رشت

رشت ،نگین شهرهای شمالی

رشت یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشورمان است که با لقب شهر باران‌های نقره‌ای شهرت دارد.

این شهر سومین قسمت مثلث گردشگری ایران را کامل می‌کند و سالانه گردشگران داخلی و توریست‌های بسیاری با خرید بلیط هواپیما رشت به این شهر سفر می‌کنند. یکی از نکات جالب در خصوص سفر به رشت این است در هر فصلی ویژگی‌ها و شگفتانه‌های خاص خودش را دارد و ممکن است در هر سفر به یک جاذبه بسیار متفاوت و خارق‌العاده روبرو شوید. هر فصلی در این شهر رنگ و بوی خاص خودش را دارد، برای مثال بهارهای سرسبزش که پر از تازگی و نشاط و سرزندگی است و پاییزی که حال و هوای خاصی دارد کافی است تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های رشت قدم بزنید و صدای خش‌خش برگ‌ها را در زیر پاهایتان بشنوید. تماشای مناظری هزار رنگ که گویی خدا با دستان خودش آن‌ها را نقاشی کرده آن‌قدر لذت‌بخش است که گمان نمی‌کنیم چنین چیزهایی را درجاهای دیگر به چشم دیده باشید.

باید بگوییم سفر به این خطه سرسبز کشورمان به خاطر زیبایی و طبعت بکرش باعث می‌شود که تا مدت‌ها احساس شادابی و سرزندگی کنید و خدا را به خاطر این‌همه نعمت‌های زیبایش سپاس گذار باشید. رشت محبوبیت بسیاری در میان توریست‌ها داشته و دارد. بدون شک اگر تصاویر و فیلم‌هایی که در تلویزیون از طبیعت زیبای رشت را دیده باشید، حتماً بارها و بارها هوس سفر به رشت به سرتان زده است تا بروید و از تمامی جاهای دیدنی‌اش بازدید کنید. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم که در این مطلب از سایت مستر بلیط بهترین جاذبه‌های گردشگری رشت را به شما معرفی نماییم در ادامه با ما همراه باشید.

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت در بلواری به نام بلوار شهید انحصاری قرار دارد، درست پس از باغ محتشم. این پارک درگذشته یک باغ بزرگ بود که همه آن را با نام سیاه باغ می‌شناختند. پس از مدتی شهرداری تصمیم به بازسازی این باغ گرفت و در نهایت آن را به بوستانی بزرگ برای استفاده عموم مردم تبدیل کرد و نام آن را پارک ملت گذاشت. کافی است تا کمی در این باغ قدم بزنید و درختان کهن‌سال و سر به فلک کشیده‌اش را مشاهده کنید تا متوجه قدمت طولانی و چندین و چندساله این قسمت از شهر رشت شوید. در این پارک سکوهای متعددی به همراه امکانات مخصوص مانند برپایی چادر وجود دارد و مردم می‌توانند چندساعتی در روز را در این پارک سپری کرده و کمپ بزنند. در پارک ملت امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران وجود دارد که برخی از این امکانات شامل: زمین تنیس، زمین والیبال، زمین بسکتبال و فوتبال می‌باشد. جالب است بدانید که یک ساعت آفتابی نالماتیک در این پارک قرار دارد که جزء اولین ساعت‌های آفتابی ایران به شمار می‌رود.

هنگامی‌ که وارد پارک ملت می‌شوید درست در سمت چپتان در بلوار انصاری یک‌خانه بسیار قدیمی با ظاهر خانه‌های روستایی وجود دارد که از آن به‌عنوان خانه راهنمای گردشگران و اطلاع‌رسانی به آن‌ها استفاده می‌شود. این خانه مکانی برای برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف هم می‌باشد. همچنین یک مجموعه آکواریومی هم در پارک ملت وجود دارد که در آن بیش از ۶۸۰ گونه ماهی مختلف می‌زیستند و حدود ۲۸ گونه خرچنگ هم در آن وجود دارد که همگی جزء گونه‌های کمیاب آبزیان هستند. در پارک ملت رشت جاذبه‌های تفریحی بسیاری وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم اگربا بلیط اتوبوس رشت به این شهر خوش آب‌وهوا سفر کردید حتماً از این پارک هم دیدن کنید.

بازار رشت

قدم زدن دریکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی رشت حس و حالی وصف‌نشدنی دارد، خصوصاً اینکه جو و فضای بازار بسیار صمیمی است. کافی است تا بوی سبزی‌های معطر و ماهی و میوه‌ها به مشامتان برسد و پس‌ازآن هر بار که چنین بویی را حس کنید به یاد رشت و خاطراتتان در سفر بیافتید. در بازار رشت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا خواهید کرد و نه‌تنها می‌توانید تازه‌ترین مواداولیه غذایی را تهیه کنید، بلکه می‌توانید برای عزیزانتان سوغاتی‌های خوبی بخرید.

این بازار حدود ۲۴ هکتار مساحت دارد و از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌ شده است. این بخش‌ها شامل میدان کوچک و میدان بزرگ، کاروانسراهای متعدد و چهارسوق‌ها می‌باشد. تعداد کاروانسراها زیاد نیست و حدود ۱۴ دهنه است که از طریق راسته‌های مختلف به یکدیگر منتهی می‌شوند. این کاروانسراها بسیار قدیمی هستند و در زمان حکومت قاجارها ساخته‌ شده‌اند. در هر کاروانسرا طاق‌هایی وجود دارد که معماری آن را بسیار جذاب‌تر کرده و قدمتی بودن این بازار را به رخ می‌کشاند. در واقع همین کاروانسراها خودشان جزء یک جاذبه گردشگری مجزا به شمار می‌روند.

معمولاً اکثر بازارهای قدیمی که در هر شهر وجود دارد به‌صورت سرپوشیده هستند اما بازار رشت برخلاف دیگر بازارهای سنتی در سایر شهرها، روباز است و هیچ خبری از گنبدهای قدیمی و سقف‌هایی با نورگیرهای جذاب نیست! اما تنها یک قسمت سربسته در بازار وجود دارد و آن‌ هم بازار زرگرها است. در بازار رشت هیچ ردی از زندگی مدرن پیدا نمی‌کنید و همه‌چیز حال و هوای قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. در بعضی از روزها این بازار به‌قدری شلوغ می‌شود که می‌توان گفت حتی جای سوزن انداختن هم نیست و ممکن است اگر چنین روزی را برای گشت‌وگذار انتخاب کنید با مشکل رفت‌وآمد و عبور و مرمر روبرو شوید؛ اما باید بگوییم که نیمی از لذت بازدید از بازار رشت به همین شلوغی و ازدحام جمعیتش است اینجاست که می‌توانید نبض شهر را احساس کنید و برای لحظاتی دغدغه‌هایتان را به دست فراموشی سپرده و در لحظه از زندگی لذت ببرید.

باغ محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی

باغ محتشم یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رشت است که با نام پارک شهر هم شهرت دارد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های رشت می‌باشد که در خیابان حافظ و در ضلع جنوبی رشت و کنار رودخانه گوهر رود واقع‌ شده است. این پارک بزرگ یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی مردم رشت محسوب می‌شود که در زمان حکومت قاجارها ساخته شد. بر اساس تحقیقات انجام‌ شده مشخص شد که قدمت این پارک مربوط به زمانی است که ناصرالدین شاه بر ایران حکومت داشت. احداث این پارک توسط یکی از بزرگ‌ترین تجار طراز اول ایران صورت گرفت که نام آن اکبر خان بیگلربیگی بود. ایشان در سال ۱۳۰۷ از دنیا رفتند. نهادهای کوچکی که در همان سال‌های ابتدایی ساخت این پارک به دستور اکبر خان در دل زمین کاشته شدند، اکنون تبدیل به درختانی کهن‌سال و تنومند شده‌اند و زیبایی پارک شهر رشت را چندین برابر کرده‌اند. چند سالی که این باغ احداث شد قسمتی از آن را معبر کشیدن تا یک عمارت در آن بسازند و نام این عمارت را کلاه‌فرنگی گذاشتند. تمامی اقداماتی که برای ساخت این امارت صورت گرفت همگی زیر نظر اکبر خان بود.

مصالحی که برای ساخت این بنا به‌ کار رفته است، از جنس چوب و آجر هستند و روی سقفش هم که به‌صورت خرپشته‌ای ساخته‌شده لایه‌ای از جنس سفال ریخته‌اند و کل آن را پوشش داده‌اند. در بیشتر قسمت‌های این عمارت بالکن ساخته‌اند تا نمای داخلی زیباتر باشد. این عمارت درگذشته محل سکونت و افراد مهم سیاسی کشور بود اما در طی سال‌های متوالی تا به امروز از آن استفاده‌های بسیاری شده است. برای مثال در این چند سال از عمارت کلاه‌فرنگی به‌عنوان رستوران و کارگاه‌های آموزشی هنرهای دستی و سنتی رشت و همچنین خانه شطرنج رشت استفاده کرده‌اند و اکنون به‌عنوان موزه صنایع‌دستی رشت از آن بهره می‌برند. هنگامی‌ که وارد عمارت کلاه‌فرنگی می‌شوید، اولین چیزی که توجه شمارا جلب می‌کند، تزئینات به‌کار رفته و سبک معماری این بنا می‌باشد. پنجره‌های بزرگ و متعددی که در این خانه وجود دارد جلوه زیبایی به آن بخشیده است و شما می‌توانید مناظر زیبای پارک محتشم را از داخل تماشا نمایید. حتی می‌توانید به بالکن رفته و از آنجا به تماشای طبیعت بنشینید. نرده‌های زیبای بالکن این عمارت قطعاً توجه شما را جلب می‌کنند، چرا که شکوه و زیبایی خاصی دارند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *