ترخین آباد

ثبت ملی زاغه‌های دستکند روستای «ترخین آباد»

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از پیگیری ثبت زاغه های دستکند روستای گردشگری ترخین آباد شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

کامران اکبری‌شایگان با اعلام این مطلب، افزود: این زاغه های دستکند در بیشتر خانه های روستایی ترخین آباد وجود داشته و در دوران جنگ جهانی برای فرار از قشون روس و بعدها به عنوان محل نگهداری دام مورد استفاده قرار می گرفته است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اسدآباد افزود: اکثریت این زاغه ها مربوط به کاربرد اقامتی، آیینی، پناهگاه و سکونتگاهی و محل نگهداری احشام بوده اند و بدون شک برای شناخته شدن این آثار ارزشمند باید پیگیری کرد.

وی همچنین با اشاره به درخت ۴۰۰ ساله کهنسال گردوی روستای گردشگری ترخین آباد اضافه کرد: این درخت ۴۰۰ ساله یکی از آثار طبیعی بوده که در سوم مردادماه سال ۸۸ ثبت فهرست آثار ملی طبیعی کشور شده و با توجه به قدمت و کهنسالی واجد ارزش است.

 

اکبری‌شایگان در ادامه از دیگر آثار ثبت فهرست ملی شده این روستای گردشگری را آسیاب های روستا برشمرد و یادآور شد: در ۱۵ آبان سال ۸۴ آسیاب های روستای ترخین آباد با شماره ثبتی ۱۳۶۰۵ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اند.

وی با اشاره به وجود این سه آسیاب در روستای ترخین آباد خاطرنشان کرد: این آسیاب ها مربوط به دوران قاجار بوده و بیشتر روستاهای شهرستان برای آرد کردن گندم خود از آسیاب های این روستا استفاده می کرده اند ضمن اینکه آب این آسیاب ها از آب رودخانه بالادست روستا گردشگری ملحمدره تأمین می شده است.

 

اکبری‌شایگان در ادامه با بیان اینکه شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر آن ثبت آثار ملی کشور شده اند، گفت: در سال جاری پیگیری ثبت پنج اثر تاریخی دیگر این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور در دست اقدام قرار دارد که حمام روستای کمک سفلی، حمام شهر آجین، زاغه های دستکند ترخین آباد و دو درخت پیراسماعیل بالا و پایین پنج اثر در دست پیگیری برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند و از این پنج اثر دو درخت پیراسماعیل جزء آثار طبیعی به شمار می رود.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *