بايد و نبايدهاي گردشگري شهري

سفر به شهرهاي ديگر تجربه‌اي عمومي براي هر فردي است. افراد به دلايل مختلف و انگيزه‌هاي گوناگوني چون بازرگاني، اداري و حقوقي، درماني، تفريحي و بازديد از دوستان و اقوام به شهرهاي داخل و خارج از کشور سفر مي‌کنند. امروزه در بيشتر برنامه‌ريزي‌هاي شهري، گردشگري از ارکان اصلي به‌شمار مي‌رود و بخش عمده‌اي از زمين‌هاي شهري به انواع کاربري‌هاي فراغتي و تفريحي اختصاص مي‌يابد. سفر به شهرها با هر هدف و انگيزه‌اي که صورت گيرد، امکان پرداختن به فعاليت‌هاي تفريحي و فراغتي وجود دارد؛ چراکه فضاهاي شهري و سهولت حمل و نقل در آنها به گردشگران اجازه مي‌دهد از کم‌ترين زمان خود جهت بازديد از جاذبه‌هاي گردشگري شهري بهره ببرند.

نخستين قدم برنامهريزي

چه با هدف تفريح و فراغت به شهري سفر کنيد و چه با هدف‌هاي ديگر، نخستين قدم در گردشگري شهري برنامه‌ريزي است. بهتر است پيش از سفر راجع به مقصد خود اطلاعات کسب کنيد. سپس بر اساس علاقه‌مندي خويش ليستي از جاذبه‌ها و فعاليت‌هاي گردشگري را تهيه کرده و با توجه به نشاني‌ها و مسيرهاي هر يک، بازديد از آنها را در برنامه زماني خويش قرار دهيد. اگر با هدف‌هاي شخصي به سفر مي‌پردازيد، بهتر است پس از انجام کارها، زمان‌هاي آزاد خود را به گشت‌زدن در شهر، بازديد از موزه‌ها، جشنواره‌ها، نمايشگاه‌ها و سايت‌هاي تاريخي و تفريحي اختصاص دهيد. خريد کردن و گشت‌زني در مراکز خريد از جذاب‌ترين بخش‌هاي گردشگري شهري است. بهتر است پيش از سفر از وضعيت ترافيک مقصد آگاهي يابيد. اين آگاهي به شما کمک مي‌کند تا کم‌ترافيک‌ترين مسيرها و نزديک‌ترين راه‌ها را برگزينيد. آشنايي به وضعيت حمل و نقل شهرها همچنين در برنامه‌ريزي سفر نيز تاثيرگذار است.

بهترين زمان براي خريد عصر و ساعات پاياني روز است چراکه پروسه سفر خصوصا با خانم‌ها معمولا سبب صرف انرژي و زمان زيادي مي‌شود و اگر در صبح‌هنگام انجام شود، شما را خسته کرده و باقي ساعات روز شما را هدر مي‌دهد. اگر در طول سفرهاي شهري فرزندانتان به همراه شما هستند، حتما زماني را براي تفريح و سرگرمي آنها اختصاص دهيد و سعي کنيد با خوشحال کردن آنها، خاطره‌اي خوش در ذهن بچه‌ها از شهر مقصد بسازيد.

در هتل اقامت کنيد

يکي از خصوصيات رفتاري منفي ما ايراني‌ها، تبديل خانه اقوام و دوستان به هتل و اقامتگاه است. سر زدن به دوستان و اقوام يکي از بهترين انواع سفر محسوب مي‌شود اما زماني‌که شما با هدف‌هاي گوناگوني غير از بازديد از آشنايان به مقصدي سفر مي‌کنيد، بهتر است دوستان و اقوام خود را به زحمت نيندازيد و از خانه آنها به‌عنوان محلي براي خوابيدن و غذا خوردن استفاده نکنيد. تقريبا در تمامي شهرها خصوصا شهرهاي بزرگي مثل تهران مي‌توان هتل‌ها و مراکز اقامتي ارزان‌قيمتي يافت که سرويس‌هاي مناسبي ارائه مي‌کنند. با اقامت کردن در اين مراکز علاوه‌بر داشتن زمان آزاد بيشتر، اختيار تخصيص اين زمان آزاد به فعاليت‌هاي دلخواه نيز وجود خواهد داشت. علاوه‌بر اين، با اين کار به صنعت گردشگري و رونق هتلداري کشور نيز کمک مي‌کنيد.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *