جشنی با طعم عطر آلو در ماسوله غرب کشور

اینجا «پاییز» عروس فصل‌هاست، فصلی که صدای دلنشین خش خش برگ هایش زیباترین سمفونی طبیعت را می نوازند، فصلی که دختران روستا با روی خندان و پیراهن های زیبای گلدار و چارقدی از بته جقه های سرخ با سبدی در دست برای چیدن آلو در باغ‌ها قدم برمی‌دارند، بوی عطر باغ های سیب سرخ و آلوی این تکه زمین بهشتی خدا حالت را چنان منقلب می کند که در فصل پاییز در لابه لای تقویم به دنبال جشن شکرانه این تکه بهشت خدا هستی تا بتوانی باز هم حال خوب پاییزی را تجربه کنی.

حال خوب استشمام دوباره عطر سیب و آلو، چرت پاییزی یک روز مهر ماهی در زیر درختان باغ  سیب، تجربه و هوس حال خوب کودک شدن و شیطنت و چیدن یواشکی   آلوهای زرین طلایی آویخته چون چراغی درخشان به درخت همسایه را با میهمان شدن به جشن آلوی اهالی روستا به شکرانه برداشت خوب پاییز از باغ های زیبای آلوی روستای ملحمدره را می‌توانی تجربه کنی، آری ملحمدره؛ همان تکه زمین بهشتی خوب خدا با مردمانی پرسخاوت و خونگرم که دلبسته آن هستند تا جشن شکرانه برداشت آلوی باغ های خود را با تو تقسیم کنند و به پاس این زیبایی و نعمت میزبان تو باشند و چشم به راهت بمانند تا تو از راه برسی و حضورت را با بوی اسپند به باغ‌های آلو مژده دهند.

به گزارش ایسنا، فرماندار شهرستان اسدآباد در ششمین جشنواره آلو روستای توریستی گردشگری ملحمدره اسدآباد معروف به ماسوله غرب کشور که صبح امروز با حضور مسئولان، گردشگران و اهالی روستای ملحمدره برگزار شد، گفت: شهرستان اسدآباد دارای ۴ هزار و ۷۳۰ هکتار باغات مختلف بوده که از این میزان سطح باغات موجود بیش از ۲۵۰ هکتار به باغات آلو اختصاص دارد.

مجید درویشی با اشاره به پیش بینی برداشت بیش از ۴ هزار تن آلو از باغات سطح شهرستان افزود: شهرستان اسدآباد دارای ۲۰۰ باغدار آلو بوده که بیشتر این باغات به روستای گردشگری، توریستی ملحمدره و روستاهای ترخین آباد، ویرایی، بیاج و هلور اختصاص داشته و هر ساله بیش از  نیمی از تولید آلوی این شهرستان به این روستاها تعلق دارد.

وی با اشاره به کیفیت و مرغوبیت بالای آلوی روستای ملحمدره تصریح کرد: با توجه به وجود ۲۵۰ هکتار باغات آلو در شهرستان و کیفیت خوب آلوی منطقه،آلوی تولیدی از طریق واسطه ها به دیگر کشورهای اطراف صادر می شود که بر آنیم با فراهم کردن زیرساخت ها از این پس آلوی تولیدی شهرستان به صورت مستقیم به دیگر کشورها صادر شود تا  درآمد حاصله با حذف واسطه ها مستقیم به جیب باغداران و کشاورزان منطقه برود.

blank

درویشی با بیان اینکه سالانه به صورت میانگین بیش از ۶۰ هزار تن محصولات باغی مختلف چون سیب، هلو و شلیل، گردو، بادام و انگور،زرد آلو و … در این شهرستان تولید می شود، خاطرنشان کرد: سالیانه ۷٫۵ درصد تولیدات باغی استان به شهرستان اسدآباد اختصاص دارد.

وی با اشاره به جشنواره ملحمدره گفت: امسال جشنواره آلوی روستای ملحمدره به مدت یک هفته از ۹ تا ۱۵ مهرماه با  همکاری ۳ روستای ترخین آباد، هلور و ویرایی و با مشارکت اداراتی چون بخشداری مرکزی، جهادکشاورزی و اداره میراث در قالب کمیته با برنامه هایی مختلفی چون افتتاحیه و اختتامیه، برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی روستای هدف گردشگری ملحمدره با ۱۸ غرفه، تجلیل از کشاورزان برتر تولید آلو، برپایی غرفه های مختلف از صنایع دستی و محصولات تولیدی روستاهای همکاری کننده در جشنواره در حال برگزاری است.

ملحمدره پیشروترین روستای هدف گردشگری استان همدان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز اظهار کرد: استان همدان دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری بوده که این روستاها دارای ۲۳ خانه بوم گردی هستند و روستای ملحمدره با ۴ خانه بوم گردی پیشروترین روستای هدف گردشگری و توریستی استان بوده و فضای مطلوبی برای گردشگران همراه با بافت ارزشمند و پلکانی  در کنارطبیعت بکر روستا است.

blank

علی مالمیر با اشاره به اقدامات زیرساختی مناسب انجام شده در روستای ملحمدره تصریح کرد: مشارکت مردم با حضور سرمایه گذران موجب شده این روستا پیشروترین بوم گردی را داشته باشد و این نوع از رویداد ها و جشنواره ها نقش موثری در تبلیغ و جذب گردشگر، توسعه صنعت گردشگری، فرصت های شغلی جدید و ارتقاء اقتصاد مردم روستاهای گردشگری برخوردار خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه آینده گردشگری در حوزه گردشگری بوم گردی روشن است، اضافه کرد: برای سنگفرش، جداره سازی، کف سازی و ایجاد زیرساخت های روستای گردشگری ملحمدره اداره میراث اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده و در حال حاضر پارکینگ عمومی، ساماندهی سیستم فاضلاب و بحث اینترنت از مشکلات موجود روستای ملحمدره بوده که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

باغات هر روستا چاه نفتی برای درآمدزایی و توسعه استان 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز گفت: استعداد شهرستان اسدآباد به عنوان بوم گردی و گردشگری بالا بوده و این گونه گردشگری بوم گردی روستای ملحمدره نشان از فرهنگ و اصالت بالای مردم روستا دارد و برای توسعه هر چه بیشتر این نقاط، باید بوم گردی و گردشگری روستا مورد پشتیبانی ویژه اعتباری قرار گیرد.

سیداسکندر صیدایی با اشاره به برگزاری جشنواره ها افزود: باغات هر روستا می تواند چاه نفتی برای درآمدزایی و توسعه اشتغال استان به ویژه در این شرایط تحریم اقتصادی باشند که از این فرصت ها باید به نحو احسن برای تبلیغ و جذب گردشگر و بازاریابی استفاده شود.

blank

وی با تأکید بر اینکه از روستاها با توجه به تولیدات موجود هر روستا حمایت می شود و در سند راهبردی برای حمایت از روستاها مورد توجه قرار گرفته، گفت: طی دو سال اخیر زیرساخت های بسیار مطلوبی در راستای سنگفرش کوچه و خیابان و فضای کالبدی روستای ملحمدره ایجاد شده اما در برخی از موارد هنوز مشکلات دیگری نیز از جمله سرویس دهی اینترنت، سیستم فاضلاب روستا وجود دارد که که حتما این موارد را در سطح استان پیگیری خواهیم کرد.

امام جمعه شهر اسدآباد هم با بیان اینکه هیچ چیز محبوب تر از زراعت و کشاورزی در نزد خدا نیست، گفت: برگزاری جشنواره ها می تواند نقش موثری در تبلیغ هر چه بیشتر روستاهای گردشگری روستاهای این شهرستان داشته باشد و امروز روستای ملحمدره با سرعت در مسیر تبلغ و معرفی به همت مسئولان قرار دارد که این امر می تواند فرصت های شغلی جدیدی را برای این روستا و شهرستان به همراه داشته باشد.

گفتنی است؛ در ادامه مراسم در نخستین روز از جشنواره یک هفته ای آلوی ملحمدره نمایشگاهی از محصولات تولیدی و صنایع دستی این روستا با ۱۸ غرفه افتتاح شد که این نمایشگاه در طول هفته برای بازدید  عموم دایر خواهد بود.

منبع خبر:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *