واکسن کرونا

تورهای واکسن کرونا خلاف عرف است

درحالی که این روزها اخبار کشف واکسن کرونا داغ شده است، برگزاری تورهایی که وعده واکسیناسیون کرونا می‌دهند نیز داغ شده درحالی که هنوز نه تنها تایید نهایی واکسن کرونا زیرسئوال است بلکه بازگشایی مرزها و برگزاری تورهای گردشگری نیز در هاله ابهام قرار دارند.

این روزها با جدی شدن تایید واکسن کرونا توسط مراجع مختلف بین‌المللی و نگرانی‌هایی که ایرانی‌ها درخصوص عدم دسترسی به این واکسن دارند، بازار شایعات و دلال‌ها نیز گرم شده است. این بازار به حوزه گردشگری نیز رسیده و برخی از فعالان گردشگری درصدد تعریف تورهای ویژه تزریق واکسن کرونا که در کشورهای همسایه در دسترس و قابل انجام است، برآمده‌اند.

هرچند در اوایل امر برخی این تبلیغات را شایعه و کلاهبرداری عنوان کردند و گفتند که تبلیغات برای تور واکسن کرونا اعتبار ندارد اما قطعا افرادی هستند که در دفاتر خدمات مسافرتی به فکر برگزاری چنین تورها و تعریف تور تزریق واکسن کرونا باشند. اما آیا تاکنون طی نیم قرن اخیر که گردشگری توسعه قابل توجهی در دنیا داشته، با برگزاری چنین تورهایی چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا روبه رو شده‌ایم. آیا برگزاری چنین تورهایی که به نوعی می‌تواند سوءاستفاده از اعتماد و سلامت عموم جامعه را نیز به همراه داشته باشد، عرف است؟

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارتخانه میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به سئوالی که از او پرسیده شده بود نظرتان در خصوص تورهای واکسن چیست، گفت: اول اجازه دهید واکسن قطعی پیدا شود، مورد تایید وزارت بهداشت قرار بگیرد بعد مرزها باز شود و رفت و آمد آغاز شود آن وقت تور بگذارید.

مسیح‌الله صفا، یکی آژانس‌داران پیشکسوت که سال‌هاست در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند، در پاسخ به این سئوال که آیا طی سال‌های فعالیت خود به مواردی برخورد کرده که منجربه تعریف و برگزاری تورهایی شود که با اپیدمی یک بیماری شکل گرفته باشند، گفت: برگزاری چنین تورهایی وجاهت قانونی ندارد. هرچند ممکن است برخی از افراد در خفا وعده و وعیدهایی بدهند اما تا جایی که من اطلاع دارم تور گردشگری به منظور تزریق واکسن کرونا نه تنها در ترکیه بلکه در هیچیک از کشورهای همسایه وجود ندارد که ایران هم بتواند چنین توری را تعریف کند.

او درخصوص برگزاری تورهای اینچنینی در سطح بین‌الملل نیز گفت: دفاتر خدمات مسافرتی درعرصه بین‌الملل درصدد برگزاری چنین تورهایی برنمی‌آیند و وجاهت قانونی نیز ندارد و تاکنون چنین تورهایی به صورت علنی برگزار نشده است.

صفا همچنین به این مهم اشاره کرد که در گذشته چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب به یاد ندارم که تور اختصاصی برای درمان یک بیماری اپیدمی خاص و واکسیناسیون آن برگزار شده باشد. اکنون نیز گویی باتوجه به شرایطی که شیوع ویروس کرونا بوجود آورده، دلال‌ها در حال سوءاستفاده از مردم هستند و عده‌ای هم افراد پولدار بی‌تفکر هستند که گول این افراد را می‌خورند. اساسا عرف نیست چه تور گردشگری برای واکسیناسون چه در حوزه کرونا و چه سایر حوزه‌ها برگزار شود.

ایلنا نوشت، به گفته او، البته آژانس‌داران می‌توانند در لقای برگزاری تورهای گردشگری گزینه‌ای هم برای برخورداری مسافران علاقه‌مند به واکسیناسون برآیند که البته این مهم هم باید از سوی کشور مقصد تایید شود اما این مهم نباید به صورت الزام و در قالب تعریف توری خاص باشد و سبب افزایش بی‌رویه قیمت تور شود بلکه می‌تواند یک گزینه انتخابی باشد و در صورت انتخاب از سوی مسافر، در قالب پرداخت جداگانه محاسبه شود. نباید فراموش کرد که درحال حاضر تور گردشگری برای واکسیناسیون کرونا تعریف نشده است.

منبع:اسکان

مرتبط:

چند واکنش به تبلیغ تور ترکیه ویژه واکسن کرونا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *