بازار کرمان

بازار کرمان مشکل حاد سازه‌ای ندارد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان گفت: وضعیت بازار کرمان نسبت به بازارهای تاریخی سراسر کشور وضعیت خیلی بهتری از بعد سازه ای دارد زیرا در دهه ۸۰ اقدامات خوبی در این بازار صورت گرفته به طوری که در راسته بازار کل درب ها و ستون ها مرمت شده است و مشکل سازه ای در این بازار وجود ندارد.

“مجتبی شفیعی” صبح امروز ۲۵ مردادماه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بازار کرمان گفت: بازار کرمان به عنوان یک مجموعه فرهنگی و تاریخی در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و باید از ساختار این بازار به ویژه ساختارهای معماری و سازه ای حفاطت کنیم.

وی درباره ساختار بنای بازار به لحاظ استحکام نیز گفت: بناهای تاریخی در طول ادوار مختلف مورد مرمت قرار گفته اند و بر بازار کرمان نیز در دوره های مختلف یکسری کارهای مرمتی صورت گرفته است و خوشبختانه این بازار از لحاظ استحکام سازه ای با شرایطی که یک بنای تاریخی باید داشته باشد، مشکلی استحکامی ندارد و می توان عنوان داشت که مشکل حاد از لحاظ استحکامی و سازه ای در بازار کرمان وجود ندارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: وضعیت بازار کرمان نسبت به بازارهای تاریخی سراسر کشور وضعیت خیلی بهتری از بعد سازه ای دارد زیرا در دهه ۸۰ اقدامات خوبی در این بازار صورت گرفته به طوری که در راسته بازار کل درب ها و ستون ها مرمت شده است و مشکل سازه ای در این بازار وجود ندارد.

شفیعی درباره وضعیت تمیزی بازار کرمان نیز گفت: عملیات کف سازی بازار کرمان در سه سال گذشته صورت گرفته است و بحث نگهداری از آن بر عهده کسبه بازار است و باید در این راستا فرهنگسازی صورت گیرد ضمن آنکه در جلسات با هیات امنای بازار نیز درباره حفاظت و نگهداری از بازار نکات لازم را بیان کرده ایم.

وی درباره وضعیت کاروانسراهای موجود در بازار کرمان نیز گفت: بسیاری از کاروانسرای موجود در بازار کرمان در مالکیت بخش خصوصی هستند که باید به کمک بخش خصوصی به احیا و مرمت آنها بپردازیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کاروانسراهایی که در مالکیت میراث بودند هم اکنون احیا شده و یا در مراحل پایانی بازسازی قرار دارند افزود: هم اکنون کاروانسرای گنجعلیخان احیا شده و به بازار صنایع دستی تبدیل ضمن آنکه کاروانسرای وکیل نیز که در مالکیت دولتی بود به بخش خصوصی واگذار وقرار است به بوتیک هتل ستی در قلب بازار تبدیل شود که تاکنون احیا و مرمت این اثر نیز۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شفیعی به کاروانسراهایی که در مالکیت بخش خصوصی و سازمان اوقاف قرار دارند اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه دولت تملک مالی زیادی ندارد، نمی تواند به صورت مستقیم در بحث سرمایه گذاری در احیای این نوع بناها وارد شود و باید به سمت بخش خصوصی برود اما در این راستا میراث فرهنگی استان بسته های حمایتی و مشوقی خوبی را برای مرمت و احیای این کاروانسراها تعریف کرده است تا با جذب سرمایه گذاران و با کمک مالکینریال بتواند این بناهای تارخی را احیا کند.

وی با انتقاد از اعتبارات کم میراث فرهنگی استان کرمان گفت: کرمان استانی پهناور است که ۷۰۰ اثر ثبت ملی دارد اما متاسفانه اعتبارات دولتی ما خیلی اندک است و نمی توان کار مرمت بناهای تاریخی را به صورت کامل انجام دهد و سپس آنها را به بخش خصوصی تحویل دهد بنابراین نیاز است که به سمت بخش خصوصی برویم.

مرتبط:

اتحادیه انجمن‌های میراث فرهنگی کرمان راه اندازی می‌شود

کاروانسرای وکیل در کرمان

مجموعه گنجعلی‌خان از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر کرمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *