تنگه شیرز کوهدشت بهشت پنهان و گمشده لرستان

یکی از بکرترین و زیباترین مکان‌های ایران تنگه‌های هستند که از عمر آنها سال‌ها می‌گذرد و طبیعت آنها را برای ما به ارمغان آورده است. یکی از این تنگه‌های زیبا تنگه شیرز می‌باشد که در میان این تنگه غاری زیبا وجود دارد به نام غار پل خدا.

معرفی تنگه شیرز

تنگه شیرز دره‌ای در شمال غربی شهرستان کوهدشت که در استان لرستان قرار دارد. این تنگه زیبا در ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره واقع شده است.

 

دیواره‌های تنگه شیرز دارای ارتفاع حدودا ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر می‌باشد.  دیواره‌ها مشهور و خاص تنگه شیرز با ارتفاعاتی کمتر از ده متر از نزدیکی روستایی به نام گُدارگه آغاز می‌شود و در پرتگاه هفت رک و انتهای دره به اوج خود می‌رسند.

 

در داخل تنگه شیرز چشمه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که دیدن آنها در میان این دیواره‌ها بلند و عجیب شگفت‌انگیز است. علاوه بر این‌ها در تنگه آبشاری به نام آبشار شیرز جاری‌ست که این آبشار جزو جاذبه‌های زیبا تنگه محسوب می‌گردد.

 

شکل ظاهری تنگه و آن دیواره‌های بلند وعجیب تنگه شیرز در کنار آب زلالی که در میان تنگه جاری است، فضای بی‌نظیری ایجاد کرده است. پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه نیز باعث شده تنگه شیرز هر چه بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی واقع شود.

در میان تنگه شیرز ستون سنگی بلندی وجود دارد که بر اثر فرسایش باد و زلزله طی میلیون‌های سال ایجاد گردیده است. این ستون سنگی به مناره سنگی مشهور است دارای ارتفاعی در حدود ۸۰ متر می‌باشد.

 

تنگه شیرز به عنوان ژئوپارک در آثار یونسکو به ثبت رسیده است و به غیر جاذبه‌های طبیعی محوطه‌های باستانی نیز در میان خود دارد. یکی از این مکان‌های باستاین غار پل خدا می‌باشد.

تنگه شیرز کوهدشت

غار پل خدا

غار پل خدا در انتهای دره شیرز واقع شده و جزو غارهای آبی ایران محسوب می‌گردد. این غار که نام خود را از مردم محلی گرفته است، بر روی رودخانه‌ای قراردارد. در واقع در میان غار رودخانه‌ای در جریان است. آب رودخانه در تمامی فصول سال سرد است اما عمق آن نهایتا به بالای زانوی ی فرد بالغ می‌رسد که این امکان را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا از داخل رودخانه گذر کنند.

 

طول غار ۱۵۰ متر می‌باشد و داخل آن بسیار تاریک است. اگر به همراه راهنمایی محلی برای بازدید این مکان رفته باشید، احتمالا پیدا کردن دهانه غار کمی برایتان سخت باشد. دهانه غار درست وسط رودخانه قرار دارد و هیچ تابلو و نشانی از دهانه دیده نمی‌شود.

 

سطح پل خدا یا همان غار پل خدا با سنگ‌های ریزشی و گاهی تنه و شاخه و برگ درختان توسط سنگ تراورتن به صورت سیمانی شده قرار گرفته است.  اما اهمیت این غار به یادگاری‌های برمی‌گردد که از دوران غارنشینی برجای مانده‌است. اگر قصد بازدید از داخل غار و یادگاری‌های بازمانده از غارنشینان دارد حتما با خود هدلامپ همراه داشته باشید.

غار پل خدا

بهترین زمان برای سفر

 

 

با توجه شرایط اقلیمی منطقه بهترین زمان برای سفر به این تنگه و غار پل خدا بهار و تابستان است. این منطقه جزو مناطق سردسیر ایران محسوب می‌شود و اگر در فصل پاییز یا زمستان به آنجا سفر کنید، سرما اجازه لذت بردن از محیط را به شما نخواهد داد.

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان سفر به این تنگه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید.

سخن نهایی

با پیاده‌روی در تنگه شیرز و قدم گذاشتن در غار می‌توانید حس زندگی و طبیعت را با خود همراه کنید. این تنگه بر اثر سال‌ها فرسایش و به دست طبیعت ایجاد شده است، بنابراین در زمان سفر به این منطقه جانب احتیاط را رعایت کنید و تا جای امکان چیزی جز ردپا از خود برجای نگذارید. اگر در سال‌های پیش تجربه‌ای از سفر به این منطقه داشتید، تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید.

منبع:لست سکند

مرتبط:تنگه رغز داراب _ هیجان پرش از آبشار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *