خراسان رضوی

جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی برای گردشگران به خوبی معرفی نشده است

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران گفت: در خراسان رضوی متاسفانه جاذبه‌های شهرستان‌های مختلفی که ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، به خوبی به گردشگران غیرخراسانی معرفی نشده است؛ لذا گردشگران و زائران کمتری جذب این مناطق می‌شوند.

صادق کاظمیان در گفت‌وگویی اظهار کرد: با این وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی برخی از استان‌های کشور به دلیل معرفی جاذبه‌های گردشگری و مسیرهای گردشگری شهرستان‌های مختلف با استقبال خوبی مواجه شد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران افزود: بنابراین اغلب مسافران زمان خود را در مشهد و جاذبه‌های اطراف شهر می‌گذرانند. به نظر می‌رسد باید توسط متولیان امر در اداره‌ کل میراث فرهنگی استان، وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، استانداری، معاونت زیارت و فعالان عرصه گردشگری مانند دفاتر خدمات مسافرتی و مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر تأسیسات گردشگری در استان تدبیری اندیشیده و ظرفیت‌های شهرستان‌های مختلف استان معرفی شود تا مسافران و زائران به شهرستان‌های مختلف مراجعه کنند و اینگونه نباشد که مشهد اشباع از ظرفیت گردشگران باشد، در حالی که متاسفانه بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان‌های اطراف با ضریب اشغال بسیار پایینی روبه‌رو باشد. از این رو لازم است اقدامات جدی‌تری برای معرفی مسیرهای گردشگری استان خراسان رضوی صورت گیرد.

کاظمیان اضافه کرد: در برخی از شهرستان‌ها به دلیل اینکه شهرداری‌ها یا متولیان این شهرستان‌ها علی‌رغم برخورداری از ظرفیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی به بازگشایی خانه‌ها، زائرسراها یا اماکنی مشابه می‌پردازند و از این طریق عملا گردشگرانی که به این شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند را به سمت خود جذب کرده‌اند؛ این در حالی است که اقامتگاه‌های بوم‌گردی ظرفیت خالی داشته‌اند.

وی ادامه داد: از این رو ضررهای جدی و جبران‌ناپذیری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی که ۲ یا سه سال سخت را پشت سر گذاشته، تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرده و با قیمت منصفانه خدمات خوب ارائه می‌کنند، وارد شده است.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر شرایط به خوبی پیش رود و موج دیگری از کرونا ایجاد نشود، با معرفی ظرفیت‌های بوم‌گردی خراسان رضوی به تدریج اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان رونق گذشته را پیدا خواهد کرد.

کاظمیان عنوان کرد: مراجعه گردشگران به اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌تواند تأثیر مثبتی بر شهرستان داشته باشد زیرا تمام صنایع وابسته به حوزه گردشگری مانند حمل‌ونقل، خوراک، صنایع دستی و سوغات فعال خواهند شد و به نوعی اشتغال پایدار ایجاد می‌شود تا ظرفیت‌های بی‌بدیل خراسان در شهرستان‌های مختلف معرفی و شناخته شود که این امر همت تمام متولیان امر و بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقامتگاه‌های بوم‌گردی پس از ۲ سال کرونایی که با شرایط بدی همراه بود، در نوروز امسال با استقبال قابل توجه گردشگران همراه شد، گفت: در همین راستا اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی نیز طی دوره فراگیری خود را آماده کردند و با اجرای اصلاحات زمینه میزبانی از گردشگران را مهیا ساختند.

کاظمیان ادامه داد: از آنجایی که بخش عمده‌ای از گردشگران و میهمانان اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی را ساکنان استان شامل می‌شوند، به نظر می‌رسد با از سرگیری سفرها و امکان سفرهای بین‌ استانی و خارجی مردم مشهد و شهرهای بزرگ استان تمایل بیشتری نسبت به خروج از استان و استفاده از جاذبه‌های سایر استان‌ها و شهرهای ایران داشته‌اند و این موضوع باعث شد با اینکه ضریب اشغال اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان نسبت به ۲ سال گذشته در وضعیت بهتری قرار داشته باشد، لیکن نسبت به پیش‌بینی‌های انجام شده، فاصله معناداری دارد.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران بیان کرد: مطابق آنچه توضیح داده شد، استقبال از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی مطابق با انتظار فعالان این حوزه در خراسان رضوی نبوده است. با توجه به اینکه ضریب اشغال بیش از ۶۰ درصد پیش‌بینی شده بود اما این میزان از اشغال محقق نشد و حداکثر ضریب اشغال برای اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی ۴۰ درصد محقق شد.

کاظمیان عنوان کرد: فراگیری کیفی و کمی اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در سطح کشور و استان افزایش پیدا کرده و توجه گردشگران نیز نسبت به آن‌ بیشتر شده است. با توجه به اینکه در ایام نوروز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با محدودیت‌های کرونایی مواجه بودیم و سال قبل از آن نیز به سبب وقوع سیل‌ها و بارندگی‌های شدید که در شمال کشور و در سطح ایران رخ داد، ناخواسته این موارد بر اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خراسان رضوی تاثیری منفی گذاشت؛ از این رو به نظر می‌رسد پس از سه یا چهار سال نسبتا شرایط مناسبی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در ماه‌های آینده ایجاد شود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *