شیراز

جای خالی پست گردشگری

اصفهان از معدود استان‌هایی است که در تمام فصل‌های سال به دلیل وجود بناهای تاریخی و باستانی متفاوت و جاذبه‌های گردشگری فراوان، کارخانجات صنعتی بسیار و همچنین تنوع صنایع دستی یکی از قطب‌های گردشگری و اقتصادی ایران و جهان بشمار می رود.

باید توجه داشت که پست علاوه بر صنعت خدماتی یکی از صنایع  فرهنگی است که می تواند در حوزه گردشگری فعالیت کند و خدمات مرتبط با گردشگری را ارائه کند، اگرچه یکی از صنعت‌هایی که در گردشگری به آن نگاهی کارشناسانه و از روی نیاز به آن پرداخته نشده، صنعت پست است، اما اگر به صورت برنامه ریزی شده به آن پرداخته شود نقش بسزایی در ارتقا اقتصاد گردشگری خواهد داشت.

گردشگران خارجی با ورود به کشور جهت ارتباط با شهر و یا کشور متبوع شان نیاز به برقراری ارتباط دارند که لازم است امکاناتی از طرف پست در ورودی های ترمینال‌های هوایی، زمینی و ریلی و در مراکز مهم گردشگری دایر شود و در این مراکز خدماتی از قبیل ارایه سرویس های الکترونیکی، کارت پستال و سایر نیازهای پستی یک گردشگر ارایه شود و در همین مراکز کالاهای استراتژیک و بومی به ویژه صنایع دستی استان باید در دسترس گردشگران برای خرید و بازدید باشد.

مراکز پستی در ورودی و خروجی های این ترمینال‌ها و یا اماکن مهم تاریخی می تواند جایگاهی به عنوان نمایشگاه فروش محصولات صنایع دستی و سوغات محلی آن شهر باشد و گردشگر پس از خرید با فراغ بال آن را به پست سپرده تا در زمان معلوم آن را به آدرسی که گردشگر اعلام می کند، ارسال کند و با ارائه این خدمت می توان فصل جدیدی را جهت توسعه اقتصاد گردشگری در کشور گشود، اگرچه امروز سهم پست از صنعت گردشگری صفر است که باید علاوه بر ایجاد راهکارهای جذب توریست فرصت قابل توجهی برای اشتغال‌زایی، کسب درآمد و ترویج سنت‌ها ایجاد کرد.

این دفاتر پستی که با نام پست گردشگری شناخته خواهد شد بهتر است برای ارسال کارت پستال، پست نامه و … از طرف گردشگران به خصوص گردشگران خارجی به وطن شان، خدمات رایگان ارائه دهند.

باید توجه داشت که هزینه این خدمات را می توان به صورت خدمات پست تبلیغ از صاحبان صنایع و یا رستوران‌ها و هتل‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله فضاهای فیزیکی و لفاف‌های مرسولات خارجه به منظور معرفی مکان‌های تاریخی و نمادهای فرهنگی و گردشگری و همچنین انتشار تمبرهای اختصاصی با موضوع صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیریت و دریافت کرد.

از طرفی با توجه به اینکه پیشنهاد می شود این مراکز پستی در مهمترین مجموعه های تاریخی و گردشگری تاسیس و تبدیل به یک سیر نمایشگاهی شود تا به صورت مستقیم مصرف کننده و تولیدکننده را باهم روبرو کند که این خود در جهت رونق بازارهای صنایع دستی، اشتغالزایی و درآمدزایی مفید خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌هایی که پست دارد می‌توان بستر لازم برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و تقویت بازار مجازی فروش این محصولات را فراهم کرد.

از دیگر خدماتی که در این دفاتر انجام می شود،  خدمات رزرواسیون هتل‌ها و خدمات گردشگری و فرهنگی سایر شهرها خواهد بود که علاوه بر کارگشایی برای گردشگران علاوه بر راهنمایی خوب گردشگران با ابزار مهم پست، مراکز مشخص به گردشگران معرفی خواهد شد.

یادداشت از: بیژن حقیقی-کارشناس ارشد برنامه ریزی فرهنگی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *