موزه مادام توسو

تماشای تندیس افراد معروف در موزه مادام توسو

موزه مادام توسو در کشورهای مختلفی شعبه دارد اما مهمترین شعبه آن در لندن است. این موزه یکی از جاذبه های زیبای گردگشگری است که تندیس افراد معروف را به صورت مومیایی به نمایش می گذارد.

موزه مادام توسو

موزه مادام توسو یکی از جاذبه های گردشگری در شهر لندن است که در دیگر شهرها و کشورها نیز می توان شعبه های آن را یافت.

نام این موزه  Madame Tussauds  است و برگرفته از نام بانی و موسس آن “ماری توسو” (Marie Tussaud) است و مرکزآن در شهر لندن میباشد. این موزه محل نمایش تندیس های مومیایی افرد مشهور، خاندان سلطنتی و شخصیتهای معروف فیلم ها  از تمام نقاط دنیا است. نکته جالب در مورد این تندیس ها شباهت فوق العاده آنها به صاحبانشان است.

ماری توسو

نامش ماری گروشولتز و معروف به ماری توسو است. دوران کودکی اش را در برن سوییس سپری کرد و بعد از آن به پاریس نقل مکان کردند. ماری توسو از سنین نوجوانی به ساختن مجسمه و کارهای هنری علاقمند بود.

مادرش در شهر برن سوییس و برای یک پزشک کار میکرد که مهارت زیادی در ساختن تندیسها داشت. ماری از همین طریق توانست مجسمه سازی را یاد بگیرد و به خلق آثار بسیار زیبایی دست بزند. او اولین مجسمه مومیایی اش را در سال ۱۷۷۷ از یک فیلسوف فرانسوی به نام “ولتر” ساخت.

به واسطه استعداد زیادش در هنر به عنوان معلم خصوصی خواهر لوئی شانزدهم انتخاب شد تا به او در کاخ ورسای هنر آموزش دهد.

ماری همچنین تندیس افراد مشهوری همچون “بنجامین فرانکلین” و “ژان ژاک روسو” را ساخت. بعد از مرگ دکتر مجموعه آثار مجسمه او به ماری رسید. ماری از این مجسمه ها در طول سفر ۳۳ ساله اش به کل اروپا و به نمایش گذاشتن آنها استفاده کرد.

او اولین نمایشگاه دائمی از این مجسمه ها را در شهر لندن و در خیابان بیکر برگزار کرد.

موزه ای که ماری توسو یرای اولین بار برپا کرد شامل بخشی بود که اتاق وحشت نام داشت و در آن جنایتکاران جنگی وقربانیان انقلاب فرانسه و همچنین افراد معروفی چون والتر اسکات و هوریشیو نلسون را به نمایش میگذاشت.

قدیمی ترین تندیس این موزه مربوط به مادام دوباری بود که جزو آثاری بود که بعد از مرگ دکتر به ماری رسید. بعدها به علت محدود شدن فضای نمایشگاه و همچنین به علت افزایش مبلغ اجاره ماری توسو مجبور به انتقال موزه به ماریلبون رود Marylbone Road  یعنی مکان امروزی موزه شد. ماری توسو تندیسی از خودش نیز خلق کرد که امروزه در بخش ورودی موزه قرار دارد.

موزه توسو یک بار در سال  ۱۹۲۵ دچار آتش سوزی شد و حدود سه سال طول کشید تا مورد ترمیم و بازسازی قرار بگیرد. بعد از آن رستوران و سینما نیز به ساختمان موزه اضافه شد.

بعدها شعبه های دیگری از این موزه در جاهای مختلف دنیا ساخته شد که اولین شعبه آن در سال ۱۹۷۰  در آمستردام تاسیس شد.

در این موزه مجسمه های افراد مشهور سیاسی، تاریخی و خاندان سلطنتی و همچنین ستارگان فیلم و ورزشکاران به نمایش گذاشته شده است.

یکی از این مجسمه ها متعلق به هیتلر بود که چالش زیادی به دنبال داشت و چند بار هم در برلین و هم در لندن تخریب شد و در نهایت مجسمه او در سال ۲۰۱۶ به طور کلی از موزه توسوی لندن حذف شد.

هند نیز جزو کشورهایی است که از موزه توسو شعبه تاسیس کرده است و تندیس مومیایی ستاره هایی همچون “آمیتا پاچان”، “تام کروز” و “لئوناردو دیکاپریو” را به نمایش میگذارد.

مجسمه های موزه مادام توسو به صورت گروهی و با موضوع های متفاوت تقسیم بندی شده است به گونه ای که هر قسمتی در بر گیرنده یک موضوع خاصی است مثل هالیوود و یا بخش خاندان سلطنتی. مجسمه ها به گونه ای چیدمان شده اند که بازدیدکنندگان علاقمند امکان عکس گرفتن در کنار آنها را داشته باشند.

نکته جالب توجه در این موزه این است که تمامی مجسمه ها طبق آخرین رویداد ها و وقایع ساخته و به نمایش گذاشته میشوند برای مثال اگر شخصیت معروفی مجددا ازدواج کرد مجسمه او در کنار شریک جدیدش ساخته و به نمایش گذاشته میشود.

از این نمونه میتوان به ازدواج  “مگان مارکل” و “شاهزاده هری” در سال ۲۱۸ اشاره کرد مه تندیس مومی آنها به این موزه اضافه شده است.

تمامی این مجسمه های مومی به دست استادان مجسمه ساز زبردست ساخته شده اند و در ساختن آنها از همامن سبک و سیاق مورد استفاده ماری توسو استفاده شده است.

با توجه به معروفیت و محبوبیت این موزه و خیل بازدیدکنندگان این امکان وجود دارد که برای تهیه بلیت بازدید در صف های طولانی انتظار بکشید بنا بر این توصیه میشود بلیت بازدید را از قبل و از طریق سایت موزه تهیه کنید.

موزه مادام توسو

شعبه های موزه مادام توسو در سرتاسر جهان 

همان طور که قبلا اشاره شد این موزه معروف شهرت جهانی دارد و در نقاط مختلف دنیا ازجمله ترکیه، انگلستان، هلند، آلمان، امریکا، چین، تایلند و اتریش هم شعبه دارد و روز به روز در حال گسترش است.

موزه مادام توسو

شعبه استانبول

یکی از این شعبه ها در خیابان استقلال شهر استانبول ترکیه است. این شعبه مجسمه های افراد سرشناس سیاسی, علمی، هنری و ورزشی را از سراسر دنیا در بر دارد. در بین این مجسمه ها تندیس افراد مشهوری همچون مولوی، اتاتورک، لئوناردو داوینچی، موتزارت، اینشتین، استیو جابز، مایکل جکسون، جکی چان، استیون اسپیلبرگ و براد پیت نیز به چشم میخورد. در میان مجسمه ها مجسمه آشپز معروف کرد تبار ترکیه ای نصرت هم به چشم میخورد.

موزه مادام توسو

شعبه شیراز

یکی دیگر از شعبه های این موزه معروف در شهر شیراز واقع شده است. این موزه در انتهای خیابان لطفعلی خان زند و داخل یک عمارت قدیمی با عمارتی بسیار زیبا قرار دارد.

این موزه در بر گیرنده مجسمه های مومیایی از مشاهیر ایران و استان فارس از جمله سعدی، کریم خان زند، منصور حلاج، شاپور ساسانی، خشایارشا، آتوسا دختر کوروش هخامنشی و… میباشد. این مجسمه ها به دست گروهی از هنرمندان ماهر و تحت سرپرستی استاد “شانس” ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ به نمایش در آمده اند.

در این موزه تندیس افتخار آفرینانی همچون شهید عباس دوران و دکنر محمد نمازی نیز به چشم میخورد.

این موزه همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

مرتبط:

موزه‌ها آیینه استمرار تاریخ

آشنایی با اولین‌های حرفه سینما در موزه ملی سینما ایتالیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *