غذای ملی کشورها را بشناسیم

 از کابلی‌پلو تا رست‌بیف

خوردن و نوشیدن و آشنایی با غذاهای محلی ملل مختلف یکی از بخش‌های مهم و البته لذت‌بخش سفر است. بدین منظور گردشگران بسیار علاقه‌مندند غذاهای محلی ملت‌های مختلف را بشناسند، آنها را مزه‌مزه کنند و حتی طرز پخت آنها را فرا گیرند. از سوی دیگر غذای ملی نشانگر هویت فرهنگی و سنت آشپزی هر کشور است. در بسیاری از کشورها تلاش می‌شود غذاهای ملی‌شان را ثبت جهانی کنند و از این راه برای خود در عرصه صنعت گردشگری جایگاهی کسب کنند؛ همان‌گونه که غذای خوشمزه‌ای مانند دلمه برگ‌مو که از غذاهای ایرانی محسوب می‌شود و آذربایجانی‌ها با زرنگی توانستند آن را به نام خود ثبت‌جهانی کنند. در این نوشتار غذاهای ملی برخی کشورها را معرفی می‌کنیم.

افغانستان؛ کابلی پلو

این غذا که به عنوان غذای ملی مردم افغان ثبت شده، پلوی مخلوط که از طبخ برنج باسماتی (پاکستانی) دانه بلند همراه با آب گوشت، عدس، کشمش، هویج، گوشت بره و دانه‌های آجیل پرک (بادام و پسته) تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است و گردشگرانی که به کابل سفر می‌کنند حتما آن را در رستوران‌های این شهر تست خواهند کرد.

الجزایر و تونس؛ کاسکاس

سالاد بلغور بخارپز تهیه شده با مخلوطی از هویج، سیب‌زمینی، شلغم، جعفری و دیگر سبزیجات که گاهی همراه با یک کاسه دوغ خنک سرو می‌شود، غذای ملی مردم الجزایر و تونس است. گردشگرانی که به حفظ وزن ایده‌آل خود علاقه‌مندند در سفر به الجزایر و تونس حتما این غذا را میل خواهند کرد.

 استرالیا؛ پای گوشت

این پای با سس گوشت چرخ‌کرده و پنیر پر شده و به اندازه‌ یک مشت است. سس گوشت اغلب محتوی پیاز و یا قارچ است. این پای با سس کچاپ سرو می‌شود و به‌ویژه برای کسانی که به فست‌فود علاقه دارند بسیار لذیذ است.

اتریش؛ شنیسل

برای تهیه شنیسل، راسته گوساله در نان سوخاری غلتانده و در کره و روغن بسیار زیاد سرخ می‌شود. از قدیم در شهر وین این غذا را همراه با سالاد و پیش‌غذای سیب‌زمینی (معمولا سالاد سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی ریز کبابی) سرو می‌کنند.

 آذربایجان؛ دلماسی برگ موی

برگ کلم، برگ مو یا بادمجان که با گوشت، برنج، حبوبات و یا سبزیجات پر و سپس پیچیده شده است، غذایی است که به نام آذربایجان ثبت جهانی شده است. معمولا در کنار این غذا سس سیرماست یا شیر ترش دَلَمه شده سرو می‌شود.

بنگلادش؛ پلو‌ماهی کاری

برای پخت این غذا ماهی استخوانی طعم‌دار شده و سپس در برگ موز بخارپز می‌شود. معمولا از سسی که برای طعم‌دار کردن استفاده شده مقداری نگه داشته و پس از پختن ماهی روی آن می‌ریزند. ماهی بخارپز شده همیشه همراه با برنج مصرف می‌شود.

بلژیک؛ مولس فریتس

شاید این غذا با ذائقه ایرانی‌ها خیلی خوش نیاید، اما از صدف تازه که در روغن زیتون، سیر، آویشن و موسیر پخته شده و در کنار سیب‌زمینی سرخ شده، تهیه می‌شود. سس مایونز یا خامه‌ترش تازه با طعم سیر از همراهان معمول این غذا است.

بوسنی هرزه‌گوین؛ کواپی

هر چند تصور ما ایرانی‌ها از کباب کوبیده همون گوشت‌های به سیخ کشیده لطیف و بلند است، اما بوسنیایی‌ها هم  کباب کوبیده‌ گوشت گوساله‌ای دارند که به عنوان غذای ملی‌شان معرفی شده است که با پیاز خام سرو می‌شود. امروزه سالاد سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ شده در کنار این کباب گذاشته می‌شود.

 کانادا؛ پوتین

اشتباه نکنید؛ این نام یک غذاست نه رئیس‌جمهوری روسیه. پوتین غذای محلی کانادایی‌هاست. سیب‌زمینی سرخ‌شده همراه با سس گوشت مرغ یا بوقلمون با طعم تند ملایم و تکه‌های پنیر تازه. برای جلوگیری از نرم شدن سیب‌زمینی این غذا باید سریع سرو شود.

چین؛ اردک پکن

اردکی که با یک لایه شربت ذرت براق شده و تا زمان رسیدن به رنگ طلایی در فر بریان می‌شود. یک لایه سس شکر و سیر روی پوست اردک ریخته شده و همراه با گوشت و سس لوبیای شیرین، پیاز بهاری و پنکیک سرو می‌شود. چینی‌ها برش‌های باریکی از خیار نیز در کنار این غذا قرار می‌دهند.

انگلستان؛ رست‌بیف

هرچند رست‌بیف در همه‌جای دنیا مشهور است و تهیه می‌شود؛ اما غذای ملی بریتانیایی‌هاست. گوشت گوساله کبابی شده که همراه با سس گوشت، سیب‌زمینی پوره یا آب‌پز، پودینگ یورکشایر، هویج بروکلی، لوبیا سبز و نخودفرنگی سرو می‌شود.

فرانسه؛ کرپ

کرپ‌ها انواع زیادی دارند اما کرپ فرانسوی با طعم فوق‌العاده غذای ملی فرانسوی‌هاست. پنکیک‌هایی که از مایه‌ خمیری آرد‌گندم یا گندم‌سیاه تهیه می‌شود. مواد میانی شیرین شامل سس شکلات، ژله، خامه یا بستنی همراه با دیگر طعم‌دهنده‌ها است، در حالی که مواد میانی به عنوان غذا ممکن است پنیر، قارچ، سوسیس یا گوشت باشد.

گرجستان؛ خاچاپوری

بیشتر از طعمش ظاهر زیبایی دارد، خاچاپوری نان پر شده از پنیر سولگونی است که پس از ور‌آمدن پخته شده و پیش از سرو روی آن تخم‌مرغ و کره‌ ریخته می‌شود و گرجی‌ها با آن از مهمانان رسمی خود پذیرایی می‌کنند.

آلمان؛ سوربراتن

گوشت گوساله طعم‌دار شده و سپس در همان مواد به مدت چند ساعت جوشانده می‌شود. معمولا مواد برای طعم‌دار کردن شامل سرکه‌ قرمز، میخک، جوز، دانه‌ فلفل، دارچین، زنجفیل و میوه‌ ارس است. این غذا به همراه پودینگ سیب‌زمینی و کلم قرمز سرو می‌شود و در میان آلمانی‌ها طرفداران زیادی دارد.

مجارستان؛ گولاش

خورشتی گوشتی با ترکیب سیب‌زمینی، نودل یا ماکارونی، گوجه و پاپریکا با طعم تند است که آن را گولاش می‌نامند و به عنوان غذای ملی مجارها ثبت شده است. تقریبا هیچ مراسم رسمی و جشنی وجود ندارد که گولاش سرو نشود.

هندوستان؛ بریانی

بریانی فقط در اصفهان ما وجود ندارد؛ بلکه غذای ملی هندی‌هاست. برنج دانه بلند که با گوشت و ادویه پخته می‌شود. اغلب پیاز سرخ‌شده و تخم‌مرغ آب‌پز نیز روی این برنج می‌ریزند و طعم بسیار خوبی دارد.

 ایران؛ چلوکباب

کسی در جهان هم هست که چلوکباب را به عنوان غذای ملی ایرانی نشناسد؟ گوشت چرخ‌کرده‌ بره یا گوساله که به‌صورت استوانه‌ای به سیخ کشیده و کباب می‌شود و همراه با برنج زعفرانی و گوجه‌ کبابی سرو می‌شود. امروزه کباب کوبیده ایرانی در اغلب کشورهایی که ایرانیان اقامت دارند، یافت می‌شود.

فلسطین؛ فلافل و هوموس

توپک‌هایی از نخود خام که سرخ‌شده (فلافل) و همراه با دیپ تهیه شده از نخود، ارده‌، کنجد، روغن زیتون، آبلیمو و سیر سرو می‌شود و غذای ملی فلسطینی‌ها را تشکیل می‌دهد.

ایتالیا؛ لازانیا

پاستاهای ورقه‌ای شکل که لابه‌لای آنها گوشت چرخ‌شده‌ گوساله یا گوسفند، پنیر و سس‌گوجه ریخته شده و در فر پخته می‌شود. ادویه‌های مورد استفاده در این غذا آویشن و سیر است و یکی از غذاهای فانتزی محسوب می‌شود.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *