رشد بیش از ۱۰ درصدی صنعت گردشگری ایران در مقایسه با جهان

رشد بیش از ۱۰ درصدی صنعت گردشگری ایران در مقایسه با جهان

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معتقد است: صنعت گردشگری ایران در سال ۹۸ علیرغم تعطیلی‌ها و ممنوعیت‌های سفر خارجی به دلیل شیوع کرونا در ماه‌های پایانی، نسبت به سال قبل از آن با رشد بیش از ۱۰ درصدی در مقایسه با رشد جهانی همراه بود.

ولی تیموری با تشریح دستاوردها و عملکرد حوزه گردشگری کشور طی چند سال گذشته و با بیان این که صنعت گردشگری به منابع استراتژیک کشورها تبدیل شده است، به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: کشورها در صنعت گردشگری رقابت‌های منطقه ای و بین المللی با یکدیگر دارند.

وی همچنین با بیان تصویری از گردشگری بین المللی در یک ساله گذشته گفت: در طول یک سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در عرصه بین المللی سفر رفته و حدود یک و نیم تریلیون دلار خرج کردند که این عدد ۱۰.۴ درصد سهم GDP جهان است.

 

معاون وزارت میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به رشد ۲.۵ رشد اقتصاد در عرصه جهانی گفت: متوسط رشد گردشگری یک درصد بیش از رشد اقتصادی یعنی ۳.۵ درصد بوده است.

او با اشاره به این که در سال های گذشته به طور متوسط از میان هر ۱۰ شغلی که ایجاد می‌شود یکی از آنها مرتبط با گردشگری بود، گفت: شتاب گردشگری در ۵ سال گذشته به میزانی بود که از هر ۵ شغل جدید یکی از آنها وابسته به صنعت گردشگری بود بنابراین می توان گفت که این نمایی از شتاب گردشگری در سطح جهان است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به آمار اعلامی در سایت شورای عالی جهانی سفر و مسافرت درباره گردشگری ایران گفت: این ارگان مستقل که خصوصی نیز هست، اعلام کرده تاثیر مستیم و غیر مستقیم گردشگری بر GDP ایران ۶.۵ درصد است.

فعالیت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در صنعت گردشگری ایران

 

وی گفت: یک میلیون ۳۴۴ هزارنفر در حوزه گردشگری کشور مشغول فعالیت هستند و پولی که گردشگر خارجی بر اساس آمار جهانی در ایران خرج می‌کند یک هزار ۳۵۰ دلار است.

تیموری گفت: بر اساس پیش بینی‌های شورای جهانی سفر و مسافرت آمار گردشگری ورودی به ایران در سال ۲۰۱۹، شش و میلیون نفر تخمین زده شده ولی آمار ورودی گردشگر ما هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و بیشتر از پیش بینی ‌ها شد.

وی با بیان این که از سال ۸۷ روند گردشگری رو به رشد بود اما شتاب زیادی نداشت، گفت: با شروع دولت دوازدهم جهش زیادی به وجود آمد.

رشد گردشگری ایران در مقایسه با جهان

تیموری گفت: در سال ۹۵ چهار میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، در سال ۹۶ پنج میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر و در سال ۹۷ هفت میلیون و ۸۰۰ هزارنفر گردشگر خارجی وارد ایران شدند و درحالی ۹ ماه اول سال ۹۸ هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی به ایران آمدند که در سه ماه آخر سال گردشگر وارد کشور نشد. اما آمار گردشگر ورودی به ایران نشان می دهد هر ساله جهش ورود گردشگر داشتیم.

تیموری افزود: رشد گردشگری ایران در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۵۲ درصد بوده و در سال ۹۸ نسبت به سال قبل با وجود اتفاقات بدی که برای کشور افتاد باز رشد ۱۱ درصدی داشت.

وی گفت: در حالی که رشد گردشگری جهان حدود ۵ درصد بوده است.

آبشار مارگون

سیاست توزیع سفر اجرایی شد

تیموری درباره سیاست توزیع سفر داخلی گفت: برای اجرایی شدن سیاست توزیع سفر، مسیرهای گردشگری نیاز به تنوع محصولات گردشگری داشت از این رو بر روی گردشگر سلامت، طبیعت گردی، گردشگری کشاورزی، معدن و دریایی سرمایه گذاری و تمرکز شد.

تنوع محصولات، کمک به توزیع گردشگر

وی تمرکز بر گردشگری استان‌های محور شمال غرب کشور را یکی دیگر از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نام برد، افزود: در این برنامه به جز برنامه‌ها خودمان از آژانس همکاری بین المللی ژاپن کمک گرفتیم.

تیموری درباره یکی دیگر از برنامه‌ها برای توزیع سفر با سازمان برنامه و بودجه خبر داد و گفت: برنامه توسعه طرح گردشگری در استان‌های کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان در حال انجام است.

وی توسعه بوم گردی‌ها را از دیگر سیاست‌ها برای توزیع سفر دانست و گفت: روستاهای دوردست با ایحاد اقامت‌های بوم گردی به حوزه جاذبه های گردشگری افزوده شد و گردشگران زیادی را جذب کرد.

دولت دوازدهم و برنامه محور شدن گردشگری

تیموری با بیان این که در دولت دوازدهم به جرات می‌توان اعلام کرد گردشگری در کشور برنامه محور شد، اضافه کرد: برای نخستین بار سند راهبردی گردشگری در سطح دولت به تصویت رسید که شاید پس از انقلاب کار بی‌سابقه‌ای است.

معاون گردشگری اضافه کرد: به موازات تدوین و تصویب این برنامه راهبردی برنامه ملی توسعه گردشگری داخلی با همکاری سازمان جهانی گردشگر سازمان یونسکو حدود یک سال است که آغاز شده که نقشه راه توسعه گردشگری کشور است.

تیموری با اشاره به این که در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور تکلیف بر تهیه حساب‌های اقماری گردشگری بود ولی انجام نشده بود، گفت: بالاخره این کار به کمک مرکز آمار کشور و بانک مرکزی نوشته شد و هم اکنون در حال اجرا است. از این پس با کمک حساب‌های اقماری جایگاه گردشگری در اقتصاد و اشتغال مشخص می‌شود.

نظام جامع آموزش گردشگری در حال تدوین است

 

وی درباره تهیه و تدوین نظام جامع آموزش گردشگری کشور گفت: فاصله‌ای بین دانشگاه و صنعت ایجاد شده بود که با تدوین نظام جامع آموزش این فاصله به حداقل رسیده است.

معاون گردشگری کشور گفت: هم اکنون با همکاری وزارت علوم در حال تدوین سرفصل‌های آموزشی حوزه گردشگری برای دوره‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستیم. تا افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند راحت‌تر بتوانند در صنعت گردشگری کشور شروع به کار کنند.

تیموری با بیان این که کیفیت خدمات گردشگری بسیار با اهمیت است، ‌گفت: با توجه به سلایق گردشگران به سمت افزایش کیفیت خدمات حرکت کردیم تا خدمات ارائه شده رقابت پذیر با دیگر تاسیسات گردشگری در کشورهای منطقه باشند.

کرمانشاه

به گفته وی گردشگری صنعت انسان محور است و اگر تمام خواست‌ روحی گردشگری تامین نشود دیگر علاقه ای برای بازگشت و تجربه دوباره را ندارد.

وی افزود: اگر گردشگر تجربه خوبی داشته باشد می تواند بین ۸ تا ۱۳ مشتری دیگر را به این محل بفرستد و البته برعکس آن نیز ممکن است یعنی اگر گردشگری ناراضی بر گردد بین ۸ تا ۱۶ نفر را متقاعد می کند که نباید به آنجا سفر کنند.

وی یکی دیگر از تکالیف گردشگری در برنامه ششم توسعه را واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: وزیر گردشگری تصدی گری امور را در قالب بخشنامه‌ای در شهریورماه سال گذشته به تشکل‌های خصوصی حرفه‌ای واگذار کرد.

کمک فنی اتحادیه اروپا برای تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری

تیموری تشکیل اتاق فکر گردشگری را یکی از اتفاق‌های خوب برای این حوزه ارزیابی کرد و گفت: نخبگان گردشگری در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی حوزه گردشگری بزودی تاثیرگذار می شوند، این اتاق فکر در سطح ملی عملیاتی شده است و مدیران بخش دولتی و خصوصی اتاق فکری در اختیار خواهند داشت.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه گسترده علیه ایران گفت: گردشگری در این تله گرفتار نشد و ما همچنان با سازمان و ارگان‌های بین المللی به همکاری‌هایمان ادامه خواهیم داد و با سازمان جهانی گردشگری، ‌یونسکو، سازمان همکاری اسلامی و مرکز تجات جهانی همکاری می کنیم.

تیموری گفت: در حالی که با غرب چالش‌هایی داریم از محل کمک‌های فنی اتحادیه اروپا برای نهایی شدن برنامه ملی توسعه گردشگری کشور کمک می گیریم، گردشگری به مولفه رقابت منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کارت راهنمایان گردشگری تا پایان سال تمدید شد

ضربه شدید کرونا به صنعت گردشگری ترکیه

مونسان: شیوع کرونا به گردشگری در ایران ضربه زد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *