تبدیل گورگردی به رشته ای دانشگاهی

حسن خلیل آبادی، رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره اقدامات کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر برای رونق بخشیدن به گورستان‌های تاریخی پایتخت گفت: این گورستان‌ها باید به مراکز گردشگری تبدیل شوند و به عنوان جز میراث فرهنگی تاریخی ما حفظ شوند. از جمله این گورستان‌های تاریخی می‌توان به گورستان دولاب، امامزاده عبدالله ابن بابویه هستند.
وی در ادامه تاکید کرد: آرامستان‌هایی که مفاخر و مشاهیر و بزرگان و امامزاده‌ها و افراد تاریخی و فرهنگی ما در آنجا دفن هستند باید به عنوان آثار میراثی و تاریخی حفظ شوند و به عنوان مقصد گردشگری معرفی شوند.
رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر در ادامه بیان کرد: امروزه در دنیا گور گردی یک رشته دانشگاهی است و ما با این آرامستان‌ها می‌توانیم در توسعه رشته گورگردی فعالیت کنیم و این گورستان‌ها جز مقاصد گردشگری شوند.خلیل آبادی در ادامه بیان کرد: این گورستان‌های تاریخی اغلب در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه هستند و خیلی ارتباطی به میراث فرهنگی ندارند، ولی میراث فرهنگی این رشته را توسعه می‌دهند و زیر ساخت‌ها و سیاست گذاری‌ها را ابلاغ می‌کنند و شهرداری باید زیر ساخت و امکانات نگهداری و ساماندهی این گورستان‌ها را انجام دهد.

خلیل آبادی افزود: اوقاف ارتباط خوبی با شهرداری داشته و امیدواریم ادامه پیدا کند و با کمک سازمان اوقاف از این آرامستان‌ها به عنوان مقاصد گردشگری تاریخی مذهبی و گورگردی استفاده کنیم.

گورگردی شاید عنوان تازه‌ای از گردشگری باشد که در سال‌های اخیر به گوش رسیده است اما این نوع گردشگری پیشینه و تاریخ دارد. قربستان‌گردان معتقدند که این نوع گردشگری گذشته و پیشینه‌ای دور دارد. به اعتقاد آنها گورگردان از هزاران سال پیش وجود داشته‌اند. در چین، پرستش اجداد از سال‌ها در بین مردم مرسوم بوده است. هنوز هم در چین اعضای خانواده از گورهای اجدادی بازدید می‌کنند، آنها را تزئین می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *