دالاهو

“دالاهو” رسما شهر ملی تنبور شد

پس از دو سال پیگیری و کش و قوس فراوان، سرانجام با ابلاغ رسمی وزیر میراث فرهنگی، دالاهو رسما شهر ملی تنبور شد.

مراسم اعطای لوح ثبت شهرها و روستاهای ملی سال ۱۳۹۹ امروز(۲۲ دی)در کاخ نیاوران با حضور وزیر میراث فرهنگی و تعدادی از استانداران و مدیران کل میراث فرهنگی استان های مختلف برگزار شد.

در این مراسم که در آن استاندار کرمانشاه، نماینده مردم شهرستانهای اسلام آبادغرب و دالاهو،  مدیرکل میراث فرهنگی، فرماندار دالاهو و معاون صنایع دستی استان نیز حضور داشتند، ابلاغ رسمی ثبت ملی دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور از سوی وزیر میراث فرهنگی به استاندار کرمانشاه اعطا شد.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پایان این مراسم ، بااشاره به دوسال پیگیری میراث فرهنگی کرمانشاه برای ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور، اظهارکرد: باتوجه به پیشینه هزاران ساله تنبور در این شهرستان، از دوسال پیش تصمیم گرفتیم با تشکیل پرونده ای، دالاهو را به عنوان شهر ملی تنبور در ایران معرفی کنیم.

وی افزود: تابستان سال گذشته برای اولین بار پرونده ثبت ملی این شهر در جلسه داوری ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی مطرح شد، اما کارشناسان وزارتخانه ایرادات و نواقصی را پیش پای ثبت ملی شدن این شهر مطرح کردند و قرار براین شد که بصورت مشروط ثبت آن پذیرفته شود تا زمانی که این نواقص را برطرف می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: حدود یکسال برای رفع این نواقص با کمک مسئولین شهرستان دالاهو کار کردیم تا در نهایت دوباره مرداد امسال پرونده در نشست شورای داوری آثار ملی مطرح و اینبار با ثبت آن موافقت شد.

وی به برخی حواشی بوجود آمده پس از اعلام ثبت دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور اشاره کرد و گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده بودم، ساز تنبور در همه جای ایران و حتی در برخی از کشورهای همجوار هم وجود دارد، اما خاستگاه و بیشترین توجه به ساخت چنین ساز سنتی در شهرستان دالاهو بوده است. ثبت ملی دالاهو به عنوان شهر تنبور درحوزه صنایع دستی و ساخت این نوع از ساز بوده و نه مقام های موسیقی.

قادری با بیان اینکه درحال حاضر کارگاه ها، هنرمندان و نشان های ملی و بین المللی دریافت شده زیادی از تنبور در این شهر وجود دارد، عنوان کرد:  در دالاهو علاوه بر وجود خانه تنبور، حدود ۱۵۸ کارگاه ساخت تنبور وجود دارد که برخی از آنها قدمت دیرینه ای دارند. همچنین خیابانی در این شهرستان به نام تنبورنامگذاری و اِلمانی از تنبور هم در شهر نصب شده است.

وی در پایان گفت: امروز با ابلاغ رسمی وزیر میراث فرهنگی به استاندار کرمانشاه این شهر رسما شهر ملی تنبور در ایران شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

ثبت “دالاهو” به عنوان شهر ملی تنبور به کجا رسید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *