برخی ساکنان «گلمکان» و «گاه» اجازه انتقال سنگ قبرهای تاریخی را نمی‌دهند

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران گفت: به دلیل اینکه برخی سنگ‌ قبرهای قدیمی و تاریخی در روستای گاه و تعدادی در گلمکان است، تعدادی از مردم این مناطق اجازه انتقال سنگ‌قبرها را به اداره میراث چناران نمی‌دهند و این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده است.

محمد طاهریان‌مقدم در گفت‌وگویی افزود: هر چند از شهردار چناران درخواست شد مکان مناسبی در اختیار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان قرار دهند تا تمام سنگ‌قبرهای تاریخی شهرستان را جمع‌آوری کرده و در این مکان قرار دهیم اما از سویی چون تعدادی از سنگ‌ قبرها در روستای گاه و تعدادی در گلمکان قرار دارد، برخی مردم این مناطق اجازه انتقال سنگ‌ قبرها را به شهر چناران نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: طی صحبت‌هایی که تاکنون با دهیاران داشتیم، از آنان خواسته شده مکانی را در خود روستا تهیه کنند تا سنگ‌ قبرهای تاریخی در همان روستا در معرض دید عموم قرار گیرد. بدون شک اگر دهیاری، شورا و مسئولان مربوطه کمک کنند، خواهیم توانست نسبت به جمع‌آوری سنگ‌ قبرهای قدیمی اقدام کرده و در کنار سنگ‌ها، اشیا و وسایل قدیمی مردم خود روستا را نیز در معرض دید عموم قرار دهیم.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران با بیان اینکه در شهر چناران مکانی برای راه‌اندازی موزه و نگهداری سنگ‌ قبرهای تاریخی وجود ندارد، گفت: برای راه‌اندازی موزه تخصصی سنگ نیازمند حمایت شورای شهر و شهرداری چناران هستیم.

وی اظهار کرد: طی رایزنی‌های صورت گرفته با شهردار جدید چناران قول داده شد که در محل پارک ملت که تمام مسافران و گردشگران مسیر جاده آسیایی در آن توقف دارند، مکانی را تهیه کنند تا به جز سنگ‌ قبرهای تاریخی دیگر وسایل قدیمی را نیز در آن نگهداری شود.

طاهریان‌مقدم افزود: با توجه به سنگ‌ قبرهای تاریخی که در دولت‌آباد وجود دارد، مقرر شد دهیار پس از تهیه مکان مورد تائید میراث فرهنگی سنگ‌ قبرها را در همان محل نگهداری کند.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به ظرفیت موجود در شهرستان ایجاد موزه تخصصی سنگ‌ قبر می‌تواند از جذابیت بسیاری برای گردشگران برخوردار باشد؛ اگر چه در شهرستان چناران و گلبهار سنگ‌ قبرهای قدیمی وجود دارد اما برخی از آن به سرقت رفته‌ و تعدادی دیگر نیز آسیب دیده است.

طاهریان‌مقدم عنوان کرد: تا کنون در بیش از ۲۰ روستای شهرستان گلبهار و چناران سنگ‌ قبرهایی با ارزش که بیشتر آن‌ به شکل صندوقچه‌ای است، شناسایی شده‌ است. متأسفانه اغلب حفاران غیرمجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه سنگ‌ قبرها را تخریب می‌کنند.

وی موزه را جزو شناسنامه و هویت هر شهر دانست و گفت: چناران از قبل موزه مردم‌شناسی داشته و در حال حاضر هم وسایل بسیار دیگری جمع‌آوری شده اما برای مکان مشکل داریم؛ حتی به خود شهرداری پیشنهاد داده شد که اگر مکانی را فراهم کنند و در اختیار قرار دهند حاضر هستیم آن را خود ما به بهترین نحو تجهیز کنیم.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران ادامه داد: در روستای تاریخی رادکان چهار اقامتگاه بوم گردی موجود است که در ۲ اقامتگاه مکانی برای وسایل قدیمی روستا پیش بینی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بیشتر سنگ‌ قبرهای تاریخی شناسایی شده مربوط به شهرستان چناران است، افزود: از ۲۰ روستایی که سنگ‌ قبرهای با ارزش تاریخی دارد، ۹ روستا مربوط به شهرستان گلبهار و ۱۱ روستا در شهرستان چناران است. بیشتر سنگ‌ قبرهای شناسایی شده به صورت صندوقچه‌ای و مربوط به دوره صفوی است.

طاهریان مقدم با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سنگ‌ قبر ارزش نمایش در موزه را دارد، تصریح کرد: هر چند تا کنون ۲ قبرستان تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند اما یک قبرستان تاریخی دیگر هم در چناران وجود دارد که ارزش ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

وی همچنین به وضعیت حفاری‌های غیرمجاز که به معضلی تبدیل شده است اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال ۱۵ نفر با همکاری نیروی انتظامی و دوستداران میراث فرهنگی دستگیر شده‌اند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی چناران اظهار کرد: هر چند این افراد حین حفاری دستگیر و ادواتی نیز از آن‌ها کشف و ضبط شده اما چیزی کشف نکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه پرونده این متخلفان در مراجع قضایی در دست رسیدگی است، افزود: اگر دهیاران کمک کنند و مکانی را برای نگهداری سنگ‌قبرهای تاریخی اختصاص دهند آمادگی به ثبت رساندن آن‌ها را داریم.

طاهریان مقدم یادآور شد؛ تا کنون در دو شهرستان چناران و گلبهار ۱۲۰ اثر شناسایی شده که ۲۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی گفت: با توجه به تعدد سنگ‌قبرهای قدیمی در سطح شهرستان برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی ایجاد موزه سنگ با کمک بخش خصوصی ضرورت دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رونمایی از شمشیر تاریخی به کمک فناوری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *