چشمه آبگرم دلفان

خواص درمانی چشمه آبگرم دلفان

رضا جودکی‌نژاد – فعال حوزه گردشگری و محیط‌ زیست: شهرستان نورآباد به ‌عنوان عروس شهرستان‌های لرستان جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری زیادی را در خود جا داده است.

یکی از این جاذبه‌ها چشمه آب گرم دلفان است که در دهستان پرجمعیت کاکاوند قرار دارد.  این اثر که هنوز ثبت ملی نشده است، در جوار پل تاریخی گرم‌آبه دلفان واقع شده و پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم‌انداز زیبا، مزیت‌های درمانی، طبیعی، فرهنگی و تاریخی زیادی دارد به همین دلیل علاقه‌مندان زیادی از سراسر کشور – به‌ویژه غرب ایران – از آن بازدید می‌کنند. پزشکان اعتقاد دارند چشمه آبگرم دلفان با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلی‌گرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور و دی‌کربنات منیزیم در درمان بیماری‌های مفصلی و پوستی اثربخش است.

این چشمه که ۳۰ لیتر بر ثانیه آب‌دهی دارد و دمای آن ۶۰ درجه سانتیگراد است، از اعماق زمین می‌جوشد. چشمه مذکور، در سایه نبود امکانات، تنها یک حوضچه کوچک سیمانی دارد که توسط اهالی منطقه ساخته شده است. این اثر ظرفیت‌ کم‌نظیری است که در صورت ایجاد زیرساخت‌ها هم به توسعه گردشگری کمک می‌کند و هم عاملی موثر در اشتغال‌زایی و درآمدزایی خواهد بود، اما متاسفانه بر اثر بی‌توجهی رها شده و برای تامین زیرساخت‌های اولیه گردشگری در آن تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

چشمه آبگرم دلفان بین مردم استان‌های غربی و همجوار لرستان که از چشمه آبگرم بی‌بهره‌اند، دوستداران زیادی دارد. اگر برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این منطقه سرمایه‌گذاری شود، گردشگرانی از استان‌های غربی کشور به‌ویژه کرمانشاه، ایلام و همدان به آنجا می‌روند و ضمن اشتغال‌زایی، اقتصاد منطقه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *