دریاچه اوان

دریاچه اوان کجاست؟

کافیست ۷۵ کیلومتر از قزوین فاصله بگیرید، تا به یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران، یعنی دریاچه اُوان برسید.  اوان به دلیل نزدیکی به قلعه الموت،امکان ماهیگیری، نزدیکی‌ نسبی‌اش به قزوین و وجود نیزارهای بلندش، از دریاچه‌های پرطرفدار ایران به حساب می‌آید، جایی که به‌عنوان اثر طبیعی ملی هم به ثبت رسیده است.

دریاچه اوان کجاست ؟

در فاصله ۸۸ کیلومتری شمال شرق قزوین و در منطقه الموت، یکی از زیباترین مناظر طبیعی جهان هستی وجود دارد که با نام دریاچه اوان شناخته می شود.

این دریاچه که یکی از دریاچه های طبیعی ایران نیز بشمار می آید، دارای چشم اندازها و مناظر زیبای فراوانی بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های طبیعی منطقه الموت و قزوین شناخته می شود.

این دریاچه زیبا و بکر برای سپری کردن روزی آرام و به دور از همهمه های زندگی شهری، یکی از بهترین گزینه ها بشمار آمده و می توان روزی خاطره انگیز را در آن سپری کرد.

این دریاچه به دلیل واقع شدن در موقعیت جغرافیایی کوهستانی، دارای آب و هوایی بسیار خنک به ویژه در تابستان ها است.

با سفر به این دریاچه علاوه بر لذت بردن از منظره ها و چشم انداز های زیبا و سرسبز می توان از تفریحاتی نظیر قایقرانی، کوهنوردی و شنا نیز بهره مند شد.

 

مسیر دسترسی به این دریاچه بسیار مناسب بوده و برای رسیدن به آن جاده ای وجود دارد که گردشگران را به راحتی به سمت دریاچه هدایت می کند. مسیر منتهی به دریاچه نیز خالی از جذابیت نبوده و وجود دشت ها و چشم انداز های زیبا، گردشگران را برای رسیدن به دریاچه اوان مشتاق تر می کند.

دریاچه اوان

 

در حاشیه این دریاچه امکانات و تفریحگاه های مناسبی نیز برای خانواده ها و گردشگران فراهم شده که در کنار دیگر مزیت ها و زیبایی های آن، سبب شده تا این دریاچه به یکی از پر مخاطب ترین و گردشگر پذیر ترین محل ها در منطقه بدل شود.

در فصل پاییز پرندگان مهاجری مثل قو، غاز، مرغابی و … مدتی را در این دریاچه زیبا می گذارند. در اطراف دریاچه حیواناتی مثل کل، بز کوهی،پلنگ، خرس قهوه ای، گراز، شغال، سیاهگوش، شاهین، جغد، دارکوب، کبک، قورباغه، لاک پشت و … پیدا می شوند. این دریاچه زیستگاه ماهی هایی مثل قزل آلای رنگین کمان، اردک ماهی و کپور است ولی نمی توان در آن ماهی گیری کرد. در اطراف دریاچه پوشش گیاهی قابل توجهی هست و درختانی مثل بید، چنار، سیب، آلبالو، گیلاس و … فضایی زیبا را به وجود آورده اند که می توان در آنجا پیکنیک برپا کرد و یا کمپ زد. این دریاچه با مساحت ۷۰ هزار متر مربع، ۳۲۵ متر طول و ۲۷۵ متر عرض دارد و عمیق ترین قسمت آن ۶/۸ متر عمق دارد. جایی در نزدیکی دریاچه اوان، دریاچه دیگری به اسم الوبوم هست که افراد کمی از وجودش خبر دارند..

با سفر به این دریاچه در پاییز میتوان گونه های پرندگانی نظیر غاز، مرغابی و قو را مشاهد کرد.

به علت ارتفاع بالای دریاچه و قرار گرفتن در دامنه ی کوه خشچال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پائیز بسیار سرد است که در زمستان، سطح دریاچه یخ می بندد و می توان در آن اسکیت سواری کرد. در فصل تابستان، آب دریاچه برای شنا مناسب است و علاوه بر آن قایق های پدالی در فصول معتدل و گرم، پذیرای گردشگران خواهد بود و دقایقی لذت بخش را رقم خواهد زد. برای رفتن به دریاچه اُوان می توان از تورهای گردشگری یک روزه استفاده کرد و علاوه بر آن، اگر گروه کوچکی بودید می توانید با کرایه تاکسی یا مینی بوس در شهر قزوین از طبیعت الموت و اُوان لذت ببرید.

برای رفتن به دریاچه، حتما لباس گرم با خودتان ببرید و وعده ی غذایی همراه داشته باشید. در کنار دریاچه سرویس های بهداشتی و محل هایی برای چادر زدن و فضایی برای پارک اتومبیل هم پیش بینی شده است تا دغدغه کمتری برای گردشگران وجود داشته باشد.

دریاچه اوان

 

چگونه به دریاچه اوان برویم؟

در جاده زیبای قزوین – الموت، دشت های سرسبز و گردنه های کوهستانی را پشت سر می گذارید از  رجایی دشت رد می شوید و حدود ۳ ساعت پیش می روید تا به یک دو راهی برسید، راه را به سمت دریاچه اوان پیش می گیرید و پس از گذشتن از روستای زرآباد دریاچه را در روبروی خود می بینید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *