موزه فرش

تبدیل موزه مردم شناسی به موزه فرش

۲۰ تخته فرش گرانبها از ۱۰ سال گذشته برای راه اندازی موزه فرش در خراسان شمالی از مرکز ملی فرش ایران به این استان انتقال داده شدند که قیمت این فرش‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و بیشتر این فرش‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و یکی دو تخته نیز متعلق به دوره اسلام است.

اما برای راه اندازی این موزه تا سه سال گذشته مشکلات مختلفی همچون نبود مکانی مناسب وجود داشت که بالاخره این موزه با پیگیری های انجام شده از سوی استاندار پیشین در شیروان راه اندازی شد.

ولی به علت محدودیت فضایی که در آن مکان وجود داشت فقط تعدادی از فرش ها در معرض نمایش قرار گرفتند و دوباره مابقی فرش ها به مخزن عمارت مفخم بجنورد برگشت خورد و قرار بر این شد تا فضایی دیگر ساخته و در آن فضا این فرش ها به نمایش گذاشته شود که هنوز این امر  عملیاتی نشده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ۲۰ تخته فرش گرانبها در سال ۹۰ از مرکز ملی فرش ایران به خراسان شمالی برای راه اندازی موزه فرش منتقل شد، گفت: موزه فرش در سال ۹۸ در شهرستان شیروان راه اندازی و تعدادی از فرش ها در این موزه به نمایش گذاشته شد.

وحیده رضاییان افزود: مکانی که برای راه اندازی این موزه در سه سال گذشته اختصاص داده شد، موزه باستان شناسی و مردم شناسی شیروان بود که آثار آن به بخش اداری انتقال یافت.

وی ادامه داد: آثار انتقال یافته موزه باستان شناسی و مردم شناسی به بخش اداری سبب شده تا به شدت کمبود فضا در آن مکان احساس شود و باید این آثار دوباره به مکان اول خود بازگرداند.

رضاییان با اشاره به مابقی فرش ها که به علت کمبود فضا در آن موزه به نمایش گذاشته نشد، اظهارکرد: این فرش ها به مخزن عمارت مفخم انتقال داده شد و مقرر شد تا در محل دیگری در شیروان مکانی ساخته و در آن مکان این فرش ها به نمایش گذاشته شوند.

وی توضیح داد: در این راستا از سوی شهرداری شیروان زمینی در پارک کوثر اختصاص یافت و این اداره کل نقشه های لازم را نیز طراحی کرد اما در ادامه کار مشکلاتی به وجود آمد و ساخت موزه متوقف شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجاییکه زمین متعلق به اداره کل راه و شهرسازی بوده باید از سوی این اداره کل به اداره کل میراث فرهنگی واگذار می شد، در نتیجه کار متوقف شد.

وی ادامه داد: درخواست برای اختصاص این زمین به اداره کل راه و شهرسازی استان داده شد و باید در کمیته واگذاری این اداره کل مطرح و سپس به میراث فرهنگی منتقل شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *