خانه خدیوی زنجان

آتش‌ خانه خدیوی زنجان به موقع مهار شد

معاون میراث‌فرهنگی زنجان گفت: سقف یکی از اتاق‌های خانه خدیوی زنجان دچار آتش‌سوزی شده بود که با تلاش آتش‌نشانان به‌ سرعت این آتش‌سوزی مهار و اطفاء شد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، محمدرضا محمدپور افزود: با توجه به اینکه این خانه تاریخی دارای مالک خصوصی است و تفاهم‌نامه‌ای مابین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و مالک خصوصی بنا از سال ۹۷ منعقد شد و با توجه به تخصیص نیافتن اعتبار در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و با توجه به مرمت اضطراری در این بنا در سال گذشته، دو قرارداد مرمت اضطراری تا به امروز انجام‌ شده است و هنوز هم عملیات مرمت در این بنا ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در فاز اول مرمت این بنا، فاز اول این مرمت شامل پوشش سقف طبقه دوم، تیرریزی و شیروانی و مرمت و استحکام‌بخشی آن بود تا از نفوذ رطوبت جلوگیری شود که سقف بنای خانه خدیوی به‌ صورت کامل با تیرهای چوبی جدید مرمت بازسازی و در فاز دوم دیوار ضلع شمالی که در حال تخریب و واژگونی بود استحکام‌بخشی و مرمت شد.

این مسئول بیان اینکه خوشبختانه این آتش‌سوزی در ساعات ابتدایی صبح رخ‌ داده است، اظهار کرد: پس از اطلاع از وقوع آتش‌سوزی، ماموران آتش‌نشانی به محل اعزام شدند و پس از تلاش مستمر حریق را مهار کردند. خوشبختانه در این آتش‌سوزی به کسی آسیبی نرسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان عنوان کرد: خوشبختانه فقط این بخش کوچک بازسازی‌ شده از این بنا دچار تخریب‌ شده است، در این آتش‌سوزی به معماری و سازه بنا آسیبی وارد نشد و با توجه به در حال مرمت بودن این خانه تاریخی که در تحویل پیمانکار است، بازسازی سقف هم‌زمان با مرمت بخش‌های دیگر انجام می‌شود که به‌ زودی برای این بخش از محل اعتبارات مرمت اضطراری ۱۴۰۱، مرمت دوباره انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌نشانان پس از خاتمه عملیات و پاک‌سازی محیط حادثه و نیز ارائه توصیه‌های ایمنی لازم به پیمانکار پروژه به ماموریت خود پایان داده و به ایستگاه‌های خود مراجعه کردند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *