دریاچه-نمک-حوض-سلطان-قم

دریاچه نمک حوض سلطان قم از جاذبه های قم

مساحت دریاچه نمک حوض سلطان تقریبا ۲۴۰ کیلومتر مربع می باشد و در جنوب رشته کوه های البزر قرار گرفته است. این دریاچه همچنین به دریاچه ساوه قم یا دریاچه شاهی نیز مشهور است.  البته وسعت دریاچه متناسب با میزان بارندگی و در فصل های مختلف سال تغییر می کند. در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به‌وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند. در فصول پرآب ابتدا چاله مره پر می‌شود و سپس آب اضافی وارد حوض سلطان می‌شود.

همه چیز در مورد دریاچه نمک قم

از جمله رودهایی که به این دریاچه می ریزند و از زمین ها و شوره زارهای اطراف عبور می کنند می توان به رود شور و قره چای اشاره کرد. جاده خاکی در ۳۵ کیلومتری مسیر قم-تهران وجود دارد که به دریاچه می رسد. برای بهره برداری از نمک دریاچه و همچنین جلوگیری از فرو رفتن اتومبیل ها در باتلاق داخل دریاچه جاده خاک ریزی وجود دارد. به دلیل اینکه این حوض سلطان بازمانده دریای بزرگ ساوه است به آن دریاچه ساوه نیز گفته می شود. این دریاچه به دلیل نمک فراوان، اغلب به نام دریاچه نمک نیز شناخته می‌شود، با این حال دریاچه نمک با وسعت بسیار بیشتر در جنوب شرقی قم واقع‌ شده است. سالانه مقدار زیادی نمک از دریاچه حوض سلطان استخراج می‌شود. دریاچه حوض سلطان از دو قسمت چسبیده به نام‌های حوض سلطان و حوض مره تشکیل‌ شده است و در گذشته به آن دریاچه شاهی نیز می‌گفتند.

برای پیش رفتن تا قلب دریاچه حتما لباس و کفش مناسب بپوشید، زیرا آثار گل و نمک تا مدتها روی لباستان خواهد ماند. این دریاچه شبیه آیینه ای بزرگ در قلب ایران است و ارتفاع این حوض از سطح دریا ۸۴۰ متر است که در همه ی دریاچه تقریبا یکسان است. هوبره، انواع کبوتر و پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکستری، آنقوت، لک‌لک، انواع عقاب و غیره را می‌توان در زمره پرندگان حوض سلطان جای داد. در منطقه پستاندارانی از قبیل خرگوش، موش صحرایی، روباه و گاهی آهو نیز دیده می‌شوند. در میان خزندگان منطقه حضور مارها و سوسمارها که در کنترل بیولوژیک آفات نقش دارند، بارز است. انواع عنکبوت، رتیل، موریانه و مورچه‌های کمیاب در اطراف دریاچه حضور گسترده‌ای دارند. مطالعات انجام‌شده، حضور پر تعداد و متنوع انواع باکتری‌های نمک دوست را در خاک‌های منطقه نشان می‌دهند که برخی از انواع موجود بنابر شواهد اولیه منحصربه‌فرد بوده و با توجه به خصوصیات ژنتیکی و فیزیولوژیکی ویژه انتظار حضور آنزیم‌ها، آنتی بوتیک‌ها و فرآورده‌های ارزشمند میکروبی در آنها وجود دارد.

 چگونه به دریاچه نمک حوض سلطان برویم؟

دو راه مشهور و ماشین رو برای رسیدن به دریاچه نمک قم وجود دارد

  • از سمت قم :بعد از مجتمع مهتاب و عبور از اولین تپه‌ای که دریاچه بعد از آن دیده می‌شود، درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است (در ۹۵ کیلومتری تهران). یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی تهران ۹۵ کیلومتر است.
  • از سمت تهران: پس از طی ۷۰ کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده‌ای به سمت روستای چشمه شور می‌رود که نشانه آن در اتوبان تابلوی اطلاعات گردشگری است. برای رسیدن به‌طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر اقدام کنید.

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *