شاهدیه یزد

توسعه همه جانبه شهری با حفظ میراث هزارساله شاهدیه

به گفته شهرداری شاهدیه، توسعه همه جانبه شهری در عین حفظ میراث فرهنگی و کمک به ثبت شهر تاریخی شاهدیه در فهرست آثار ملی ایران از اقدامات شهرداری است؛ در عین حساسیت‌ها و پیچ و خم‌های اجرای طرح‌های شهری نیز در دست اجراست.

شاهدیه و تنش‌های میراث فرهنگی و شهرداری‎اش بهانه‌ای شد تا این شهر غنی از از میراث و هویت و اصالت تاریخی بتواند خود را به ایران عرضه کند و در فهرست آثار ملی به ثبت برساند.

ثبتی که برای آن اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری هر دو اهتمام کرده و شهرداری نه تنها در این باره حمایت معنوی داشت بلکه با تامین مالی تدقیق و سایر ملزومات ثبت این میراث فرهنگی توانست دین خود را به این شهر ادا کند.

شهر شاهدیه به عنوان اولین شهر در سال ۱۴۰۰، ثبت ملی شد و دوباره احیای ابنیه تاریخی شور گرفت، به طوری که باز هم شهرداری پیش قدم شده و توانست در این باره نیز پیشتازی کند.

«سیدعلی میرنژاد» شهردار شاهدیه با بیان این که شاهدیه قدمتی بیش از اسلام و متعلق به دوره ساسانی دارد، گفت: این شهر تاریخی پوشیده از باغات و آثار و بافت تاریخی از نگاه شهرداری شاهدیه مغفول نمانده و برای حفظ آن اقدام شده است.

وی پیگیری برای ثبت اختصاصی و مجزای بافت تاریخی شاهدیه را یکی از این اقدامات برشمرد و افزود: این بافت تاریخی به اهتمام سایر دیگر متولیان، با شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این مسئول مرمت و اجرای طرح عمرانی و گردشگری برای قلعه تاریخی ابراباد را از دیگر اقدامات شهرداری در راستای حفظ این میراث ارزشمند اعلام کرد و گفت: این بنای تاریخی متعلق به عصر ساسانی در طرح‌های بازآفرینی شهری تعریف و توانست از اعتبار ملی بهره‌مند و در نهایت مرمت اضطراری شود.

وی تاکید کرد: در مجموع هنوز نیز حدود چهار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مرمت این مجموعه تاریخی مورد نیاز است و انتظار می‌رود که اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این زمینه با شهرداری همکاری کند و اعتباری برای این بنای تاریخی تخصیص دهد.

میرنژاد که گردشگری را یکی از دغدغه‌های شهرداری می ‎داند، در خصوص اجرای طرح ویژه محور گردشگری شاهدیه تصریح کرد: طرح گردشگری شهر شاهدیه شامل محوری در بردارنده ۵۰ هکتار بافت تاریخی ثبت شده و سایر بافت‌های این شهر شده و در چهار محور پیاده و یک محور ماشین رو این طرح در دست اجراست.

وی اصلاح هندسی و ترافیک شاهدیه و محوطه سازی پیرامون بافت تاریخی ابرندآباد و همچنین اجرای طرح دوچرخه سواری بین باغات شاهدیه را از اهم بخش‌های این طرح گردشگری اعلام کرد و گفت: این طرح در حال حاضر با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال در دست اجرا بوده و به اعتبار ۶۰ میلیارد ریال برای تکمیل این مجموعه نیاز دارد.

اجرای طرح‌های متنوع شهری در شاهدیه

شهر شاهدیه با چالش شهرنشینی و توسعه شهری در عین تاریخی و میراثی بودن روبروست، مسئله‌ای که حساسیت مدیریت شهری در ان را چند برابر کرده و با اجرای شهری ناسازگار با میراث فرهنگی، انگشت اتهام به سمت شهرداری نشانه می‌رود، مسئله‌ای که اجرای بسیاری از طرح‌های شهری در شاهدیه را با مشکل روبرو کرده است.

توسعه زیرساخت‌های شهری در عین حساسیت موجود از مطالبات مردم شاهدیه است، مسئله‌ای که چالش اجرای یک طرح توسعه شهری (خیابان کشی) در یکی از محلات تاریخی ابرندآباد شاهدیه را یادآور می‎ شود.

البته شهرداری شاهدیه با وجود تمام چالش‌های اجرای طرح‌های شهری، توسعه همه جانبه ای از توسعه زیرساخت های شهری و فضای سبز را در دستور کار قرار داده و با رعایت ضوابط میراث فرهنگی در حال اجرای آن‌هاست.

شهردار شاهدیه در خصوص این اقدامات توسط شهرداری تصریح کرد: احداث شش میدان، بلوار و نصب و خرید ایستگاه‌های اتوبوس از دیگر اقدامات در دست اجراست.

وی از اجرای نهضت آسفالت در شهر شاهدیه و تداوم این نهضت در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در این دوره چهارساله علاوه بر این نهضت، پیاده محوری در بلوارها به عنوان یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی شهرداری و شورای شهر شناسایی و اجرایی شد.

میرنژاد از ساخت المان‌ها و نمادهایی در شهر شاهدیه خبر داد و گفت: یکی از مقوله‌های مهم در این شهر بهبود سرانه فضای سبز بود که شهرداری در این باره اهتمام لازم را به خرج داد.

وی با بیان این که یکی از اهداف توسعه فضای سبز شاهدیه جلوگیری از گرد و خاک‌ها و ریزگردهای موجود در شاهدیه به عنوان یکی از کریدور ریزگردهای استان یزد است، تصریح کرد: با توسعه فضای سبز شاهدیه و اقدام برای ایجاد کمربند سبز این شهر و لزوم تامین آب مورد نیاز برای این اقدام، سرانه فضای سبز شهری به ازای هر شهرند، ۴۴ متر مربع رسیده است.

وی با بیان این که ۸۰ هکتار فضای سبز دایر در شاهدیه وجود دارد، گفت: پنج قطعه زمین از منابع طبیعی دریافت شده و کمربند سبزی در این محدوده دایر خواهد شد؛ علاوه بر آن، ایجاد پارک بزرگ شهر با مشاور ذی‌صلاح در شمال غرب یزد نیز در دست اخذ مجوزهاست.

میرنژاد از اجرای ۹۰ درصدی جداسازی آب شرب از آب فضای سبز در شهر شاهدیه خبر داد و در ادامه یادآور شد: نگاه اصلی شهرداری شاهدیه در اجرای عمده این طرح‌ها سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف خصوصا فرهنگ و آموزش است لذا در این زمینه از کمک به بهسازی و تامین تجهیزات برای مدارس شاهدیه علاوه بر پنج درصد لازم شهرداری غافل نشدیم.

وی از بهبود خدمات رسانی شهرداری در شاهدیه یاد کرد و در پایان ضمن یادآور شد: شاهدیه دارای اولین شهرداری دارای خدمات ۱۰۰ درصد الکترونیک استان بود، به طوری که در حال حاضر مردم می‌توانند تمام خدمات خود در حوزه شهرداری را غیرحضوری انجام دهند.

میرنژاد در پایان خاطرنشان کرد: این شهرداری با ۱۷ پرسنل، بیش از دو برابر این تعداد پست را اداره می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چه کسی صدای شاهدیه را به گوش ایران رساند؟

بافت تاریخی شاهدیه ثبت ملی شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *