تماشاي کوه‌از دامنه تا قله

تماشاي کوه‌از دامنه تا قله

شما با شنيدن طبيعت‌گردي به ياد چه‌چيزي در ايران مي‌افتيد؟ شايد پاسخ اغلب ما به اين پرسش محدود شود؛ به جنگل‌هاي شمال و دريايش يا دشت‌هاي بيکران و کويرهاي بکر مرکزي‌اش. شايد کمتر کسي باشد که بار و بنه سفر را ببندد؛ آن‌هم به هواي کوه‌گردي و نه کوهنوردي! ولي اين‌بار مي‌خواهيم شما را وسوسه کنيم وجه ديگري از طبيعت ایران را به تماشا بنشينيد، آن‌هم کوه‌هاي عجيبي است که در چهارگوشه ايران قرار گرفته‌اند و ويژگي‌هاي شگفت‌شان شما را مجاب مي‌کند به ديدارشان برويد، نه با لوازم و ابزار کوهنوردي که تنها با يک دوربين عکاسي معمولي، چراکه حيف است تصوير اين کوه‌ها روي ديوار خانه‌تان نباشد يا حداقل در آلبوم عکس يادگاري‌هايتان به‌چشم نيايد.

کوهي در آتش

در شرق شهرستان رامهرمز و در فاصله ۶ کيلومتري روستاي ماماتين در جاده رامهرمز -‌ ابوالفارس کوهي به نام تشکوه قرار دارد، هرچند براي راهنمايي گردشگران در اين منطقه هيچ تابلويي وجود ندارد اما آنها که به وسوسه ديدن اين کوه راهي اين منطقه مي‌شوند، پرسان‌پرسان از افراد محلي‌ سراغ اين کوه آتشين مي‌روند. ‌دليل شعله‌ور بودن اين کوه در اين منطقه را کارشناسان زمين‌شناسي، گوگرد موجود در زمين و متصاعد شدن گاز طبيعي از عمق زمين مي‌دانند. اتفاقي طبيعي که شمايلي زيبا و عجيب به اين کوه بخشيده است.

 نقاشي طبيعت روي کوه

نشاني اين کوه‌هاي رنگي شگفت‌انگيز، اتوبان زنجان ـ تبريز است اما نشاني جزئي‌تر شما را به محل دقيق اين کوه‌ها مي‌برد. «آلاداغ‌لار» يا کوه‌هاي رنگي در ۲۵ کيلومتري شمال‌شرقي تبريز و در مسير شهرستان خواجه و اتوبان ميانه ـ زنجان قرار دارد. وجود روستاهايي در اطراف اين کوه‌ها وجهه زيباتري به آنها داده است چراکه خانه‌هاي اين روستاها نيز همچون خاک اين کوه‌ها رنگين است. گويي طبيعت با رنگ‌هاي شاد به پايکوبي و سرور پرداخته باشد. کوه‌هاي رنگارنگ از نزديکي شهرستان ميانه شروع شده و تا مسير بين اهر به تبريز ادامه دارد.

مريخ روي زمين

در جنوب ايران در کرانه اقيانوس کوه‌هايي قرار گرفته‌اند که به گفته محققان قرن‌ها در زير خاک مدفون بوده‌اند و حالا سربرافراشته و هر مسافري را به ديدار خود ترغيب مي‌کنند. محلي‌ها آن را کوه‌هاي مريخي نام گذاشته‌اند و همين نام هم براي آنها به يادگار مانده است.

۴۰ تا ۵۰ کيلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر در سمت چپ جاده اندک‌اندک اين کوه‌ها خودشان را به شما نشان مي‌دهند، کوه‌هايي که رد چين و چرو‌ک‌هاي پيري دارند؛ تا جايي که در نبود پوشش گياهي، خشکي زمين چاک‌چاک‌‌شان کرده و گسل‌هاي عميقي در دل خاک ديده مي‌شود.

آهن‌ربايي به اندازه يک کوه

کوه پرديس را بي‌گمان بايد نه‌تنها عجيب‌ترين کوه ايران که يکي از کوه‌هاي عجيب جهان دانست، آنقدر که افسانه‌هاي زيادي درباره اين کوه دهان به دهان مي‌چرخد و شايعات زيادي هم پشت‌سر اين کوه گفته مي‌شود. اما اين کوه ويژگي‌هايی هم دارد که در صحتش شکي نيست. اول اين‌که آتشکده‌اي باستاني‌ در قله کوه قرار دارد که محل تولد و غسل تعميد پدر جمشيد‌جم است اما چيزي که پرديس را زبانزد کرده است، مغناطيس فوق‌العاده قوي اين کوه در جهان است به شکلي که اگر در فاصله ۵۰ تا صد متري آن يعني تقريبا انتهايي‌ترين نقطه مشخص آسفالت با ماشين توقف کنيد و ترمزدستي را بخوابانيد، اتوموبيلتان به جاي سرپاييني به آرامي به سمت کوه کشيده مي‌شود.

منبع خبر:توریسم پرس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *