مازندران-شمال کشور

ظرفیت گردشگری طبیعت؛ ناشناخته در مازندران

مازندران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری فراوانی که در بخش‌های مختلف اعم از جنگل، کوه و دریا دارد همواره مورد استقبال گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است اما این گردشگران صرفا برای جاذبه‌های طبیعی آن همانند بهره‌گیری از دریا و جنگل که به صورت خدادای در این استان وجود داشته، به مازندران سفر می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری، متولیان گردشگری طبیعت در مازندران آنگونه که باید و شاید به معرفی این جاذبهها و همچین جذاب‌تر کردن آن نپرداخته‌اند و جای خالی یک برنامه راهبردی مدون احساس می‌شود.

عدم شناخت گردشگران و توریسم از جاذبه‌های گردشگری میراث، جنگل، روستا و کوه باعث شده تا بیشترین تجمع گردشگر را در سواحل خزر مشاهده کنیم. وجود برخی ناهماهنگی‌ها در بین مسئولان استان به بخش گردشگری طبیعت آسیب‌هایی را وارد کرده است که اگر جلوی آن گرفته نشود، این آسیب‌ها شدیدتر خواهد شد.

* شاخصه زیست محیطی در مازندران باعث تعادل بیولوژیکی منطقه می‌شود

یک کارشناس گردشگری معتقد است که مازندران جزء استان‌هایی با شاخص‌متنوع زیست اقلیمی و پوشش‌های گیاهی و جانوری است که می تواند ظرفیت متنوعی در مازندران از نظر ذخیره‌گاه زیست واره و شرایط جمعیت‌نگاری داشته باشد و پذیرای گردشگران زیادی در بخش‌های مختلف داخلی و بین المللی شود.

محمدرضا اورمزدی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه میزان تقبل مازندران در بخش گردشگری طبیعت  از جذب گردشگر جای بحث و بررسی دارد، اظهار کرد: در طبیعت‌گردی همواره شاخصه زیست محیطی ملاک است که باعث تعادل بیولوژیکی منطقه می شود، از این جنبه که ورود هر گردشگر به منطقه قاعدتا دارای تبعات مثبت و منفی زیادی است و باید دید در دو کفه ترازو چه تاثیراتی گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: در تعریف استانداردهای جهانی در سازمان ملل، گردشگری طبیعت صرفا ملاک سفر نیست اما هدف غایی آن حفاظت از محیط زیست و سفری است که مسئولانه انجام شود.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه شخص، گروه و یا تورهایی که وارد طبیعت و عرصه‌های جنگلی می‌شوند باید سفر مسئولانه را دنبال کنند، افزود: طبیعت شامل عرصه‌های متنوعی اعم از عرصه‌های جنگلی، ساحلی، دشت، فلات و عرصه‌های روستایی است بنابراین زمانی که سفری اتفاق می‌افتد صرفا سفری نیست که  برای خوشگذرانی و تفریح باشد بلکه یک سفر مسئولانه است یعنی  نسبت به محیطی که قدم می گذاریم، تفریح می کنیم و نسبت به موجودات و طبیعت آن مسئول هستیم.

اورمزدی ادامه داد: بنابراین قرار نیست به خاطر تفریح، موجودات و طبیعت یک منطقه تحت تاثیر تبعات منفی ناشی از ورود انسان قرار گیرند.

وی با تاکید براینکه در طبیعت‌گردی به دنبال آموزش هستیم، یادآور شد: می‌توان به بومیان و کسانی که ساکنین منطقه گردشگری هستند آموزش دهیم که چگونه از طبیعت به درستی بهره ببرند.

*جلگه خزر دارای اقلیم متنوع است

این کارشناس گردشگری مازندران را دارای  ظرفیت‌های بی‌نظیری در بخش‌های مختلف معرفی کرد و گفت: گردشگری طبیعت در این استان به دلیل واقع شدن در جلگه خزر دارای اقلیم متنوعی است.

اورمزدی با ابراز تاسف از اینکه گردشگری در مازندران به‌خصوص گردشگری طبیعت ار آن بهره وافر و کافی  برده نشده است، افزود: عدم بهره‌گیری و معرفی یک پکیج مناسب از سوی آژانس‌های مسافرتی و تورگردان‌ها معرفی درستی در خصوص برنامه‌های گردشگری قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه در معرفی ظرفیت‌های بی‌نظیر مازندران کمتر کار شده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های مازندران در قالب فتوتوریسم به جهان و سایت‌های جهانی کمتر معرفی شده است .

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی طبیعت بکر مازندران فرصتی مناسب است و در کنار آن رفتار و خدمات مناسب به گردشگران باعث موفقیت کسب می‌شود.

*صنعت گردشگری ناجی اقتصاد کشور

اورمزدی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، صنعت گردشگری ناجی اقتصاد ایران خواهد بود، بیان کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های فراوان مازندران در بخش گردشگری با قدمت تاریخی که دارد، می‌تواند با الگو گرفتن از کشورهایی از جمله ترکیه و مالزی صنعت موفقی ایجاد کند.

وی گفت: مازندران توانایی جذب گردشگر در یک کشور و در حوزه‌های مختلف آن را دارد.

*عدم تعریف برنامه راهبردی برای گردشگری مازندران

مرتضی حاجی زاده رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبیعت یکی از ظرفیت‌های بزرگ مازندران است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ برنامه راهبردی در سطح کلان و استان برای آن تعریف نشده است.

وی گفت: در معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران و سازمان گردشگری باید یک سند راهبردی گردشگری  برای این استان مشخص شود که برنامه‌ها در حوزه طبیعت و تورهای داخلی و خارجی چیست.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران با اشاره به اینکه شاخصه‌های مختلفی در حوزه طبیعت مازندران وجود دارد و به طور قطع یکی از قطب‌های طبیعت ایران محسوب می‌شود، افزود: در بخش ظرفیت‌های اکوتوریسم و طبیعت هیچ سند راهبردی و استراتژی وجود ندارد و به طور قطع برنامه عملیاتی نیز وجود نخواهد داشت.

حاجی زاده بازاریابی و تبلیغات را یکی از برنامه های عملیاتی در حوزه گردشگری دانست و تصریح کرد: آسیب هایی که در این بخش وجود دارد، از جمله تورهای گردشگری داخلی و خارجی است که وارد استان می شوند و به علت عدم هدایت به صورت هدفمند، به صورت خود جوش وارد طبیعت شده که باعث تخریب و در نتیجه اثرات منفی فرهنگی و اجتماعی خواهند شد.

وی با تاکید بر مشخص کردن یک برنامه راهبردی خاطرنشان کرد: آبشارها و جنگل‌های هیرکانی، مسیر رودخانه‌ها و بستر روستایی ظرفیت‌هایی است که باید در این برنامه راهبردی مشخص شود و آموزش لازم صورت گیرد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه در بخش گردشگری خارجی نیز باید از ظرفیت‌های خاص مازندران استفاده کرد، یادآور شد: قلل مرتفع دماوند به عنوان کوه مخروطی و تنها کوه آتشفشان غرب آسیا، جنگل های هیرکانی و چشمه بادات سورت تا جنگل های خشکه داران تنکابن و دریای کاسپین به عنوان ظرفیت پرورش ماهیان خاویاری و در کنار آن تفریحات ساحلی برای توریست خارجی جذابیت خواهد داشت.

*قله دماوند یک متولی واحد ندارد

حاجی زاده با ابراز تاسف از اینکه هنوز برای بسیاری از این مکان‌ها برنامه ریزی نشده است، تصریح کرد: هنوزقله دماوند یک متولی واحد ندارد، از یک سو فدراسیون کوهنوردی که در تهران است خود را متولی می داند و از سوی دیگر شهرداری کوچکی همانند رینه در تصمیم گیری‌ها خود را دخیل می‌کند و آن انتفاعی که باید بابت این ظرفیت گردشگری نصیب مازندران شود، نمی‌رسد.

وی با تاکید براینکه بوم‌گردی و معرفی روستاهایی که صنایع دستی خوبی دارند از دیگر ظرفیت‌هایی است که باید روی آن کار شود، افزود: هنوز یک سایت جامع گردشگری در مازندران برای معرفی جاذبه های این استان به گردشگران وجود ندارد یا اگر هست به روزرسانی نیست.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران ادامه داد: در این سایت باید لیست همه هتل ها، بوم گردی‌ها، رستوران‌های محلی وجود داشته باشد به طور مثال بوم گردی زیبا و تمیزی که در تنکابن وجود دارد آیا یک راهنمای گردشگری در ساری و آمل از آن اطلاع دارد.

حاجی زاده با تاکید بر لزوم یکپارچه سازی زنجیره خدمات گردشگری در استان گفت: یک برنامه هماهنگ با یک مدیریت راهبردی در استان نیاز است و باید همه دستگاه‌ها نیزبا هم هماهنگ شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *