تخت جمشید

انتشار کتابی از نتایج مطالعات گل‌مهرهای تخت جمشید

موزه ملی ایران کتاب «شاه و نخبگان در شاهنشاهی هخامنشی؛ گزیده‌ مقالاتی در باب بایگانی گل‌مهرهای باروی تخت جمشید» را منتشر کرد.

به گزارشی از روابط عمومی موزه ایران، جبرییل نوکنده رئیس موزه ملی ایران درباره کتاب شاه و نخبگان در شاهنشاهی هخامنشی گفت: این کتاب که به همت بخش انتشارات موزه ملی ایران منتشر شده به عنوان مجلد نخست از مجموعه گنج ‌آمار ایران باستان: منابع و مطالعات فرهنگ و تاریخ آغازین ایران ترجمه‌ای است از ۱۰ مقاله که پیش از این به زبان انگلیسی در مجموعه‌های مختلف به انتشار رسیده بودند.

وی اظهار داشت: آنچه همه این مقالات را در کنار یکدیگر گرد هم می‌آورد موضوع مشترک آنها در خصوص شبکه روابط شاه با مجموعه نخبگان یا همان قوم‌طبقه حاکم است که بدنه اصلی ساختار قدرت را در دوره هخامنشی تشکیل می‌دادند.

رییس موزه ملی ایران گفت: نکته مهم این که تمرکز همه این مقالات بر تحلیل اطلاعاتی است که بایگانی باروی تخت‌جمشید- یکی از مهم‌ترین منابع تاریخ هخامنشی- در اختیار ما قرار می‌دهند.

به گفته ام‌البنین غفوری مسئول بخش انتشارات موزه ملی ایران، با توجه به استرداد بخش مهمی از گل‌مهرهای باروی تخت جمشید از شیکاگو به موزه ملی ایران، انتشار این کتاب تلاشی برای انتقال نتایج مطالعات این آثار از سوی پژوهشگران بین‌المللی به فارسی زبانان است.

غفوری اظهار داشت: کتاب شاه و نخبگان در شاهنشاهی هخامنشی شامل ۱۰ فصل در ۴ بخش موضوعی است و از لحاظ فنی در قطع رحلی کوچک با جلد شومیز و کاغذ گلاسه به صورت تمام رنگی ۵۱۲ صفحه و شمارگان پانصد نسخه منتشر شده است. علاقه مندان می توانند این کتاب را از فروشگاه محصولات فرهنگی موزه ملی ایران بخرند.

منبع: ایرنا

مرتبط:

مشخص شدن محل دروازه پارسه تخت جمشید

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

آبراهه‌ها هویدا کننده بخشی از اسرار تخت جمشید است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *