باغ-شازده-ماهان

باغ شاهزاده ماهان؛ بهشتی در دل کویر

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ‌های تاریخی ایران در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه و یکی از ۷ اثر ثبت جهانی استان کرمان است.

به گزارش ایسنا، به دستور محمدحسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان در ۲ کیلومتری ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران و در مسیر جاده ابریشم در اواخر دوره قاجار، باغی بنا شد و بنای درون آن بعدها توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه‍.ق تا ۱۳۰۹ ه‍. ق) ساخته شد.

این باغ طی مدت ۱۱ سال (۱۲۹۸ هجری قمری تا ۱۳۰۹ هجری قمری) ساخته شد و پس از مرگ محمدحسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان احداث بنای آن نیمه ساخته رها شد و گفته می‌شود وقتی خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می‌برند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها کرده و فرار کرده است. به همین علت جاهای خالی کاشی‌ها را بر سردر ورودی می‌توان دید.

باغ شاهزاده ماهان(شازده ماهان) یکی از بزرگترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است و این باغ به دلچسبی نوشیدن یک لیوان آب خنک در ظهر تابستان در دل کویر است.

حصار بلندی در اطراف باغ کشیده شده است و سردر زیبایی دارد که در همان بدو ورود شما را شیفته‌ زیبایی خودش خواهد کرد. وارد باغ که می‌شوید، صدای آب، درختان سر به فلک کشیده، صدای زندگی …

blank

آب رودخانه تیگران و قنات در این باغ فضای دل‌انگیزی بوجود آورده که بارها در آن فضا قرار گیری هرگز برایت تکراری نخواهد بود؛ شیب تند زمین باعث شده که آب به شکل جویبار که در دو طرف آن دو حوض بزرگ قرار دارد، از بالا تا پایین در باغ شاهزاده جریان دارد.

در باغ فواره‌ها یا آبفشان‌هایی نیز وجود دارد که در درازای باغ قرار دارند و از زیباترین فواره‌های باغ‌های ایرانی هستند. فواره‌های باغ شاهزاده بر پایه نیروی اختلاف ارتفاع کارکرد دارند. گفتنی است که فواره‌هایی که در این حوض‌ها قرار دارند، باعث ایجاد طراوت بیشتر در محیط شده‌اند و این فواره‌ها در جای جای باغ شاهزاده به چشم می‌خورند و کمتر باغی در ایران وجود دارد که به این میزان از فواره‌ها استفاده کرده باشد و البته آن‌ها را با هدف و مقصود خاصی در بنا جا داده باشد.

از دیگر زیبایی‌های این باغ می‌توان به عمارت شاه‌نشین، کوشک اصلی (سکونتگاه دائمی یا فصلی) استخر و جوی‌ها، بالاخانه، باغ خلوت و آبشارهای زیبای آن اشاره کرد.

آنچه در این بنا، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند، جای خالی ۳ قطعه کاشی بر روی طاق کاشی‌کاری شده است. ممکن است این جاهای خالی کمی ذهن شما را به هم بریزد، اما داستان بسیاری جالبی پشت آنها وجود دارد.

گفته می‌شود که صاحب بناهای باغ ظلم و ستم زیادی را بر مردم روا می داشت. هنگامی که معمارِ سردر، مشغول تکمیل آن بود خبر مرگ شاهزاده عبدالحمید میرزا ناصرالدوله (نوه دختری ناصرالدین شاه) را به وی می رسانند.

وی از شدت خوشحالی تغار گچِ در دستش را محکم به دیوار می کوبد و پس از رها کردن کار از آنجا می گریزد. حالا این جاهای خالی یادمانی از یک خاطره تاریخی هستند که بر سردر باغ شاهزاده جا خوش کرده اند.

باغ شاهزاده در سال ۱۳۹۰ شمسی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو نیز به ۳۵ زبان زنده دنیا ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو نیز قرار گرفت.

اگر قصد سفر به استان کرمان را دارید حتما از این بنای زیبا در دل کویر بازدیدی کنید

منبع:ایسنا

blank

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *