نوتردام

بازگشایی نوتردام به شرط همت همگانی

براساس خبرهای بدست رسیده، بازگشایی نوتردام به شرط همت همگانی تا سال ۲۰۲۴ امکان پذیر خواهد بود.

مسئولان فرانسوی به بازگشایی نوتردام در تاریخ مقرر امیدوارند

ژان لویی ژورژلین تاکید کرد به تاخیر افتادن غیرمنتظره و مکرر پروژه بازسازی کلیسای قرن سیزدهمی «نوتردام» نباید موعد ۵ ساله بازگشایی این بنا را تغییر دهد. ژورژلین پیرامون بازگشایی نوتردام به شرط همت همگانی بیان کرد:« اگر همه همت کنند و کار را مطابق برنامه پیش ببرند، تبدیل کلیسا به محلی برای عبادت در طول پنج سال هدفی غیرممکن نخواهد بود.

مسلما تا آن زمان تمامی فضای پیرامون کلیسا بازسازی نخواهد شد و شاید مناره هم تمام و کمال مرمت نشود، اما کلیسا می تواند بار دیگر به محلی برای عبادت تبدیل شود و این هدف ماست.» آتش سوی مهیب کلیسای «نوتردام» ساعت ۶ و۴۳ دقیقه عصر به وقت محلی روز پانزدهم آوریل سال ۲۰۱۹ رخ داد و مناره ای که در سال ۱۸۵۹ به این بنا اضافه شده بود را در برگرفت.

شعله های آتش به سرعت به سقف چوبی این کلیسا که با استفاده از صدها تیرک چوبی بلوط با قدمت چندین قرن ساخت شده بود، سرایت کرد. ساعاتی پس از آتش سوزی مناره این بنای تاریخی فرو ریخت. تنها چند روز پس از حادثه آتش سوزی نحوه بازسازی مناره به چالش کشیده شد.

حدود ۵۰۰ آتش نشان به مدت ۱۵ ساعت تلاش کردند تا از سرایت آتش از سقف کلیسا به برج های ناقوس جلوگیری کنند. اگر آتش به چهارچوب چوبی برج ها می رسید سبب سقوط ناقوس و فروپاشی کامل ساختار کلیسا می شد.

آتش درنهایت در ساعت ۹ و نیم صبح به وقت محلی روز بعد خاموش شد. در آن لحظه دو سوم سقف کلیسا از بین رفته بود، چیزی از الوار تاریخ سقف باقی نمانده بود، بخشی از سقف طاقدار فرو ریخته بود، حدود ۴۰۰ تن از سرب سقف و مناره ذوب شده بود و بخشی از آن با باد همراه شد، اما «نوتردام » همچنان استوار بود.

blank

امانوئل ماکرون بسرعت موعد پنج ساله را برای اتمام بازسازی و بازگشایی این بنا مقرر کرد. او در جریان سخنرانی بیان کرد:«ما این کلیسا را به همراه یکدیگر بازسازی خواهیم کرد. این بخشی از سرنوشت فرانسه است. من قول میدهم که اینکار را انجام دهم.» از آن زمان، ۴۰ کمیته عمومی نظارت بر بازسازی « نوتردام» به سرپرستی «ژورژلین» با چالش های مختلفی روبه روشده اند.

در شانزدهم جولای، یعنی ۹۵ روز پس از آتش سوزی مهیب کلیسای نوتردام، قانون آغاز رسمی بازسازی کلیسای نوتردام بالاخره توسط پارلمان فرانسه به تصویب رسید. پس از حادثه آتش سوزی ویرانگر این کلیسا، کمک های مالی پیشنهاد شده توسط کمپانی های مختلف و حتی کمک های مالی شخصی به رقم حیرت آور یک میلیارد یورو رسید.

پروژه بازسازی یکبار در تابستان سال گذشته به دلیل نگرانی های ناشی از مسمومیت سرب، یکبار در پاییز به دلیل وزش بادهای به سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت در پاریس و اخیرا نیز به دلیل شیوه ویروس «کرونا»به تعوق افتاد. کارشناسان مختلف که برای مرمت این بنا از سراسر جهان گردهم آمده بودند، در تاریخ ۱۷ «مارس» به دلیل شیوع ویروس «کرونا» به خانه هایشان بازگشتند.

روند جمع آوری ۴۰ هزار تیر داربست آسیب دیده که در زمان حادثه آتش سوزی به بنا وصل شده بودند، قرار بود از ماه « مارس» آغاز شود، اما بدلیل قوانین قرنطینه متوقف شد. ساخت بنای اصلی این کلیسا در سال ۱۱۶۳ در دوران حکومت لوئی هفتم آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ میلادی به پایان رسید.

این اثر را می توان به عنوان جواهری از دوران قرون وسطی که به سبک معماری گوتیک ساخته شده، محسوب کرد. این ساختمان در سال های ۱۷۹۰ میلادی و در جریان انقلاب کبیر فرانسه مورد غفلت و آسیب قرار گرفته بود.

blank

رمان «گوژپشت نوتردام» که در سال ۱۸۳۱ میلادی توسط « ویکتور هوگو» به نگارش درآمد، وضعیت نامناسب این کلیسا را برای خوانندگان شرح می دهد. این کتاب کمک شایانی به ایجاد تغییرات اساسی در این کلیسا بین سال های ۱۸۴۴ تا ۱۸۶۴ شد. در آن زمان معماران برجسته ای همچون «اوژن ویوله لودوک» مناره و آتشدان های این ساختمان را مرمت و تعمیر کردند.

کلیسای نوتردام میزبان مجموعه ای مهم از مجسمه ها بود که مهمترین آنها مجسمه های سنگی از ۱۲ پادشاه عهد قدیم بوده که بالای در ورودی کلیسا قرار دارد و گالری پادشاهان نام دارد. شرایط این مجسمه ها مشخص نیست، اما این آثار پیش از این نیز حوادث دشواری را پشت سر گذاشته اند.

در زمان انقلاب فرانسه، نیروهای دشمن این مجسمه را با مجسمه پادشاهان فرانسوی اشتباه گرفتند و همه مجسمه ها را در سال ۱۷۹۳ به میدان کلیسا بردند و با گیوتین سر آنها را جدا کردند. ۲۱ عدد از سر این مجسمه ها که قدمت آنها به قرن ۱۳ بازمی گشت در سال ۱۹۷۷ درون دیواری در یکی از محله های پاریس کشف شدند.

در سال ۱۸۰۴، «ناپلئون بناپارت» در همین کلیسا تاج پادشاهی را بر سر گذاشت و در سال، ۱۹۰۹ «ژان دارک» قهرمان ملی فرانسه که بعدها به صلیب کشیده و سوزانده شد در همین کلیسا توسط «پیوس دهم» مورد آمرزش قرار گرفت. با این حال، این اولین باری نیست که این کلیسا قربانی تخریب یا حتی بازسازی می شود.

در قرن شانزدهم، «اوگنو» ها – گروهی از پروتستان های فرانسوی – به برخی از مجسمه های این کلیسا به این دلیل که آن ها را با کفر و بی دینی مرتبط می دانستند، آسیب رساندند. در سال ۱۷۹۳، در جریان انقلاب کبیر فرانسه نیز گروهی از نیروهای دشمن به این کلیسا هجوم آوردند. آن ها مجسمه هایی را که گمان می داشتند پیکره های پادشاهان فرانسوی است، از کلیسا خارج و سر از بدن آنها جدا کردند. این مجسمه ها در سال ۱۹۷۷ توسط باستان شناسان کشف و بازگرداننده شدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کلیسای نوتردام و نقوش خیالی و ترسناک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *