسی صورت گیرد.

وی با اشاره به بحث احیاء موقوفات مزار شیخ جام گفت: با ایجاد پایگاه میراث‌ فرهنگی مجموعه مزار جام بستر جدیدی ایجاد شده که متولی موقوفات این اثر ملی با تشکیل کمیته رفع موانع با کمک مدیریت شهرستان مستندسازی و پیگیری لازم از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام ‌گیرد.

مدیر کل پایگاه‌های میراث‌ فرهنگی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به موزه مجموعه مزار جام گفت: برای تکمیل موزه قرآن مجموعه مزار شیخ جام باید طرحی ارائه شود تا به نتیجه برسد.

بر اساس گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی عزیزی با اشاره به احداث مصلی نماز جمعه در مجموعه تاریخی و فرهنگی مزار جام عنوان کرد: با توجه به اینکه قرار است این ‌مجموعه در سطح بین‌المللی مطرح شود هرگونه اضافه کردن بنا باید براساس قوانین و مقررات همگون با مجموعه باشد و روی ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تاثیر نداشته باشد، این پایگاه ملی باید خودگردان اداره شود و نیازمند به اعتبارات دولتی نباشد و به نیازهای خود پاسخ دهد تا در سطح بین‌المللی تاثیرگذار شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مسجد استادشاگرد، تنها اثر به‌جامانده از دوره چوپانی در تبریز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *