قلعه اردلان

حال “قلعه اردلان” تویسرکان خوب نیست

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه قلعه اردلان در طول سالیان تخریب مستمر داشته است، گفت: با توجه به اینکه این بنا مالک شخصی دارد و مالک هم علاقه زیادی به احیا ندارد بنا در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

اسحاق ترکاشوند در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه منابع بودجه میراث فرهنگی محدود است و تاکنون نتوانسته‌ایم بنا را اساسی مرمت کنیم، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم اعتبار شهرستان را به قسمت‌هایی که مالک شخصی ندارد مثل پل‌های تاریخی اختصاص دهیم و مرمت بناهایی که مالک دارند باید با مشارکت مالک باشد اما مالک این بنا تاکنون هیچ مشارکتی با ما نکرده است.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات سال ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای قلعه اردلان هزینه کردیم اما بیش از این برای ما مقدور نبود، از طرفی مساحت قلعه بالاست و هزینه یاد شده تنها در حد مرمت یک دهم بنا بود.

ترکاشوند با بیان اینکه برآورد ما برای مرمت بنا حدود ۱۲ میلیارد تومان است، افزود: مجوز هتل سنتی بنا در سال ۹۶ صادر شده و همان سال میراث فرهنگی پیگیری کرد از محل تسهیلات روستایی مقدمات تصویب ۱۲ میلیارد تسهیلات به آن اختصاص یابد اما چون ملک بین چند ورثه است این اتفاق عملی نشد.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تویسرکان تصریح کرد: مالک علاقه‌ای ندارد برای بنا هزینه کند و اعتقاد دارد تنها دولت باید هزینه‌ها را متقبل شود.

وی در پایان بیان کرد: قلعه اردلان تویسرکان متعلق به دوره قاجار و در روستای اشتران واقع است، کنار بنا یک حمام تاریخی قرار دارد که مکمل قلعه بوده و قناتی نیز در داخل قلعه وجود دارد. این بنا در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *