پرنده-نگری-تالاب-انزلی

فستیوال پرنده نگری در تالاب انزلی برگزار شد

فستیوال پرنده نگری با حضور مشاهیر پرنده نگری ایران در مرکز اکوتوریستی روستای جیرسر باقرخاله در مجاورت تالاب انزلی برگزار شد.

فستیوال پرنده نگری در مجاورت تالاب بین المللی انزلی به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان با حضور مشاهیر پرنده نگری ایران و جمعی از فعالان محیط زیست کشور روز گذشته(جمعه) در مرکز اکوتوریستی روستای جیرسر باقرخاله برگزار شد.

پونه نیکوی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان در حاشیه این فستیوال، هدف از پرنده نگری را لذت مشاهده طبیعت دانست و گفت: حضور پرندگان در محیط های طبیعی مانند تالاب ها، دشت ها، کوه ها، دریاچه ها، جنگل ها، مراتع و حتی پارک ها جنگلی برای علاقمندان به طبیعت چشم نواز است.

وی با بیان اینکه روستای جیرسر باقرخاله فضای خوبی برای پرندگان بومی و مهاجر است، اظهار کرد: استقبال دانشجویان از این روستای زیبا بسیار قابل توجه بود، زیرا با پرندگان و گونه های در حال انقراض و طبیعت این پرندگان و زندگی و بقای آنان آشنا شدند.

نیکوی، ترویج فرهنگ گردشگری سبز را یکی از اهداف سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان در برگزاری این فستیوال یک روزه دانست و عنوان کرد: پرنده نگری به عنوان یکی از شاخه های پرطرفدار اکوتوریسیم در دنیا شناخته می شود و لذا می توان با سرمایه گذاری در این بخش رونق گردشگری سبز در استان گیلان را تحقق بخشید.

blank

پرویز بختیاری، کارشناس اکوتوریسم نیز، با بیان اینکه خوشبختانه امروز مردم نگران محیط زیست هستند، تصریح کرد: هر روز بر طرفداران محیط زیست افزوده می شود و فعالیت‌های در تضاد با محیط زیست همچون شکار و صید دیگر رونق ندارد که نشان می دهد مردم در حفاظت از محیط زیست به بلوغ فکری رسیده اند.

وی فعالیت های موافق با محیط زیست از جمله پرنده نگری را موجب جذب گردشگر دانست و گفت: باید با آموزش جوامع محلی پرنده نگرها را جذب کنیم. در این صورت سازمان حفاظت محیط زیست دیگر دغدغه تخریب زیستگاه های گیاهی و جانوری را نخواهد داشت.

بختیاری با بیان اینکه مردم باید اشتغال و معیشت خود را با حفاظت از محیط زیست در پیوند ببینند، گفت: در چند روستای کشور پرنده نگری را فعال کردیم و جوامع محلی آموزش های لازم را کسب کرده اند.

وی کسب درآمد از طریق پرنده نگری را موجب زمین گذاشتن تفنگ شکارچیان دانست و تصریح کرد: جوامع محلی باید بپذیرند که می تواند از اکوتوریسم به یک توسعه پایدار برسند و گردشگری طبیعت را به گردشگری خانوادگی تبدیل کنند.

کامبیز عمویی کارشناس اکوتوریسم نیز در این فستیوال، پرنده‌نگری، کایاک سواری، غذای سنتی و صنایع دستی را از جمله ظرفیت های گردشگری طبیعت در روستای باقرخاله دانست و گفت: امروز به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان و فعالان محیط زیستی گیلان و تهران و مجموعه آموزشی ارسباران و انجمن پرنده‌نگری ایران و اساتید پرنده‌نگری توانستیم در روستای جیرسر باقرخاله فستیوال پرنده‌نگری را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه باید روستای جیرسر باقرخاله را به عنوان سایت پرنده نگری به گیلانی ها و ایرانی ها علاقمند به طبیعت معرفی کنیم، یادآور شد: هدف دیگر ما این است که شکارچیان منطقه تحت تاثیر فعالیت های زیست محیطی قرار گرفته و به عنوان شغل جایگزین شکار به سمت پرنده‌نگری بروند و راهنمای پرنده نگری شوند.

blank

علی شادلو، مدیرعامل مجمع آموزشی گردشگری ارسباران تهران نیز، با بیان اینکه به دنبال توانمندسازی افراد جوامع محلی در حوزه پرنده نگری در قالب پروژه روستای اکوتوریسمی جیرسر باقرخاله هستیم، خاطرنشان کرد: این کار با همراهی کارشناسان ژاپنی انجام می شود.

وی شکار پرندگان را یکی از دغدغه های فعالان زیست محیطی دانست و گفت: باید به جوامع محلی مسئولیت اجتماعی را آموزش دهیم تا بدانند پرندگان مهاجر میهمان منطقه هستند و نیاز به حفاظت دارند.

زهرا جنسی، کارشناس ارشد محیط زیست نیز در ادامه، پرنده‌نگری را یکی از شیوه های گردشگری پایدار دانست و متذکر شد: پرنده نگری یکی از شاخه‌های اکوتوریسم است که باعث رونق زندگی جوامع محلی می شود.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی ارزش زیستگاهی بالایی دارد، عنوان کرد: محدوده تالاب انزلی دارای پرندگان منحصر به فرد بومی و مهاجر است لذا برای پرنده نگری نیازمند امکاناتی همچون دوربین های دوچشم و تلسکوپ هستیم تا بدون آسیب پرندگان را تماشا کنیم.

وی پرنده نگری را نوعی آشتی با طبیعت و محیط زیست دانست و اضافه کرد: عموم مردم با طبیعت بیگانه هستند و لذا باید دانش آموزان و دانشجویان را با ارزش های زیست محیطی آشنا کنیم.

الناز اسماعیل زاده، کارشناس محیط زیست نیز، با اشاره به علاقه خود به پرنده نگری، اظهار کرد: دوره های اکوتوریسم، طبیعت گردی و پرنده نگری را به صورت تخصصی گذراندم و در حال حاضر راهنمای طبیعت گردی هستم.

وی با تاکید بر لزوم تغییر معیشت شکارچیان از شکار پرندگان به پرنده نگری، افزود: این پروژه را با همکاری جایکا در منطقه جیرسر باقرخاله دنبال می کنیم تا جوامع محلی با همراهی پرنده نگرها از طریق گردشگری و طبیعت گردی کسب درآمد کنند.

blank

امین عباسیان، طبیعت گرد و فعال محیط زیست نیز در ادامه، طبیعت گردی را یک فعالیت گردشگری روحیه بخش دانست و اظهار کرد: ما با تماشای پرندگان آزاد؛ نه پرندگان در اسارت قفس های باغ وحش و باغ پرندگان لذت می بریم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها پرنده نگری برای حل مشکلات روحی و روانی افراد تجویز می شود، تصریح کرد: با آشنایی مردم با پرندگان داستان ها و افسانه ها و اسطوره ها شناخته می شوند و ایران سرزمین افسانه ها و اسطوره هاست و ادبیات ما با استفاده از پرندگان تولید محتوا کرده است لذا جوامع محلی باید علاوه بر شناخت پرندگان با روایت های آنان نیز آشنا شوند.

این فعال محیط زیست، با اشاره به حضور ۲۴۳ گونه از پرندگان در حاشیه تالاب انزلی در ایام مختلف سال، گفت: حضور این تعداد و تنوع از پرندگان در ایران بی نظیر است، زیرا بیش از ۴۵ درصد از گونه‌های ایران در تالاب انزلی حضور دارد. همچنین ۱۲ گونه جهانی در حال انقراض هستند.

وی حضور پرندگان مهاجر را نشان دهنده حیات تالاب انزلی دانست و متذکر شد: تالابی که برای تنها یک گونه مانند پلیکان که روزانه یک کیلو و ۲۰۰ گرم ماهی می خورد، کلونی های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ نفره که معادل ۱.۵ تن ماهی است تامین می کند، زنده و پویاست.

عباسیان ادامه داد: متاسفانه رابطه بین جوامع محلی ما با پرندگان خیلی خوب نیست و این پرندگان از انسان ها فاصلع می گیرند. وقتی پرنده نگرهای غیر ایرانی به اینجا می آیند از این فاصله گله دارند و رفتار ما را عامل آن می دانند لذا پرنده نگری کمک می کند ارتباط خودمان را با طبیعت و محیط زیست و اکوسیستم ترمیم کنیم تا پرندگان بدون ترس و استرس به شهرها و روستاها بیایند.

وی تالاب انزلی را در کریدور مهاجرت پرندگان دانست و خاطرنشان کرد: آلودگی های نوری بی محتوا در شهرها و نصب بیش از اندازه آنتن های موبایل محل رفت و آمد این پرندگان را دچار اختلال می کند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *