روستای کویری مصر

ثبت لحظه‌ها در دورترین روستای کویری ایران

با سفر به اصفهان به دنیای خانه‌های کاهگلی روستای مصر بروید و نماهای زیبا را ثبت کنید.

همیشه ثبت لحظه‌ها با فریم‌های دوربین عکاسی و چاپ آن‌ها از جذابیت زیادی برخوردار بوده است. حال تصور کنید پا به دنیای صحرایی‌ها بگذارید و زمینه تصاویرتان را با یک رنگ خاکی رنگ آمیزی کنید. حتی با دیدن آن فضا و نماها ممکن است  دنیای سندباد را هم تجربه کنید و پا به دنیای شیرین فانتزی‌ها بگذارید.
با این اوصاف کوله بار سفر خود را همراه با دوربین عکاسی‌تان بردارید تا از ثبت کادرهای زیبا و متفاوت جا نمانید و به دور افتاده‌ترین روستای کویری ایران سفر کنید.
روستای کویری مصر
این روستا برای بسیاری از گردشگران نامی شناخته شده و یکی از دور‌افتاده‌ترین روستاهای کویری از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا و روستاهای اطراف آن مانند فرحزاد و عروسان و محمد آباد کوره گز به عنوان یکی از نقاط هدف گردشگری مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و هر ساله پذیرای جمعیت زیادی از طبیعت گردان می‌شود.
مصر (نام‌های قبلی: چاه‌دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف)، روستایی است از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور قرار دارد.
روستای مصر به دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ، دارای آب و هوای گرم و خشک است. جمعیت این روستا بر طبق آخرین سرشماری ۱۲۰ نفر است و مردم این روستا از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند.
نقاط دیدنی:
منطقه امیر آباد در فاصله دو کیلومتری روستا دارای تپه‌های شنی و پوشش گیاهای غنی از درختچه‌های گز و تاق و نخل‌های زیباست که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است.
روستای فرحزاد در شمال روستای مصر دارای نخلستان‌های زیباست که توسط شن‌های روان محصور گشته است.
نیزار مصر در ۶ کیلومتری شرق مصر  قرار دارد. این نیزار دارای نی‌های بلند است که ارتفاع بعضی از آن‌ها به ۴ متر می‌رسد. چشمه این نیزار آبشخور حیوانات منطقه است.
از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به دریاچه نمک خور و كوير واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور – طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان – بیدستان، جاده آف رود ابراهيم زهرا، ريگ كله و کویر مركزی اشاره کرد.
روستای مصر یا یوسف؟!
علت وجود نام یوسف به دلیل فرد سرمایه‌داری به نام یوسف بوده اما از آنجایی که یوسف این نام را دوست نداشته از اهالی خواست چون نام وی «یوسف» و داستان یوسف پیامبر در مصر اتفاق افتاده بود، نام این روستا را «مصر» بگذارند.
دیدن خانه‌های کاهگلی با درهای قدیمی که دیگر در بافت شهری از آن خبری نیست، آنچنان انسان را محو تماشا می‌کند که دیگر دلت نمی‌خواهد از آنجا دل بکنی و در آخر هم یک قاب عکاسی از این همه فضاهای دیدنی بر روی دیوار خانه می تواند لبخند را بر روی لبانمان بیاورد.
از چه مسیری به دیدن این کویر برویم؟
از تهران تا خور حدود ۸ ساعت راه است و مسیر اتوبوس از قم، کاشان، نائین، انارک می‌گذرد و  به خور می رسد و از خور به سمت روستای مصر بروید. جاده خاکی – آسفالته در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان خور به طول ۳۵ کیلومتر تا روستای مصر است.
در صورتی که می‌خواهید با وسیله خود به کویر مصر بروید دو مسیر وجود دارد:
مسیر اول؛ مسیر جاده خاکی جندق به روستای مصر به طول ۴۵ کیلومتر.
مسیر دوم؛ مسیر جاده خاکی – آسفالته در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان خور به طول ۳۵ کیلومتر تا روستای مصر.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *