تنگه ی قاهان

تنگه ی قاهان _دیدنی جذاب قم

تنگه ی قاهان که در راه جاده ی ساوه به سمت سلفچگان قرار گرفته است به قدری زیباست که خواهی نخواهی نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب می نماید و گویی با جاذبه ای که از جاذبه ی زمین هم قوی تر است، هر کسی را به سمت خود برای گرفتن چند ساعت آرامش و راحتی به شمت خود جلب می کند.

با توجه به این که قاهان دارای تنگه ای در خود است و به آن تنگه ی قاهان نیز می گویند، در فاصله ی ۳۰ کیلومتری جاده ای که بالاتر نیز گفتیم قرار گرفته است و از نظر دسترسی نیز شرایط خوبی را دارا می باشد.

به تازگی آن قدر استقبال برای بازدید از قاهان و اطرافش زیاد شده است که نظر مسئولان کشوری و استانی را به خود جلب نموده است و آن ها را به فکر توسعه ی گردشگری و تامین زیرساخت های قاهان برای حضور گردشگران خارجی و داخلی و صد البته معرفی این منطقه به عنوان یک جاذبه ی اصلی و طبیعی انداخته است.

اگر بخواهیم آدرس دقیق تری از قاهان در اختیار شما قرار دهیم باید بگوییم که، قاهان از توابع بخش خلجستان در شهرستان قم است و در ۸۱ کیلومتری شهر قم قرار گرفته است. در واقع قاهان از نظر جهت و تقسیمات جغرافیایی دقیقا در مرز استان قم و استان مرکزی قرار گرفته است اما با این حال به سمت استان قم متمایل تر است.

جالب است بدانید که تنگه ی قاهان در خود روستایی ییلاقی و خوش آب و هوا را دارد که اتفاقا بازدیدکنندگان بسیار از آن استقبال می کنند. بیایید تا کمی درباره ی روستاهایی که در قاهان است، برایتان بگوییم. روستاهای منطقه ی قاهان شامل آغلک، بنابر، جمزقان، قاهان، نویس، کاسوا و انجیله می باشد. بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۱۵ نفر بوده است که در واقع شامل ۱۹۳خانوار می باشد.

اگر می خواهید به این روستا بروید باید این نکته را بدانید که هر چه از جاده ی اصلی قاهان دور می شوید و به سمت قسمت پایانی دره ی قاهان حرکت می کنید، به سمت کوهستانی روستا نزدیک تر می شوید. این نزدیکی تا جایی که ۳ روستای پایانی که شامل روستای نویس، کاسوا و انجیله است، به شکل پلکانی هستند و در دل کوهستان قرار گرفته اند و همین امر مهم ترین عامل جذب گردشگران کشور به این دره می شود.

تمامی افرادی که به این دره سفر کرده اند اعتقاد دارند که طبیعت قاهان به شدت زیبا و دلنشین است و اگر یک بار به آن سفر کنید، دیگر از آن دست نخواهید کشید.

در واقع می توان گفت که قاهان، یکی از منطقه های چهار فصل در ایران است که در هر فصل و زمانی، زیبایی های خاص خود را دارد. به طور مثال در فصل بهار می توان انواع و اقسام گل ها را در این منطقه ملاحظه و مشاهده کنید و بگذارید تا بوی بیدمشک هوش از سرتان ببرد، در تابستان همه چیز برای یک ییلاق فوق العاده آماده است، در پاییز رنگ های قرمز، نارنجی و طلایی برای شما دلبری خواهند کرد و خاطره انگیزترین پاییزها را برای شما و می سازد و در فصل زمستان دشتی خوابیده در زیر برفی یک دست صاف و سفید را ملاحظه خواهید نمود.

در فصل زمستان در این منطقه چنان برفی می بارد که حتی گاهی راه های ارتباطی و جاده ای را با این روستا قطع می نماید. با وجود این تفاسیر، اگر بگوییم به قاهان در هر فصلی می ‌شود سفر کرد دروغ نگفته ‌ایم زیرا هر فصل‌ آن زیبایی خاص خودش را دارد.

طبیعت قاهان اینگونه است که شما مطمئنا هیچ فکرش را نمی‌کردید که بعد از بیرون آمدن از دل کویر، به یک منطقه ی خوش آب ‌و هوا وارد شوید و به جای وارد شوید که گردشگران بسیار زیادی از جمله خود شما را عاشق خودش بکند.

رودخانه‌ های فصلی و قنات ‌هایی که در قاهان وجود دارد باعث شده تا دره ‌ای سرسبز و پر محصول شکل بگیرد. از خصوصیات اکونومیک دره ی قاهان این است که در حدود ۲۰ قنات در قاهان و ۱۵ قنات در روستای اَنجلیه شناسایی شده ‌اند که از مهم ‌ترین منابع تامین آب این منطقه محسوب می‌ شوند.

تنگه ی قاهان

دشت موسیر در ییلاقات بالادستی روستای انجیله در قاهان، انواع گونه های گون، خارخاسک، سیرک، گزنه، قازیاقی و انواع سبزی های معطری همچون پونه را به شما هدیه می دهد که البته کسانی که به قاهان سفر می کنند، می توانند از آن ها بخرند و یا حتی بچینند و با خود ببرند. یکی از سبزی هایی که می توانید از قاهان بچنید سبزی پونه است.

پونه، تحفه ای است که طبیعت دره ی قاهان در بهار پیشکش مهمانان می کند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که ۱۰ روستای هدف گردشگری در این استان مشخص شده است گفت: این تعداد روستاها شامل فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمد آباد کاج، طینوج و وشنوه با ویژگی های منحصر به فردی هستند به همین خاطر است که در سال های گذشته، مطالعات زیادی بر روی این روستاها در قاهان صورت گرفته بود.

وی درباره ی این روستاها افزود که به خاطر ویژگی ها و ظرفیت بالای فرهنگی مردم روستا، مجموعه ی این روستاها برای مطالعه و معرفی انتخاب شده اند تا در نهایت بتوان با توسعه ی زیر ساخت های گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی زمینه حضور گردشگران را فراهم کرد.

از جمله جاذبه های تاریخی قاهان می توان از آثار و بناهایی قدیمی همچون غارها، مخفی گاه های قدیمی و امامزاده هادی (ع) را مثال زد که در بیشتر ایام سال و به جز زمستان های پر برف، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. شاید جالب باشد برایتان تا بدانید که قاهان ضمن این که این روستا یکی از ۱۲ منطقه نمونه ی گردشگری مصوب دولت نیز می باشد.

از جمله ویژگی های تنگه ی قاهان این است که دارای تنوع زیستی خوبی است. به طور مثال در این تنگه گونه های گیاهی ارزشمند و موجودات مختلفی وجود دارند و زندگی می کنند. تنگه ی قاهان دارای عرض ۱ تا ۲ متری است و عمق شکاف آن در برخی از مناطق تا ۸ متر هم می رسد.

این ویژگی جغرافیایی قاهان منجربه این می شود که نور خورشید به آسانی به درون تنگه راه پیدا نکند و در نتیجه تنگه همیشه خنک باشد. همچنین عمق آب در بعضی از بخش های تنگه ای که در قاهان است به بیش از یک و نیم متر می رسد و به این ترتییب افرادی که دوست دارند می توانند در آب وارد شوند.

می گویند که در واقع آب دلیل ایجاد تنگه در قاهان است که در طی یک دوره زمانی بسیار طولانی این شرایط را ایجاد کرده است. در واقع فرسایش منجربه ایجاد اشکال زیبا و خاص بر روی دیواره های تنگه ای که در قاهان است، مشاهده می شود که خود همین موضوع یکی دیگر از جاذبه های قاهان است.

برخی از اطلاعات ضروی که دانستنشان درباره ی قاهان برای شما ضروری است:

_ فاصله ی تنگه ی قاهان تا ساوه: حدودا ۴۵ کیلومتر

_ دارای آب وهوای: کوهستانی

_ موقعیت جاده ای قاهان: جاده ی آسفالته ونیمه ی کوهستانی

_قاهان دارای آب بهداشتی و لوله کشی و برق در منازل می باشد و همچنین داری یک مرکز بهداشت در خود می باشد که به روستاهای دیگر هم خدمات ارائه می کند.

برای سفر به قاهان باید چندین نکته را رعایت نمایید:

  • با توجه به این که در فصل پاییز هستیم و این فصل جلوه ای بسیار زیبا به قاهان می بخشد، باز هم به شما توصیه می کنیم که لباسی گرم بپوشید.
  • توجه داشته باشید که اگر می خواهید تا در آب تنگه قدم بزنید، با دقت و آرامش خاصی در مسیر تنگه قدم زد تا دچار آسیب نشوید.
  • در قاهان تا جایی که می توانید آرامش محیط را از بین نبرید و به اکوسیستم لطمه وارد نسازید.
  • در محیط زیست قاهان آشغال نریزید.
  • در قاهان لباس و کفش های مناسب پیاده روی در طبیعت را بپوشید.

مرتبط:

دریاچه نمک حوض سلطان قم از جاذبه های قم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *