سبزوار-صنعت گردشگری-اجلاس جهانی TIES

بی‎عدالتی یا رانت‌خواری در حمایت‌های میلیاردی کرونایی دولت

رئیس جامعه هتلداران یزد با بیان این که رئیس‌جمهور منتخب باید جلوی ضربات بیشتر به گردشگری را بگیرد، در مورد بی‌عدالتی در حمایت‌های دولت در ارائه تسهیلات کرونایی انتقاد کرد و تسهیلات میلیاردی ایرلاین‌ها در قبال تسهیلات ناچیز گردشگری را رانت دانست.

«سیدامیر ناصر طباطبایی» در گفت‌وگوی مجازی اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی رئیس‌جمهور منتخب در جلوگیری از ضربه‌های بیشتر به گردشگری، گفت: رئیس‌جمهور جلوی ضربات گردشگری را بگیرد و در خصوص بیمه و آب و برق‌ها که عدد بزرگی در مقابل حجم اقتصاد ایران نیست، اقدام کند.

وی به ضررهای گردشگری اشاره کرد و گفت: اگر دولت جدید و تیم اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب‌کاری برای گردشگری نکند، با تعداد زیادی هتلدار و فعال گردشگری بدهکار و ورشکسته روبرو خواهید شد، پس اگر می‌خواهید حمایت کنید با نگاهی عمیق حمایت کنید.

این مسئول با بیان این که دولت باز کردن گره مشکلات گردشگری را از سر خود باز کرد، گفت: تحقیقات در دنیا نشان داده که گردشگری تا ۲۰۲۴ به وضعیت مشابه خود در سال ۲۰۱۹ برنمی‌گردد و دولت ما هم مسلما این مسئله را میداند اما گویا اعتقادی به گردشگری وجود ندارد تا به این صنعت کمک شود.

وی به رانت دولت در پرداخت تسهیلات کرونایی هم اشاره کرد و گفت: مشکل نگاه دولت است چرا که حتی در بخش تسهیلات و کمک‌های مربوط به کرونا از محل این تسهیلات، وام‌های میلیاردی به ایرلاین‌ها تعلق گرفت در صورتی که آنها بدون محدودیت و با نقض پروتکل‌ها مسافر حمل می‌کنند، هیچ محدودیتی را نداشتند و با همه این موارد نرخ‌های بلیت‌های خود را به شدت گران کرده‌اند.

وی ادامه داد: از محل همین تسهیلات کرونایی به گردشگری حمایت چندانی تعلق نگرفت، آیا این مسئله جز رانت است؟

خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور با بیان این که امیدوار به رفع حداقل‌ها توسط دولت سیزدهم هستیم، گفت: گردشگری آنقدر کم‌خواه بوده و نخواسته فشاری به کشور بیاورد که اگر حداقل‌ها را تامین کنند گردشگری می‌تواند ادامه دهد.

وی مصرف برق هتل‌های شهرستان را تنها یک میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم ناچیز برای دولت اگر بخشیده شود، مصداق اقدام موثری است که می‌تواند به رفع مشکلات زنجیره‌ای این صنعت کمک کند اما شاهدیم که حتی وزارت گردشگری درصدد دریافت اجاره بناهای خود در شرایط کرونا برآمده است.

حمایت نکردن دولت در اجرای گردشگری ایمن

طباطبایی با بیان این که یزد به عنوان مقصد گردشگری سهمی از گردشگری ندارد، اظهار کرد: دولت با هدف راحت کردن خود و با سیاست فرار رو به جلو حمایت‌های ناچیزی را از این صنعت داشته، در حالی که کشورهای توسعه یافته از صنعت گردشگری حمایت‌های بلاعوض داشتند.

وی افزود: دولت در حالی مسیرها را محدود کرده که حمل و نقل عمومی فعال است در عین حال هم ظرفیت عمده هتل‌های کشور خالی است ولی رفت و آمدهای خانوادگی و سفرهای غیررسمی جریان دارد لذا دولت از مسیرهای غیرمستقیم برای خود درآمد کسب می‌کند اما برای توسعه گردشگری اقدامی نمی‌کند.

این مسئول با بیان این که باید محدودیت‌هایی غیرمنطقی خصوصاً برای اماکن اقامتی مجاز منطقی شود، گفت: باید محدودیت‌ها را بررسی و تحقیق‌ها و تفحص‌ها را برای مردم براساس مدارک بگذاریم، از طرفی با توجه به این که به زودی گردشگر خارجی نخواهیم داشت، باید گردشگری داخلی را توسعه دهیم چرا که اگر به آن توجه نکنیم، سفرها غیررسمی خواهند شد و برای گردشگری رسمی ما سودی نخواهد داشت.

وی با یاداور شدن این که در یزد پروتکل‌ها و مدل‌هایی تعریف و به دولت ارائه شد، تصریح کرد: با این وجود عزمی برای اجرای آن نبود در صورتی که براساس آن، افرادی میتوانستند اجازه سفر داشته باشند که دارای رزرو اقامت رسمی باشند پس افرادی که تست مثبت دارند، اجازه حرکت هم نداشتند و در نهایت سفر رسمی اتفاق میفتاد اما این مدل مطلوب توسط دولت اجرایی نشد.

خزانه دار جامعه هتلداران کشور: وضعیت غیرقابل کنترل نشان می‌دهد که با وجود محدودیت های داخلی، سفرهای خارجی در حال انجام است.وی به افزود: دولت فکر می‎کند کرونا به زودی از بین میرود اما مسئله اینجاست که کرونا به این زودی رخت بر نمی‌بندد پس باید سازگاری و زیستن با کرونا را بیاموزیم.

طباطبایی با بیان این که با این روند، بعد کرونا گردشگری نخواهیم داشت، گفت: باید مجوز تردد و اقامت و سایر فرایند سفر براساس رزرو باشند و فرهنگ سفر هم اصلاح شودتا سرمایه گذاران نیز بیش از پیش متضرر نشوند.

به گفته این مسئول، چندگانگی تصمیم‌گیری در کشور منجر به ناکامی اجرای این طرح به رغم موفق بودن طرح پایلوتی در یزد شد هر چند که بدون چنین روندی ادامه دادن در شرایط کرونا امکان پذیر نیست.

وی به سفرهای ترکیه و ارمنستان و سوق مردم به سفرهای خارجی اشاره کرد و گفت: این وضعیت غیرقابل کنترل نشان میدهد که با وجود محدودیت های داخلی سفرهای خارجی در حال اتفاق افتادن هستند.

ضعف وزارت گردشگری در چانه زنی

رئیس جامعه هتلداران یزد: می‌بینیم که برای وزارت میراث و گردشگری گزینه‌های عجیب و غریبی مطرح کرده‌اند، گویا منتظر هستند که ببینند کجا و چه کسی بدون صندلی می‌ماند تا این وزارت را تقدیمش کنند.طباطبایی با اشاره به این که متاسفانه قدرت چانه‌زنی مورد نیاز دولت در وزارت گردشگری کم است، گفت: این در حالی است که وزارت‌هایی مثل کشاورزی قدرت بیشتری نسبت به ما دارد و شاهدیم که همچنان وام‌های چهار درصد در بخش کشاورزی وجود دارد، بیمه‌های متنوعی اتفاق می‌افتد و حتی گزینه‌های وزارت مشخصی هم دارند.

وی تاکید کرد: می‌بینیم که برای وزارت میراث و گردشگری گزینه‌های عجیب و غریبی مطرح کرده‌اند، گویا منتظر هستند که ببینند کجا و چه کسی بدون صندلی می‌ماند تا این وزارت را تقدیمش کنند همانطور که در دولت‌های قبل اتفاق افتاده است لذا اگر می‌خواهیم مشکل گردشگری اساسی حل و فصل شود و همچنان دیگر صنایع حمایت شویم، باید به این مسئله توجه کنیم.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *