تنگه هلت خرم آباد

تنگه هلت خرم آباد

شهر خرم‌ آباد که در دره ‌ای خوش آب و هوا واقع شده دارای چشمه‌ های فراوان و آثار تاریخی متعدد است که باعث به وجود آمدن مجموعه ‌ای از دیدنی‌ های طبیعی و تاریخی در این شهرستان شده است. در این میان تنگه هلت در این شهرستان از مکانهای بسیار جالب و پر هیجان برای گردشگری به شمار میرود. رودخانه ‌ای محصور میان تنگه ‌ای از صخره ‌های سر به فلک کشیده که فوق ‌العاده بکر و زیبا است. این تنگه در فصل تابستان برای گردشگری و ماجراجویی مکانی شگفت انگیز محسوب می شود، در این فصل امکان سرازیر شدن سیل کمتر است.

شهرستان خرم‌ آباد با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار مرتع که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار آن جنگلی است از مکانهای مناسب برای گردشگری است. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان لرستان نیز پوشیده از جنگل است و آبشارهای متعدد و بسیار شگفت انگیز بر زیبایی آنها می افزاید.

تنگه هلت نیز که از مکانهای مناسب برای طبیعت گردی و محیطی سرشار از هیجان محسوب میشود، از مناطق بکر استان لرستان به شمار می آید.

رودخانه نوردی از جذاب ترین تفریحات تابستان است. تنگه هلت با دیواره های سنگیِ صیقل خورده و بلند، از بهترین انتخابها برای رودخانه نوردی است. رنگ فیروزه ای آب زلال و شفاف رودخانه با پس زمینه رنگ روشن دیواره های تنگه و آسمانی که شبیه به روبان رها شده در باد از لابه لای دیواره ها دیده میشود، همراه با شور و هیجانی که آدرنالین رودخانه نوردی دارد، تمام امکانات لازم را برای لذت بردن از تنگه و رودخانه فراهم می کند.

طول تنگه هلت ۴ کیلومتر است که با توجه به ارتفاع آب زمان طی کردن مسیر میان این تنگه‌ ها ممکن است تا چهار ساعت نیز طول بکشد. سال ‌های گذشته ورودی این تنگه در زیر آب قرار داشت و دسترسی به این مکان ممکن نبود. در پی سیلاب ‌های سال‌ های گذشته مسیر جریان آب باز شده و این تنگه نمایان شده است.

برای بازدید از تنگه هلت فراموش نکنید که برخی از مسیر‌ها توسط تخته سنگ‌ های عظیم که میان صخره‌ ها گیر افتاده اند، بسته شده و ناچار به عبور از زیر آب و تخته سنگ خواهید شد. گاهی این صخره‌ ها آنقدر به هم نزدیک هستند که به سختی می ‌توان از میان دو صخره عبور کرد.

تنگه هلت خرم آباد

پیدایش تنگه هلت
در نزدیکی بزرگراه خرم آباد پل زال کنونی، دریاچه ای وجود داشت که سدی روی آن ساخته بودند. بر اثر بارندگی های زیاد در طولانی مدت، سد خراب و آب آن جاری شده و دریاچه به شکل رودخانه در آمده است. در مسیر این رودخانه ، صخره های رسوبی قرار دارد و آب جاری رودخانه  مسیر هلت را به وجود آورده است.

تنگه هلت خرم آباد

فصل مناسب برای سفر به تنگه هلت
اگر قصد سفری ماجراجویانه دارید، در ایام کم بارش سال به تنگه هلت بروید که بتوانید صخره نوردی کنید. برای دسترسی به دیدنی های بکرتر از زیر تخته سنگ ها عبور کرده، رودخانه نوردی کنید و لذت ببرید.

تنگه هلت خرم آباد

مسیر دسترسی
تنگه هلت در ۹۰ کیلومتری آزاد راه زال به سمت اندیمشک قرار دارد.
از لاین خرم آباد اندیمشک تا انتهای تونل ترشان حرکت کنید، بعد از اینکه از تونل ترشان بیرون رفتید،  سمت راست یک بریدگی دیده می شود، وارد بریدگی شده، از زیر گذر به لاین مخالف یعنی لاین مسیر اندیمشک – خرم آباد وارد شوید و به سمت خرم آباد حرکت کنید . پس از گذر از تونل گندم کار و ترشان مابین خروجی تونل ترشان و ورودی تونل خرگوشان سمت راست یک فضای باز وجود دارد که باید خودرو های تان را در  آن منطقه پارک کنید و بقیه مسیر را با پیاده روی طی کنید. برای کامل کردن لذت سفر، میتوانید از اقامتگاه های بومگردی اطراف تنگه هلت، برای اسکان استفاده کنید.

مرتبط:

فلک‌الافلاک _چشم‌گیرترین اثر تاریخی خرم آباد

شکوه معماری ایرانی- اسلامی در خرم‌آباد

کیو _دریاچه‌ای طبیعی در دل خرم‌آباد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *