پرندگان آسیایی

بازگشت پرندگان آسیایی از آبگیرهای گچساران

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرایند بازگشت پرندگان آسیایی آبزی و کنار آبزی مهاجر مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور در کنار منابع آبی شهرستان گچساران آغاز شد.

جمشید عبدی پور روزچهارشنبه افزود: براساس شرایط محیطی،آب و هوایی و طبیعت پرندگان به تدریج در آبگیرهای دیگر شهرستان های گرمسیری و سردسیری انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی جامعی در مورد تاریخچه مهاجرت پرندگان آسیایی به استان انجام نشده است اظهار داشت: تعداد پرندگان مهاجر به آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به پارسال تغییری نکرده است.

عبدی پور عنوان کرد:این پرندگان از گروه های اگرت ها،حواصیل ها،اردک ها،باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی،اقلیمی ،پوشش گیاهی مختلف و وجود زیستگاه های مناسب و شرایط تغذیه ای خوب هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

وی بیان کرد: رودخانه های بشار،مارون،زهره،تنگ سرخ،کبکیان،خرسان،شاه بهرام و سدهای مارون ،کوثر،شاه قاسم،تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان این پرندگان هستند.

به گفته این کارشناسان ،۷۰ درصد از گونه‌های آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می‌دهد.

عبدی پور عنوان کرد : در فصل حضور پرندگان آسیایی آبزی و کنار آبزی مهاجر به رودخانه های استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها از طریق نیروهای حفاظت محیط زیست افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: نمی توان آمار دقیقی از مهاجرت تعداد پرندگان مهاجر به آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد ارائه داد.

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

اختلاف دمای گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد در فصول مختلف می رسد .

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

این استان با ۲۴۰ گونه پستانداران، بیش از ۲۰۰ گونه پرندگان ، ۳۹ گونه خزندگان، ۹ گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان از زیستگاه های مهم حیات وحش منطقه زاگرس محسوب می شود که ظرفیت های فراوانی برای گردشگری در انواع گونه های حیات وحش به ویژه پرنده نگری دارد.

پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی های طبیعت کهگیلویه و بویراحمد است و افزون بر ۲ هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.

مهمترین پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد شامل بلوط بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.

گونه‌های مهم حیات وحش این مناطق نیز شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

تجربه زمستان گردی در طبیعت بهاری گچساران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *