برج تاریخی هرات

برج تاریخی هرات مرمت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم از اتمام مرمت و بازسازی برج ضلع جنوب غربی قلعه ملکی هرات خاتم خبر داد.

«عباس قدیریان» با اعلام این خبر اظهار کرد: قلعه ملکی هرات یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های شهرستان خاتم بوده که دارای چهار برج در چهارگوشه بنا برای دیده‌بانی و محافظت از آن است.

وی با بیان این که تزئینات زیاد و زیبا از خصوصیات خاص این برج‌هاست، گفت: برای ایجاد این تزئینات،  از مصالح اصلی ساخت خود برج یعنی خشت و گل استفاده شده است.

قدیریان افزود: در این تزئینات علاوه بر مباحث زیبایی‌شناسی، رعایت کاربردی بودن آن‌ هم مانند ایجاد تیرکش و روزنه‌های دیده‌بانی قابل‌توجه بوده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم، اداره میراث فرهنگی حسب وظیفه ذاتی خود در سال گذشته مرمت و ساماندهی برج ضلع جنوب شرقی این قلعه در دستور کار قرارداد و مرمت آن به‌طور کامل انجام شد.

قدیریان تصریح کرد: امسال نیز مرمت برج ضلع جنوب غربی به‌صورت دیوارچینی دورتادور برج با ایجاد تزیینات، طاق زنی با خشت، ایجاد راه‌پله و اندود کاهگل انجام‌شده است.

وی با بیان این که با بررسی بر روی معماری این برج می‌توان به مهارت و ریزبینی معمار آن پی برد، گفت: براین اساس مشخص میشود که علاوه بر رعایت موارد ساختاری و استحکامی برج، تزئینات پرکاری را هم با مصالح خشت و گل در بدنه برج ایجاد کرده و از تلفیق این دو، شاهکاری را در معماری آن زمان آفریده که هنوز برای این دوره هم قابل‌تحسین است.

قدیریان در خصوص ویژگی‌های این بنای تاریخی گفت: «قلعه ملکی هرات یکی از قلعه‌های دوره افشاریه یا زندیه بوده دارای دو کاربری مسکونی و نظامی بوده است.

وی در مورد جزئیات این بنا تصریح کرد: فضاهای داخلی این برج شامل هشتی ورودی، شاه‌نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده‌بانی و تیرکش‌ها، سیلوهای نگهداری غله به‌ صورت عمومی و خصوصی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خاتم در پایان خاطرنشان کرد: بخش‌های دیگر این بنا شامل محل استقرار نگهبانان، اسطبل‌ها و محل نگهداری حیوانات به‌صورت روباز و فضاهای اضطراری برای زراعت و کشاورزی و با وجود این بخش‌ها می‌توان آن را یکی از کامل‌ترین قلعه‌های موجود در منطقه به شمار آورد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مراسم بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار شد

آشنایی با موزه جواهرات ملی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *