راه‌آهن ایران

تبریک رئیس فراکسیون گردشگری برای ثبت جهانی ۲ اثر دیگر از ایران

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی ارسال پیامی، ثبت جهانی راه‌آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی هورامان/اورامانات را تبریک گفت.

«محمّدرضا دشتی اردکانی» در پیام خود، با بیان این که راه‌آهن سراسری ایران که به راه‌آهن شمال به جنوب معروف است، یادگار دوران قاجار و پس از آن است، گفت: این راه آهن به ‌عنوان میراث فرهنگی ملموس و صنعتی ایران شناخته می‌شود و به بهانه راه‌سازی، مناظر فرهنگی و طبیعی باشکوهی را از دریای مازندران تا خلیج فارس به تصویر کشیده است.

وی افزود: این مسیر راه‌آهن با گذشت از اقلیم‌های متفاوت، اقوام و فرهنگ‌های ملوّن ایرانی را به هم متصل ساخته و این خود زیباترین جلوه گردشگری است که کیفیت ایرانی بودن را از مسیر ریلی به تصویر می‌کشد.

دشتی اردکانی همچنین به ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان-اورامانات  اشاره کرد و گفت: این منظر، طبیعت باشکوهی از غرب کشور در استان‌های کردستان و کرمانشاه را در دل خود جای داده است و این منظر فرهنگی ناشی از همسویی میراث ناملموس و ساز و کارهای اجتماعی با طبیعت آن منطقه را دارد که ارزش‌های فرهنگی عظیم آن خطه را متجلی می‌کند.

وی ادامه داد: اینجانب ثبت راه‌آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی «هورامان/اورامانات» به‌ عنوان بیست و پنجمین و بیست و ششمین آثار ملموس ایران در فهرست میراث جهانی توسط مجمع کمیته میراث جهانی کمیسیون فرهنگی ملل متحد، یونسکو را به ملّت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض نموده و از مجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان محترم حوزه‌های انتخابیه کردستان و کرمانشاه در مجلس، نمایندگی ایران در یونسکو و همه عزیزانی که در تهیه این پرونده‌ها همکاری داشته‌اند، تقدیر و تشکر می‌نمایم.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در پایان تصریح کرد: امید است به لطف خداوند کریم با ثبت رسیدن این آثار در فهرست میراث جهانی در معرفی چهره واقعی از ایران به جهانیان به واسطه ورود گردشگر، گامی در جهت اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی برداشته شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

«راه‌آهن ایران» و «هورامان» کارت سبز یونسکو را می‌گیرند؟

«هورامان» ثبت جهانی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *