سازمان جهانی جهانگردی

جلسه اضطراری سازمان جهانی جهانگردی درباره تعلیق روسیه

سازمان جهانی جهانگردی UNWTO برای رسیدگی به تعلیق عضویت روسیه، مجمع عمومی اضطراری برگزار می‌کند.

به دنبال بحران اوکراین، شورای اجرایی UNWTO تصمیم گرفته است برای رسیدگی به تعلیق عضویت فدراسیون روسیه، مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار کند. اولین مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد در روزهای آینده تشکیل خواهد شد. این نخستین بار در تاریخ این سازمان جهانی است که شورای اجرایی برای رسیدگی به درخواست تعلیق یکی از کشورهای عضو، تشکیل جلسه داده است.

شورای اجرایی به درخواست چند عضو سازمان جهانی جهانگردی در شهر مادرید اسپانیا و در بحبوحه نگرانی‌های جهانی درباره جنگ در اوکراین و در محکومیت اقدامات یک‌جانبه فدراسیون روسیه، تشکیل جلسه داد.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل این سازمان جهانی در این شورا گفت: جنگ هرگز راه حل نیست، نه الان و نه هیچ‌وقت دیگر، اما واضح است که همه به این آرمان متعهد نیستند. به همین دلیل، من و دیگر اعضای UNWTO باید بلند و واضح بگوییم که اگر عضو این سازمان هستید، پس به قوانین ما متعهد باشید. شما باید ارزش‌های ما را بپذیرید. بنابراین، وقتی اعضا برخلاف اهداف ما عمل می‌کنند، باید عواقبی داشته باشد.

او همچنین یادآور شد: تجاوز به اوکراین با منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد و در تقابل با هدف بنیادی سازمان جهانی گردشگری است که در ماده ۳ اساسنامه آن درباره «ترویج و توسعه گردشگری با هدف کمک به توسعه اقتصادی، تفاهم بین‌المللی و صلح» تصریح شده است. سعادت و احترام همگانی و رعایت حقوق بشر به عنوان اصول اساسی سازمان جهانی جهانگردی است.

شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی نیز تاکید کرد که به طور کامل پشت قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است و حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین در داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی آن باید حفظ شود و درخواست سازمان ملل برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه باید دنبال شود.

هفته گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رأی داد که از روسیه خواسته بود «فوری، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین و مرزهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی این کشور خارج کند. مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر اهمیت منشور سازمان ملل متحد در ترویج قانون در میان کشورها تاکید کرد.

سازمان جهانی جهانگردی همچنین اعلام کرد که بر اساس اساسنامه خود، مجمع عمومی این سازمان در صورتی که تشخیص دهد یکی از اعضا در سیاست، مغایر با اهداف اساسی این سازمان، پافشاری می‌کند، به تنهایی مسؤولیت تصمیم‌گیری درباره تعلیق عضویت هر یک از کشورهای عضو را دارد.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *