آناهیتا

مرمت در آناهیتا پس از ۲۰ سال

مدیر پایگاه ملی معبد تاریخی آناهیتا کرمانشاه گفت: پس از ۲۰ سال سکون در معبد آناهیتا، مرمت ضلع جنوب غربی این معبد تاریخی آغاز شده است.

مرتضی گراوند در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز عملیات مرمت ضلع جنوب غربی دیواره معبد تاریخی آناهیتا، اظهار کرد: در این بخش از معبد، چهار ردیف از دیواره به طول ۱۲ متر داریم که مرمت آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: عملیات مرمت دیواره ضلع جنوبی معبد، از پلکان ردیف اول به طول ۱۲ متر آغاز شده و بخشی از سنگ ها و سرستون ها را در جای خود داخل این پلکان قرار داده ایم.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با تاکید براینکه این کار کاملا بصورت کارشناسی شده و دقیق انجام می گیرد تا هر سنگ بتواند در جای خود قرار گیرد، اعلام کرد: البته تعدادی از سنگ ها نیز شکسته شده که برای پُر کردن جای خالی آنها  اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در زمان باستان سنگ های معبد آناهیتا از معدنی در همان نزدیکی به نام معدن “چل مران” تهیه می شده، برای همین اقدام به انتقال تعدادی قطعه سنگ خام از آن محل کردیم، اما دشواری که اکنون پیش کار وجود دارد، تراش زدن این سنگ‌ها است.

گراوند اضافه کرد: برای تراش این سنگ ها هرچند که از تجهیزات مدرن استفاده خواهیم کرد، اما نحوه تراش آنها و کارشناسی بودن آنها مهم است که در این راستا از تعدادی از نیروهای بازنشسته معبد که سالها پیش در تخت جمشید آموزش دیده اند، درخواست کرده ایم تا با ما همکاری کنند.

وی یادآورشد: در ردیف اول از مجموعه سنگ هایی که بر روی دیواره قرار داده شده تعداد چهار عدد سنگ “پاک تراش” از بین رفته که جهت تکمیل آن باید سنگ های جدید تراش داده شود و باید برای آنها سنگ های جایگزین داشته باشیم، یعنی باید بگونه ای سنگ ها را در محل اصلی خود قرار دهیم که در همان ابعاد، اندازه و … باشند.

مدیر پایگاه تاریخی آناهیتا تصریح کرد: البته تاکنون تنها برای رج اول این دیوارها اقدام کرده ایم و برای انجام رج دوم نیاز هست که یا جرثقیل اجاره کنیم تا ۳۵ تن سنگ را برای ما جابجا کند که این امر هم مستلزم هزینه های بیشتری است و باید اعتباراتی را به معبد تزریق کنند و یا اینکه پیمانکاری را برای ادامه کار به همکاری فرابخوانند.

این مسئول بااشاره به اینکه در صورت تامین اعتبار این پروژه با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: البته اصل دیواره سالم است و تنها سنگ نماهای آن در طول سالهای متمادی فروریخته و تعدادی از آنها شکسته شده است.

وی نیاز کنونی معبد آناهیتا را برای خروج از شرایط فعلی ساماندهی محوطه، کاوش و مرمت دانست و گفت: اگر می خواهیم معبد آناهیتا هم روزی مانند محوطه جهانی بیستون و محوطه تاریخی تاق بستان ساماندهی شود، باید به آن اعتبار داده شود.

گراوند با بیان اینکه حدود ۲۵۰۰ سال از عمر معبد آناهیتا می گذرد، اعلام کرد: بیش از ۵۰ سال از عمر باستان شناسی معبد آناهیتا می گذرد، اما متاسفانه طی ۲۰ سال گذشته فعالیت های باستان شناسی و مرمتی آن متوقف شده، بنابراین طبیعی است که بنایی با این عمر و قدمت نیاز است که بصورت مداوم به آن اعتبار تزریق شود تا جان بگیرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تپه آناهیتا سرعین _قدمتی به هزاره دوم میلاد مسیح

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *