۱۴ روستای دیدنی ایران

۱- روستای فرومد سبزوار

یکی از نموندهای کهن روستای فرومد «مسجد جامع » آن است . که از نظر معماری جایگاه ویژه ای دارد این مسجد جامع هم از نظر ادبیات و هم از نظر تاریخ برجسته است.

ابن بمین فرومدی و شیخ حسن جوری از این خطه هستند. سوغات شاخص این روستا فلفل، کنجد و ادویه است و زیلوبافی مهمترین صنعت دستی فرومد است.

۲- روستای خماط

روستای خماط در جنوب کشور قرار دارد. در شهر شوش که ساکنان آن عرب زبان اند اثر تاریخی «معبد زیگورات چغازنبیل» در آنجا قرار دارد. که مربوط به دوره عیلامیان است ، این بنا در ۷ طبقه ساخته شده در بین این روستاییان موسیقی جایگاه ویژه ای دارد پوشش گیاهی روستای خماط نیشکر  درخت اوکالیپتوس و درخت کنار و زبان گنجشک است.

۳- روستای شال در جنوب اردبیل

این روستا ۵ هزار سال قدمت دارد. از ارتفاعات زیبای این روستا می توان کوهسار«پلنگا وقله شاه معلم» را نام برد و این روستا از چشمه های کهنی همچون«شیران چشمه» برخودار است. شیوه پوشش لباس این روستائیان نشان از ارتباط آنها با شهر گیلان است. نام گذاری این روستا به خاطر استفاده از شال به عنوان لباس محلی است، این روستا به زبان شیرین تاتی سخن می گویند.

۴- روستای خور

این روستا در حاشیه های تهران و در نزدیکی شهر هشتگرد قرار دارد. ازدیدنی های این روستا می توان به امام زاده سلیمان و امامزاده زیبد خاتون و تپه ها و چنارها و قلعه خور و چنار ۸۰۰ ساله اشاره کرد. یکی از برج های این روستا تا سال ۱۳۴۰ پا برجا بوده است ولی الان قسمت کوچکی از آن باقی مانده است.

۵- روستای سنگ تراشان

این روستا در حوالی خرم آباد است که در اطراف آن آبشارهای «نوژیان » و «وارک» واقع شده است. این روستا به ماسوله لرستان شهرت دارد. دره ای در پایین دست روستا قرار دارد که پس از بارش باران توده های عظیم ابر بر روی روستا پوشانده می شود . در سال ۱۳۸۲ دفینه های مربوط به عصر آهن در این روستا کشف شد. از اشیاء حاصل از کاوش محوطه «پاتخت» سنگ تراشان است که اکنون در موزه فلک افلاک خرم آباد نگهداری می شود.

۶- روستا شاه شهیدان

این روستا در شهر خورگام قرار دارد. با توجه به ارتفاع زیاد روستا هنگام ورود تمام مناظر استان گیلان قابل مشاهداست این روستا یکی از مسیرهای جذاب برای صعود به قله درفک محسوب می شود. هرساله مراسم مذهبی سنتی «علم واچینی » در کنار مزارامامزادگان محمد و هادی (ع)در این روستا برگزار می شود.

۷- روستای قلعه بالا

این روستا در شهر شاهرود واقع شده است. این روستا شامل دشت خارتوران و زادگاه و زیستگاه یوز ایرانی است از جذابیت های گردشگری آن کویر و پارک ملی آن است . کل روستا به صورت پلکانی است و همه روستا سنگ فرش شده است در این روستا هر ساله جشن بزرگی به نام جشن «سفر به زیستگاه زاغ بور» برگزار می شود.

۸- روستای پیر بالا

این روستا در شهر مرند واقع شده که به صورت پلکانی است و در دامنه کوه میشو قرار دارد. این روستا حالتی مثل یک بیضی فرو رفته در میان دامنه هاست . یکی از جاذبه های قدیمی آن گورستان روستا است و مدفن شیخ پیر با بن برالدین است. چیزی که باعث شده این روستا معروف بشود آبشار معروف این روستا است.

۹- روستای آبگر م

این روستا واقع در اصفهان است در شهر خور بیابانک این روستا دارای چند چشمه آب گرم است که هر کدام از چشمه ها برای یک نوع درد عضلانی یا بیمارهای قلبی وعروقی مفید است. همچنین غروب آفتاب این روستا خیلی زیباست.

۱۰- روستا خرو

این روستا در نیشابور واقع شده است این روستا هم تاریخی و هم از نظر طبیعی بی نظیر است. معماری این روستا مربوط به ۱۰۰ سال پیش است فصل بهار و پاییز بهترین موقع برای رفتن به این روستا است.

۱۱- دهکده جهان نوا

این دهکده در استان گلستان که فقط یک دشت زیبانیست و به دور از هر گونه سر وصدا . این دهکده دوروستای کفشگیری محله و سعد آباد محله را در خود جای داده است و دارای خانه های با معماری سنتی است . این منطقه را بام استان گلستان می نامند چون ارتفاع آن حدود ۳ هزار و ۸۶ متر است. این روستا آب و هوای بسیار سردی دارد.

۱۲- روستای واریان

این روستا در مسیر کرج به چالوس است که در کنار کوه و در کنار دریاچه سد امیر کبیر واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید با قایق بروید ماهیگیری یکی از تفریحات این روستا است.

۱۳- روستای توته خانه

این روستا در شهرستان بناب قرار داردکه معماری پلکانی دارد یک روستای دیگر در کنار این روستا به نام روستای سور قرار دارد این روستا دارای بافت صخره ای است . در اعماق زمین خانه هایی تو در تو ساخته اند.

۱۴- روستای تمین

این روستا در بلوچستان است اثر برجسته این روستا قلعه ای با ۲۵ متر ارتفاع از سطح دره تمین بر فراز صخره ای بلند است که با مصالح بوی همچون گل رس ساخته شده است. «چله خانه» از آثار دیگر این روستا است که در دل کوه ساخته شده و مردم به مدت ۴۰ شبانه روز در  آن با مصرف آب و یک عدد خرما به عبادت می پرداخته اند. محصول اصلی این روستا انجیر، توت و شاه توت است.

منبع:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *